التزام به حفظ فرهنگ ناب یزد؛ چوب لطیف برای هویت یزدی ها / خانه های کاهگلی دیگر با فرهنگ یزد پیوندی ندارد

ساعت: 11:34
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۰۶
کد خبر: 1803467

آیت‌الله مدرسی گفت: یزد از دیرباز با ارزش‌ها و مبانی فرهنگی قوی همراه بوده است که متأسفانه نتوانسته‌ایم به آن برسیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ آیت الله سید محمد کاظم مدرسی عضو شورای فرهنگ عمومی استان یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا با بیان اینکه فرهنگ هر ملتی سنگر هر جامعه ای است که همچون قله بلندترین قله هر جامعه می درخشد و بی شک فرهنگ است، گفت: ماندگارترین جنبه زندگی او را انسان می دانند.

آیت الله مدرسی افزود: فرهنگ در مجموعه ای از معارف، اعتقادات، اخلاق و آداب و رسوم یک ملت تعریف می شود و از این رو دشمنان هر ملتی را که بر فرهنگ یا استقلال فرهنگی مخالفان تاکید دارند، برنامه ریزی می کنند.

* تحول فرهنگی راهی برای تکان دادن استقلال ملت هاست

یکی از اعضای شورای فرهنگ عمومی استان یزد گفت: گاهی استقلال فرهنگی ملت ها با فرهنگ کشورهای استعمارگر و استعمارگر در تعارض است، بنابراین سعی می کنند به طرق مختلف در فرهنگ آن جامعه نفوذ کرده و استقلال فرهنگی آن ملت را متزلزل کنند. «این اقدامات دگرگونی فرهنگی است.

مدیر حوزه علمیه القدیمیه یزد تغییر جهت گیری جامعه را مهمترین هدف تحول فرهنگی دانست.

d5b7bb19 0cf0 4665 a6e6 1608b0694673 خبر خاکستری

وی ادامه داد: این تکنیک گیج کننده ساخته و پرداخته دشمنان ملت ایران است، هر چند ما در استفاده از آن ابایی نداریم، اما اگر استفاده از فضای مجازی کنترل نشود.

* فضای مجازی قوی برای ثبت قله های فرهنگی

آیت‌الله مدرسی تأکید کرد: البته هدف از ایجاد چنین فضاهایی تنها کسب درآمد نیست، بلکه مزایایی چون همسو کردن فرهنگ‌های تضاد با فرهنگ کنونی و تسخیر قله‌های فرهنگی جوامع از مهمترین اهداف فضای مجازی است. .

عضو شورای فرهنگ عمومی استان یزد گفت: بی شک توالی پیشوایان فرهنگی ملت ایران همچون استقلال طلبی، دینداری، ولایتمداری، استکبارستیزی و مخالفت با سلطه گران که در اسلام ناب محمدی خلاصه می شود، از اهداف اصلی دشمن است. در تحول فضای مجازی

* لایک هایی که مرز بین سلطه و ضد سلطه را محو می کند

وی گفت: سیطره ضدهژمونی حد مشترکی دارد که در فرهنگ به اوج خود می رسد که اگر جامعه ای به دنبال حفظ آن نباشد از ملتی ضد سلطه به ملتی مسلط تبدیل می شود.

آیت الله مدرسی با بیان اینکه از تزریق فرهنگ از سکولارترین موضوعات مانند غذا تا سبک زندگی، کسب و کار و تغییر باورهای دینی استفاده می شود، گفت: امروزه به دلیل گسترش رسانه های جمعی، فرهنگ هرگز جزیره ای برای دفاع و انتقال نیست. ارزش های جامعه برای نسل آینده

* متأسفانه نتوانستیم ارزش های ناب یزدی را حفظ کنیم

وی افزود: یزد از دیرباز با ارزش ها و اصول قوی فرهنگی مانند فرهنگ کار، ایثار و تلاش، فرهنگ مدیریت غذا در قالب لذت، فرهنگ دینی و اسلامی همراه بوده است که متاسفانه با این موارد همخوانی ندارد. ارزش های.

7d2e0711 294e 4f47 98e4 e01f73ffb3a9 خبر خاکستری

آیت الله مدرسی با بیان اینکه یزدی ها در فرهنگ اصالت، نجابت و عفاف کشور پیشرو بودند، گفت: متأسفانه امروز به بهانه حفظ میراث فرهنگی، حتی خانه های آجری معمولی و قدیمی به قیمت به خانه های مجلل تبدیل می شوند. یکی از هزاران خانه در گذشته مجلل بوده است، همه خانه ها تا به حال به این شکل بازسازی نشده اند.

* خانه ساده یزدی امروز در کاخ نمایش داده می شود

عضو شورای فرهنگ عمومی استان یزد اذعان داشت: در گذشته زمانی که شخصی می خواست وارد خانه یزدی شود ابتدا باید وارد ایوان می شد و با اجازه صاحب خانه وارد قسمت عمومی خانه می شد و خانه در اشیای قیمتی یزدی اما این خانه ها در مرحله بازسازی هستند.

آیت الله مدرسی گفت: گردشگری وقتی وارد یزد می شود به دنبال فرهنگ های اصیل سوارکاری است نه آداب اجتماعی غربی و… و تغییر این مسائل در درازمدت به معنای تغییر فرهنگ و فراموشی فرهنگ اصیل سوارکاری است!

44fd12d4 5a76 4ed6 b58c f6b4a416b645 خبر خاکستری

* تعصب باید در حفظ فرهنگ یزد نهادینه شود

وی افزود: انحراف در حفظ فرهنگ به معنای مثبت یکی از نیازهایی است که باید برای جوانان امروزی یزدی نهادینه شود، همانطور که در شهرهای مختلف کشور مشاهده می شود که چگونه جوانان توسط کودکی با یک کودک تربیت می شوند. فرهنگ و آداب و رسوم غیور».

یکی از اعضای شورای فرهنگ عمومی استان یزد گفت: متأسفانه امروز عده ای ناجوانمردانه میراث فرهنگی هنر و ذوق یزد را در حراج می فروشند. یزد از دین و حیا و عدالت و نجابت و آوازه سادگی و صفا و صداقت، عبادت و ولایت اهل بیت (ع) را ارج می نهد و می خواهد آن را تبدیل به شهر توریستی غرب کند، گاه با تبدیل شدن به ابتذال، بی شرمی و بی اخلاقی.

وی در پایان گفت: مردم، دست اندرکاران، میراث فرهنگی، فرهنگ و رهنمودهای اسلامی و همه نهادهای موثر و کارآمد فرهنگی و اجتماعی چه در پست های عمومی و چه برنامه ریزی، اجرایی و نظارتی باید با هم همکاری کنند و فرهنگ متمایز را حفظ و نشر کنند. به ویژه در زمینه گردشگری سوار می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید