روز مازندران؛ روی آوردن به احیای فرهنگ ها/تقویت هویت فرهنگی در سرزمین علوی

ساعت: 14:40
تاریخ انتشار: 14/08/1400
کد خبر: 1781761

مازندران مهد آیین ها و فرهنگ هاست. 14 آبان به عنوان روز مازندران ثبت شده است تا سرزمین علویان که مهد ادیان و نام آوران و پهلوانان و پهلوانان و فرهنگ هاست فراموش نشود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش بالا، نامگذاری روز مازندران فرصتی است برای بازخوانی آیین های فراموش شده بومی و محلی که جوانان کمتر شنیده اند.

پژوهشگران و فعالان عرصه فرهنگ و تمدن مازندران روز چهاردهم آبان را به دلیل ارادت مردم این استان به حسن بن زاید علوی بنیانگذار اولین حکومت شیعی علوی به نام روز مازندران برگزیدند. وفاداری مردم مازندران به حسن بن زید علوی در 14 آبان 1322 مصادف با عید سعید فطر سال 250 هجری قمری صورت گرفت.


برای مازندرانی سخت است که طوری بنویسد که حقش به درستی ادا شود. استانی پر از تاریخ پرافتخار، همراه با طبیعت بکر و زیبا و مردمانی زحمتکش و دریایی از خاک و خاک امیدبخش.

وقتی نام مازندران به میان می‌آید، زبان‌ها شماره می‌شوند و قلم‌ها سست می‌شوند تا همه خوبی‌های این سرزمین را بیان کنند.

از دریای سخاوتمندش بگو یا از دماوند رشید. از جنگل‌های سرسبز یا دشت‌های وسیع آن برایم بگو. از آب و هوای پاک یا چشمه های زلال البرز بگویید. از آرش، قهرمان اسطوره های او، یا از فریدون ضحاک کشش بگو. از آهنگ های امیر پازواری یا زهره در مورد شاگردش بگو. از 10000 شهید خونین او یا اولین حکومت شیعی در تاریخ بگویید. از گرمای جوانی او در کربلای 5 و شلمچه یا کربلای خانه ما و شهدای مدافع حرمش بگویم.

مازندران را باید در ایران زیبا فرزند خدا دانست. گویی خداوند همه خوبی ها را در مازندران جمع کرده است و به این ترتیب این استان قلب تپنده میلیون ها ایرانی دوست داشتنی است که باید همه ساله به آن سفر کنند و از این سرزمین دیدن کنند.

این سرزمین رنج ها و سختی های زیادی را تجربه کرده است، اما هیچ کدام نتوانسته این سرزمین را ریشه کن کند.

امروز اما زخم هایی را دید که شاید برای اولین بار در تاریخ باشد و این استان را دردناکتر از گذشته کرد. درختانش روز به روز کوچکتر می‌شوند، دریای او آلوده‌تر می‌شود و کوه‌هایش کوچک‌تر و کوچک‌تر می‌شوند توسط این مرد طمع‌کار، سیل و از بین رفتن پوشش گیاهی که داستان عادی او شده است.

دماوند چه صبری دارد؟ نمی دانم شاید روزی صبر دماوند لبریز شود و از این همه بی وفایی به این نعمت های خدادادی بزرگ شود. خدای نکرده تیشه به ریشه مازندران زده شود و این استان رنج کشیده روز به روز ضعیف تر و ضعیف تر شود.

به قول فردوسی شاعر پرآوازه ایرانی: «مازندران شهر ما یادش باد/ همیشه سربلند باد».

مازندران یکی از استان هایی است که از نظر فرهنگی و تمدنی بسیار غنی است و با اکتشافات باستان شناسی بخشی از این تمدن را به دوران قبل از اسلام نسبت می دهند.

بر اساس اسناد معتبر، این استان از نخستین سرزمین‌های ایران بوده که دو سلسله علوی و حکومت دوازده امامی در آن تأسیس شده‌اند.

پژوهشگران و فعالان عرصه فرهنگ و تمدن مازندران پیرو بخشنامه سازمان میراث فرهنگی در سال 1388 مبنی بر نامگذاری این روز به نام روز ملی مازندران، با تحقیقات و بررسی های لازم روز 14 آبان را به این نام نامگذاری کردند.

این نام برای حفظ میراث و تمدن این استان برای سه رویداد مهم و تاریخی مانند تیرباران آرش کمانگیر از دماوند، قیام فریدن با قیام سرکوبگرانه ضحاک و حسن بن زاید با علمای فرهنگی، دوست و دلسوز رد و بدل شده است. هسا.ابن زید معروف به ناصر کبیر بنیانگذار سلسله علوی به عنوان روز مازندران ثبت شده است.

وفاداری مردم مازندران به حسن بن زید علوی در 14 آبان سال 243 هجری قمری مطابق عید فطر سال 250 هجری قمری صورت گرفت. ابومحمد، حسن بن علی بن حسن بن علی بن عمر بن علی (امام سجاد) بن حسین الشهید ملقب به ناصر کبیر، ناصر اطروش، ناصر الحق، سیدنا، داعی الحق، از سلسله های علوی هستند.

تاریخ حکایت از آن دارد که ناصرالحق سال ها در امر هدایت و ترویج دین و علم آموزی مشغول بود تا اینکه محمد بن سلوک از دست سامانیان فرمانروای آمل و رویان شد و مردم این دیار ناصر را برای تصرف طبرستان راضی کردند.

پس از جنگ خونین ناصر کبیر به آمل آمد. به گفته سید حمید، شهید یمنی در کتاب حدائق الوردیه، وی مردم آمل را در مسجد جامع آمل جمع کرد و به ایراد سخنرانی پرداخت. .

مؤسس سلسله علوی در سال 301 هجری قمری وارد آمل شد و این شهر را به عنوان محل حکومت خود برگزید و با حکومت 12 ساله خود دین مبین اسلام دوازده گانه را رواج داد.

ابن اطروش در سال 304 هجری قمری دارفانی را وداع گفت و پیکرش در پایین بازار شهر قدیم آمل به خاک سپرده شد و پس از 900 سال زیارتگاه بسیاری از شیعیان به ویژه فرقه های مختلف یمنی به شمار می رود.

اما از سال 1388 به عنوان روز ملی مازندران در 14 آبان، پژوهشگران و پژوهشگران فرهنگ و تمدن این استان با تشکیل ستاد روز ملی مازندران، برنامه های مختلفی را در راستای ترویج فرهنگ و تمدن علوی اجرا کردند. زمین.

تجلیل از روزی که با فعالیت سازمان های مردم نهاد و سازمان های مردم نهاد برای تقویت هویت فرهنگی مازندران در کنار مسئولان گامی اساسی برداشته شد و اجرای برنامه های مختلف رونق گرفت.
حتی مردم دیار علوی تبار نیز برای اجرای این برنامه های متنوع برای اعتلای فرهنگ و تمدن مازندران در شهرهای مختلف استان مشتاق بوده و هستند.

سیروس مهدوی پژوهشگر تاریخ و فرهنگ عامه استان مازندران در چهاردهمین روز از آبان و مازندران گفت: به مناسبت روز ملی در استان مازندران چهار نفر برای ارائه فرهنگ، آداب و رسوم و فرهنگ در بین مردم نیازمند راهی تهران شدند. از یک تعطیلات ملی او در استان مازندران بود.

مهدوی با بیان اینکه مازندران می تواند در روز ملی استقلال خود را حفظ کند، افزود: طبق بررسی های قبلی در بیست و پنجمین روز از ماه مبارک رمضان سال 250 هجری قمری برابر با 14 آبان، روزی که اولین علوی مستقل حکومت در جهان اسلام وی در استان مازندران که بعد جهانی داشت انتخاب شد.
بیشتر بخوانید:

وی در خصوص جنبه جهانی حکومت علوی ۲۵ رمضان سال ۲۵۰ هجری قمری گفت: مازندران خود توانست در ۱۴ آبان راه درست اسلام را انتخاب کند که استان به آن افتخار می کند به هویت واقعی خود دست یافته و انتخاب کرده است. مهر ولایت در این روز.

این پژوهشگر یادآور شد: در روز 14 آبان همه رگ های فرهنگ، آداب و سنن مازندرانی به شریان علوی می پیوندند و بدن ما را تشکیل می دهند و می توانیم چهره واقعی خود را پیدا کنیم.

حسین اسلامی سروای، پژوهشگر تاریخ مازندران و رئیس پژوهشکده مطالعات ساری درباره چگونگی انتخاب روز ملی مازندران در 14 آبان گفت: به دعوت شورای عمومی فرهنگی، با اساتیدی چون سیروس مهدوی، فریده یوسفی، نصرلا هومان دیدار کردیم تا روزی را به عنوان روز ملی برای شناسایی استان مازندران معرفی کنیم.

اسلامی افزود: در عید ملی باید زبان، لباس، فرهنگ، اعتقادات، غم و شادی خود را بالا ببریم.

وی یادآور شد: بررسی ها نشان می دهد که در گذشته ایران به اعراب اموی اجازه داده است که تمام ایران را فتح کنند و مغول ها به ایران و تیمور حمله کرده و در جنگ با روسیه شکست خورده اند و عهدنامه ترکمانچای اجرا شده است.

این پژوهشگر تاریخ مازندران خاطرنشان کرد: ملت ایران در 1200 سال گذشته در سال 250 هجری قمری تصمیم گرفته است که حاکم و ایمان بزرگ خود را انتخاب کند، بنابراین به احترام نام امام علی و قبل از دفن 12 امام مانند امام زمان (عج) متولد 256 هجری قمری، در سال 250 هجری قمری از حسن بن زید علوی دعوت شد که به مازندران بیاید، زیرا مردم مازندران شیعه هستند و ما ارادتمند امام علی (ع) هستیم و اسلام را از دیدگاه حضرت علی (ع) می خواستیم.

وی افزود: با مقایسه هجری با هجری خورشیدی، حسن بن زید در روز چهاردهم آبان ماه به مازندران آمد، بنابراین این روز را بهانه ای کردیم تا مازندران را بهتر به ایران نشان دهیم.

اسلامی تاکید کرد: در هفته 14 آبان هر هفته به جای اینکه گردشگر در زباله دانی داشته باشیم، در آن زمان می توانیم زبان، لباس و آداب و رسوم و آیینه، جنگل، کوه، امانت، مسجد و تاریخی خود را داشته باشیم. حمام، حوض های خودمان، خانه های قدیمی، برج های مقبره و بالاخره کل مازندران را به جای گردشگران برای زباله داریم.

وی افزود: صنعت مازندران نباید به صنعت سیمان، پالایشگاه، نفت و دارو تبدیل شود چرا که مازندران کشاورزی و دامداری هم دارد و صنایع دستی غنی نیز دارد که باید این استان را به سمت صنعت گردشگری فرهنگی سوق دهد.

رئیس پژوهشگاه ساری گفت: برای رسیدن به صنعت گردشگری فرهنگی در استان مازندران باید تا ۱۴ آبان یک هفته برای نمایندگی این استان تعیین کنیم و باید از میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران حمایت کنیم. بیشتر در این زمینه تا زمانی که اقدامی صورت نگیرد، اما شهرداری ساری اقدامات موثر و قابل قبولی در این زمینه پیش بینی کرده است و همه مسئولان باید در این زمینه گام های موثری بردارند.

مردم مازندران ملت و تاریخ بزرگی هستند که در بسترهای مختلف خلاقیت و خلاقیت انسان از فرهنگ، ادب، هنر و صحنه‌ها و صحنه‌های مهم فرهنگی، اجتماعی و سیاسی همواره در جایگاه ممتازی قرار داشته و گاه نقش اول را ایفا می‌کنند. مردم و سازندگان در تاریخ بازی کرده اند.

در این عصر دیگر صنایع و بسیاری دیگر از منابع فسیلی پاسخگوی اقتصاد بیمار جامعه ما نیستند و اکنون برای افزایش رونق اقتصادی باید به دنبال راه حل های دیگری مانند اقتصاد و صنعت فرهنگی باشیم و از این طریق فرهنگ خود را ارائه دهیم. و آداب و رسوم را به جهانیان می رساند و از این طریق می تواند آداب و رسوم و فرهنگ ملی خود را با دیگران آشنا کند.

13 آبان به عنوان روز ملی مازندران می تواند سرآغازی برای اثبات فرهنگی و هنری مردم این استان باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید