آیینه مردم مازندران در اولین شب انقلاب بزرگ زمستانی / یلدایی به قله فرهنگ کهن دیار علوی

ساعت: 15:42
تاریخ انتشار: 1400/09/30
کد خبر: 1793934

آخرین شب آذر و اول آذر را «میترا» یا نام ایرانی دیگری به نام «یلدا»، نام ایرانی دیگر «شب چله» و نام مازندرانی «چله شو» است که فاصله گت چله تا خرد چله است. ، 40 روز و 60 روز در کوهستان که در نقاط مختلف کشور و حتی در مناطق مختلف مازندران با آداب و رسوم خاصی صورت می گیرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از وبلاگ؛ شب یلدا یا به زبان مازندرانی «چله شو» اولین شب زمستان است که آداب و رسوم خاصی در زندگی مازندرانی ها دارد.

مردم معتقدند این شب شبی زیبا و شاد است و در این شب طبق یک سنت دیرینه همه اعضای خانواده دور هم جمع می شوند و برای رهایی از سرمای زمستان هندوانه، ماست، میوه و آجیل می خورند.

آخرین شب آذر و اول آذر را «میترا» یا نام ایرانی دیگری به نام «یلدا»، نام ایرانی دیگر «شب چله» و نام مازندرانی «چله شو» است که فاصله گت چله تا خرد چله است. ، 40 روز و 60 روز در کوهستان که در نقاط مختلف کشور و حتی در مناطق مختلف مازندران با آداب و رسوم خاصی صورت می گیرد.

مصطفی رستمی، یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه مازندران و پژوهشگر آداب و رسوم مازندران، درباره آداب و رسوم سلسو در بین مردم استان گفت: سپس طلوع خورشید در نیمکره شمالی که مصادف با انقلاب زمستانی است جشن گرفته می شود.

وی افزود: با توجه به دقت تقویم ایرانی و انطباق کامل آن با تقویم طبیعی، انقلاب زمستانی همیشه و در همه سال ها برابر با صبح اول آذرماه است و در واقع جشن شب چله مانند بسیاری از آینه های ایرانی، ریشه در رویدادهای فضایی دارد.»

مدرس دانشگاه مازندران گفت: خورشید در اواخر پاییز در حرکت سالانه خود در جنوب شرقی به پایین ترین نقطه خود می رسد که طول روز را کوتاه و تاریکی شب را افزایش می دهد، اما از ابتدای زمستان خورشید دوباره در جنوب شرقی باز می شود. شمال شرقی افزایش نور روز و کاهش نور شب.

پژوهشگر عرف مازندران ادامه داد: این اتفاق مهمی بود که نشان از درایت مردم ایران بود که همیشه بهترین نقطه عطف زندگی خود را بهترین مناسبت ها می دانستند، مانند نوروز که نوروز است که در آن عید نوروز است. شکوفه دادن گیاهان یا اولین طلوع خورشید در نیمکره «شمال برای شب یلدا انتخاب شد که نشان از هوش ایرانیان دارد.

رستمی گفت: یلدا بر خلاف ادعاهای متعدد مبنی بر اینکه ریشه عربی دارد اما عربی نیست، واژه ای سوری به معنای تولد است و در واقع شب چله مترادف با شب یلدا است که به معنای شب اول سل یا اولین شب است. کیل بزرگ زمستان که گران است. خواهد بود.

وی گفت: این اولین روز یا اولین شب رکود بزرگ است، یعنی اولین شب صبح امروز، اولین طلوع خورشید سال در نیمه شمالی رخ می دهد و این واقعه در بسیاری از منابع به عنوان سال ولادت اکبر «ابوریحان بیرونی.

استاد دانشگاه مازندران گفت: آینه های دلپذیری نیز در این شب زندگی می کنند که می توانند از آخرین غروب سال یا آخرین غروب خورشید در نیمه جنوبی زمین شروع شوند و در برخی نقاط کشور ما تا شب (صبح) زنده می مانند. «و شب را در آنجا سپری می کنند.

پژوهشگر آداب و رسوم مازندران گفت: با اجتماع، خوش صحبتی، موسیقی، رقص، شاهنامه خوانی، تلاوت قرآن، دعا، جشن، حافظ خوانی، فال گویی، چشیدن انواع غذا، گل، انواع آجیل. شیرینی ها و شیرینی های محلی در این عید تهیه می شود و غذاهایی مانند گوشت، شیرینی و حلوا در بین ایرانیان باستان بسیار محبوب بوده است.

رستمی افزود: عده ای در آن شب نذر می کردند و نذورات و اعیاد می کردند از جمله غذاهای پروتئینی مانند گوشت، نان و شیرینی که بین مردم توزیع می شد و در این سفره ها وسایل نماز فراوان بود.

وی گفت: غذای شب ترجیحاً غذای حیات بخش و انرژی زا، میوه های پرقدرت و رنگارنگ مانند انار و هندوانه بود که به رنگ خورشید و آتش بود.

استاد دانشگاه مازندران تاکید کرد: از دیگر آداب و رسومی که بسیار زیباست و همچنان در بسیاری از نقاط استان انجام می شود، حضور سالمندان و بزرگان خانواده از جمله میهمانی های شب یلدا است، سالمندان نماد پیری خورشید هستند. آنها مدل هایی از خورشید هستند که در اواخر پاییز دوباره ظاهر می شوند.

پژوهشگر آداب و رسوم مازندران افزود: خانواده ها در بسیاری از نقاط مازندران شب را در کنار خانواده و اقوام می گذرانند، بسیاری از مردم امشب تمایل به ازدواج دارند، بسیاری از مردم مراسمی مانند زایمان امشب برگزار می کنند و در واقع از هر لحاظ امشب جشن گرفته می شود.

رستمی اذعان داشت: فال حافظ یکی دیگر از سنت های رایج است. فال گرفتن از کتاب حافظ در مازندران بسیار رایج است. آنها در تلاش بودند تا بفهمند چه چیزی در آن وجود دارد.

وی گفت: حتی در برخی نقاط استان شعر خوانی و شعر خوانی رواج دارد. آنها داستان های باستانی می گویند تا این شب را به زیبایی بگذرانند و از بودن در کنار هم لذت ببرند. بسیاری از مردم قرآن می خوانند و آیاتی را تلاوت می کنند که باعث آرامش و شادی می شود. او قول می دهد از این فرصت استفاده کند.

مدرس دانشگاه مازندران تاکید کرد: امروزه فرهنگ صنعتی و الکترونیکی کنونی بسیاری از افراد را به تکمیل و انتقال گاهی اوقات با استفاده از نرم افزارهای مختلف و اینترنت و پیامک های کوتاه و غیره سوق داده است.

پژوهشگر گمرک مازندران ادامه داد: فعالیت مجازی در سایت‌های فال، پیامک، اشعار و اپلیکیشن‌های اجتماعی در شرایط کنونی تاجگذاری و محدودیت‌های اجتماعی می‌تواند به دور هم جمع شدن مردم و ایجاد برخی سنت‌ها به شیوه‌ای مدرن‌تر کمک کند.

رستمی گفت: از دیگر نکات قابل ذکر اشاره به سفره های ویژه شب یلدا در نقاط مختلف استان است. چیزهای مختلفی می توان چید، مثل چیدن بشقاب روی میز، چیدن میوه ها با رنگ های مختلف، چیدن آجیل ها و غذاهای مختلف با هم که باعث نشاط و گرمای مهمانی ها می شود.

وی خاطرنشان کرد: قدیمی ها در اتاقی که صندلی بود دور هم می نشستند و روی میز چهارگوش کرسی میزی می گذاشتند و ترجیح می دادند غذا را در ظروف نقره ای، نقره ای و مسی رنگی بگذارند تا احساس قدیمی شود. می تواند به آنها منتقل شود. .

استاد دانشگاه مازندران افزود: معمولاً در کنار چیدمان سفره های شب یلدا، قرآن معنایی دلنشین به این شب ها می دهد و وجود مبل های شاهنامه و حافظ بر طهارت این سفره و تهیه شمع می افزاید. نور برای چشم مهمانان.»

محقق گمرک مازندران گفت: کاسه های کریستالی حاوی انواع نوشیدنی و تنقلات می توانست جلوه خاصی به این سفره بدهد. آنها قطعا به لذت کار اضافه خواهند کرد.

رستمی بیان کرد: یکی دیگر از لحظات جالبی که در شب یلدا ظاهر می شود، نمادهای این شب همه جا در حول و حوش تولد و جاودانگی است و همه می خواهند بگویند که خورشید نماد تولد و جاودانگی است و وقتی خورشید طلوع می کند به معنای جهان است. متولد می شود و این یک چرخه زمانی پیوسته خواهد داشت و بنابراین همه تنقلات، میوه ها و غذاها به نوعی باروری و جاودانگی را نشان می دهند.

وی افزود: به عنوان مثال دانه های انار قرمز با نظم و ترکیب خاص خود ذرات حیات را نشان می دهد که مظهر تولد است که رنگ قرمز عاشقانه را به خوبی بیان می کند. آتش، گرما و عشق؛ یا برخی غذاهایی که با برنج، شیرینی و کنجد، زیگزاگ، دخترانه، گندم پخته، نان های محلی و … درست می شوند. از غذاهای مورد علاقه مازندرانی ها هستند که نشان از تنوع غذاهای مازندرانی آن شب دارد.

یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه مازندران گفت: انواع آجیل، سبزی در کنار هم و استفاده از نان، پنیر و سبزی در برخی از سفره های شمال ایران، پختن سوپ مخصوص شب یلدا از سنت های این شب در مازندران است. که بسیاری از این گزینه ها خاص هستند آنها درمان نیز دارند.

محقق گمرک مازندران ادامه داد: گردو یکی از آجیل های رایج امشب مازندرانی هاست.

رستمی گفت: در واقع هندوانه عمدتاً نماد شب یلدا است که ترکیبی از سبز و قرمز است که نماد طبیعت و قرمز نماد عشق و محبت و استفاده از سبزیجات و میوه های قرمز رنگ است. در همین راستا گرد هم می آیند، یعنی زندگی ابدی.

در مازندران به جرات می توان گفت که بخش مهمی از تدارکات یلدا بر عهده میزبان است.

در شب یلدا همه ساله دوستان و خانواده در خانه یک دهقان یا در مناطق شهری در خانه همسایه جمع می شوند. غذا درست می کند و شب یلدا را تزیین می کند.

انار، ماست، میوه‌ها، آجیل و تنقلات مانند گندم برشته، هندوانه برشته و تخمه کدو تنبل، کدو تنبل پخته و طعم‌دار با دارچین و عسل، آزالیا یا مخروط، آجیل و میوه‌های خشک که به همه آنها «بلبل» می‌گویند بخورید. آداب و رسوم شب یلدا در مازندران

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید