با تکیه بر وسعت سرزمین علوی/عاشورا; جلوه ای از شجاعت علمای نهضت حسینی


ساعت: 11:32
تاریخ انتشار: 1401/05/17
کد خبر: 1888532

امروز عاشورای حسینی است و اینجا پشتوانه ای بر بیکران میهن علوی است. اینجا امروز ماتم به اوج خود می رسد، اینجا امروز اشک و آه میزبان چهره و بدن انسان است، اینجا مردم دل شکسته اند، اینجا مردم می دانند چگونه قدر این روزها را بدانند، دهه اول تمام نشده است. اینجا جایگاه عاشقان اهل بیت (ع) است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش بلاغ ، عزاداری به اوج رسیده، دلها در دشت کربلا، دیدارها و آخرین وداع و در نهایت تشویش به موکب ها و خیمه ها؛ دلها در دشت کربلاست. اکنون مردم در کنار پرچم ها و تابلوها و در راه رفتن به خیابان ها و هیئت ها برای برگزاری مراسم عزاداری تاسوعای حسینی بی قرار هستند. مراسمی که اوج ارادت به حضرت ابوالفضل (ع) و آب کربلا را توسط مردم متدین استان مازندران به نمایش می گذارد، مردمی که عشق ورزیدن به خدا را به خوبی آموخته اند.

در روستاها نیز عزاداری برپا می شود، طبق سنت شرق استان عزاداری روستاهایی که در همین منطقه هستند روستا به روستا برپا می شود و در روز نهم و دهم و حتی یازدهم می باشد. از روستایی به روستای دیگر منتقل می شود.

شهرها به عزا می روند و تاسوعای سیاه پوش و عاشورای حسینی; صدای عزاداری از گوشه و کنار شهر به گوش می رسد، ظهر امروز مراسم ویژه روز تاسوعا برگزار می شود و هیئت های عزاداری پذیرای بسیاری از عزاداران خواهند بود.

این در حالی است که مراسم مرکزی نیز در حال برگزاری است، تجمع هیئت ها، حضور سخنرانان و قاریان کشوری و استانی، کرسی های تلاوت و در نهایت سینه زنی و زنجیر زنی امروز به اوج خود می رسد و تا روز یازدهم محرم الحرام ادامه دارد. . امروز استان مازندران تکیه گاه بزرگی است.

امروز همه تلاش می کنند کاری انجام دهند، یکی به دسته های عزاداری هدیه می دهد، دیگری سینه ها را تلمبه می کند، یکی آن نیکوکار است که امروز در مساجد اطعام جمعیت را بر عهده دارد و دیگری امام جماعت است. دسته عزاداری

دوستداران عفاف و پاکی اهل بیت در شب عاشورا و امروز در روز عاشورا با رعایت نکات بهداشتی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی در مکان های تعیین شده، یاد و خاطره مصائب اباعبدالله الحسین (ع) را گرامی می دارند. ) پرچمدار کربلا و یاران ارجمندش.

یک کارشناس مذهبی با بیان اینکه قیام امام حسین (ع) قیام با سابقه ای گسترده و نه تنها برای دورانی که کوفه ها در انتظار امام حسین (ع) بودند بود، گفت: امام حسین (ع) می دانست که اگر امروز برای اقامه دین خدا قیام نمی کند در جهان اسلام شاهد چنین تحول عظیمی نخواهیم بود.

رضا احمدی با بیان اینکه ساده لوحی است که می گویند امام حسین(ع) از عظمت راهی که آغاز کرده بود آگاه نبود، تاکید کرد: ایشان با علم به اینکه بزرگترین قیام اسلام را انجام می دهند به کوفه رفتند و امروز می بینیم. آثار آن در سراسر جهان و نه تنها شیعیان و مسلمانان بلکه همه مردم جهان یاد این قیام را گرامی می دارند.

وی افزود: قیام امام حسین (ع) از این جهت حائز اهمیت است که خارج از تاریخ و زمان خودش بوده و در طول تاریخ سایه افکنده و تحول آفرین بوده است. چه بسیار حوادثی که در این قرن ها در دنیا به خاطر قیام حسین (ع) و یارانش در دشت کربلا اتفاق نیفتاده است که یکی از مهمترین آنها انقلاب اسلامی ایران است که هنوز پس از گذشت چهار دهه، دنیا هنوز در تعجب است که چگونه می توان تصور کرد حسینی توانست پایه های یک شاهنشاهی 2500 ساله را از بین ببرد و حکومتی اسلامی بر اساس قیام امام ایجاد کند.

این همان عمق آتش حادثه عاشورا و تاسوعا است که از سال ها و قرن ها پیش تاکنون در آسمان دین و شریعت اسلام و حتی در شعر و ادب و هنر ایران اسلامی و شیعی می درخشد.

عاشورا و تاسوعا نوری دارد که آخر شب ما را روشن می کند. نوری که از قدیم الایام نور می دهد، مثل ماه تابان بر نوک نیزه، مثل خورشید دراز و گرم… اما مردم استان مازندران برای این خورشید بسیار ارزش قائل هستند، می دانند چقدر نور و گرمای من شیرین است. دادن.

این استاد دانشگاه همچنین با تسلیت ایام تاسوعا و عاشورای حسینی گفت: قیام خونین حضرت سیدالشهدا(ع)، تاسوعا و عاشورا یکی از مهم ترین درس های تاریخ و الگویی برای تمدن انقلاب اسلامی است.

حجت الاسلام سید حمید حسینی ضمن تسلیت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و یاران آن بزرگوار و فرا رسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی گفت: واقعه خونین و عبرت آموز عاشورا. و نهضت عظیم حضرت سیدالشهداء (علیه السلام) در واقعه کربلا مهمترین و آموزنده ترین حرکت تمدنی در تاریخ اسلام است و این رمز ماندگاری قیام خونین عاشورا است.

وی در ادامه به وجود انحرافات گسترده در جامعه در دوران امام حسین (ع) اشاره کرد و افزود: نهضت خونین و قیام تمدن ساز سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران ارجمند ایشان وجود افکار انحرافی و وجود ظلم و ستم در جامعه را نشان می دهند، در آن زمان اسلام بود و حکومت صدمات زیادی را متحمل می شد که نیاز به التیام داشت.

حسینی با اشاره و تاکید بر جاودانگی قیام خونین حضرت سیدالشهدا (ع) و پیامدهای آن بر جامعه بشری و اسلامی خاطرنشان کرد: نظام مقدس جمهوری اسلامی را امام راحل با همان اصول و مبانی کلام پایه گذاری کرد. عاشورا و بسیاری از قدرت های جهانی را به زانو درآورد

وی با اشاره به ابعاد جهانی قیام عاشورا و تاثیر آن بر جهان اسلام و برخی جوامع بشری، خاطرنشان کرد: بدون شک مولفه های تربیتی قیام خونین امام حسین (ع) و عاشورا می تواند نقش مهمی در این امر ایفا کند. شکل گیری تمدن نوین اسلامی ایران اسلامی با این مولفه ها و درس ها بیش از چهل و دو سال است که با تمام قدرت های دروغین جهان مقابله کرده است.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اهمیت تبیین مولفه های فرهنگ ساز و تمدن ساز این رویداد مهم گفت: قیام خونین حضرت سیدالشهدا (ع) و عاشورا امروز به یک گفتمان جهانی تبدیل شده است و نه تنها شیعیان جهان بلکه بسیاری از ملت ها، آزادی خواهان جهان در دفاع از این حرکت مهم ایستاده و در حرکت تمدنی انقلاب اسلامی نقش آفرینی می کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید