96 درصد سپرده های یزدی ها در استان هزینه می شود/پول های یزدی ها در استان می ماند


ساعت: 12:24
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۳
کد خبر: 1917624

بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی، بانک های استان یزد در زمینه حمایت از فعالیت های اقتصادی همکاری خوبی داشته اند به گونه ای که حدود 96 درصد از منابع سپرده آنها در قالب تسهیل گری مردم و فعالیت های اقتصادی پرداخت شده است. استان

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش یزدرسا ، بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی در مهر 1401 نسبت مانده تسهیلات به سپرده ها (پس از کسر سپرده قانونی) در استان یزد حدود 96 درصد است، این در شرایطی است که این تعداد. در کل کشور حدود 82 درصد است.

نسبت 96 درصدی مانده وجوه به سپرده‌های استان یزد به این معناست که بانک‌های استان یزد 96 درصد از سپرده‌های افرادی را که در بانک‌ها بوده‌اند در قالب صندوق‌هایی پرداخت کرده‌اند که طبق قانون می‌توانند وام بدهند. . این رقم در مقایسه با استان های دیگر بسیار خوب است.

بر اساس آمار بانک مرکزی، مجموع سپرده های ریالی و ارزی بانک ها و موسسات اعتباری استان یزد در پایان مهرماه 1401 به 802 میلیارد و 346 میلیون ریال رسید که پس از کسر سپرده قانونی به 711 رسید. میلیارد و 83 میلیون ریال که بانک های استان به 679 میلیارد و 257 میلیون ریال رسید که ریال آن به صورت وجوه جاری و غیرجاری پرداخت شد.

598c5f17 0be5 4e2e a4bc ada1a664f588 خبر خاکستری

با بررسی میزان تسهیلات پرداخت شده توسط بانک های سایر استان ها که توسط بانک مرکزی منتشر شده است، مشخص می شود که جایگاه استان یزد در این زمینه خوب و مناسب است و پس از استان های خراسان شمالی، چهارمحال و بختیاری، ایلام، کوگیلویه و. بویار احمد رتبه ششم را به خود اختصاص داده و بهترین جایگاه را در بین استان های صنعتی کشور دارد.

شبکه بانکی استان در شرایطی از فعالیت های اقتصادی استان حمایت می کند که در اواسط سال گذشته میانگین پرداختی تسهیلات بانک های استان زیر 80 درصد و حتی بسیار کمتر از میانگین کشوری بود اما با اقدامات انجام شده اخذ شده توسط استان و تعهد بانک ها در استان در حوزه تامین برخی پروژه های مهم، نرخ پرداخت تسهیلات توسط بانک ها در این حوزه افزایش یافته است.

این در حالی است که بر اساس مصاحبه غیررسمی با مسئولان استانی، بیشترین افزایش میزان پرداخت تسهیلات بر دوش بانک های دولتی بوده است به گونه ای که برخی از بانک های دولتی استان تا سقف 132 را نیز پرداخت کرده اند. درصد از منابع خود اما متاسفانه علیرغم تذکرات فراوان همچنان مسئولین استانی برخی از بانک های خصوصی در این زمینه عملکرد مناسبی نداشته و حتی تا میزان مقرر در قانون نیز وجوهی را پرداخت نکرده اند.

عدم پرداخت تسهیلات توسط بانک ها باعث می شود که بانک های خصوصی استان سرمایه های مردم استان را جذب کرده و به جای پرداخت تسهیلات به مردم استان یزد، این منابع را در خارج از استان و در سایر موارد سرمایه گذاری کنند. استان ها و سایر پروژه ها

در این راستا به نظر می رسد مسئولان استانی دولت سیزدهم باید برخورد با بانک های متخلف خصوصی را در دستور کار خود قرار دهند چرا که حمایت بانک ها از فعالیت های اقتصادی عامل موثری در چرخاندن چرخ تولید و اقصی نقاط کشور است. باید منطبق بر رونق باشد قدمی بردارند که سفرها و دیدارهای اخیر استاندار جوان یزد با مدیران عامل برخی از بانک های دولتی کشور با همین هدف و سرمایه گذاری بیشتر این بانک ها در پروژه ها و برنامه های مهم استان باید منتظر نتیجه این جلسات باشیم.

انتهای پیام/ک

دیدگاهتان را بنویسید