ایجاد پول بانک ها آغاز به کار کرد/ افزایش سپرده اجباری 5 بانک به 13 درصد

ساعت: 13:24
تاریخ انتشار: 1400/08/29
کد خبر: 1785745

یکی از کارکنان آگاه بانک مرکزی از افزایش نرخ سود سپرده تکلیفی 5 بانک به 13 درصد به دلیل عدم رعایت ضوابط کنترل برخی دارایی های شبکه بانکی بر اساس سقف رشد 2 درصدی ماهانه خبر داد. از دارایی ها

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ اسفندماه سال گذشته بانک مرکزی قوانین کنترل اندازه دارایی های شبکه بانکی کشور را ابلاغ کرد که بر اساس آن نرخ رشد ماهانه دارایی های بانک های تجاری و تخصصی دولتی 2 درصد و 2.5 درصد است. به ترتیب.

البته این معیارها شامل دارایی هایی مانند موجودی نقدی در بانک، موجودی بانک نقدی در بانک مرکزی، اسناد خزانه اسلامی و افزایش ارزش دارایی ها به دلیل مبادله یا تجدید ارزیابی و اقلام فرعی است. دلیل حذف این نوع دارایی ها اثر منفی یا خنثی آنها بر افزایش نسبت پولی است. به عنوان مثال، هر چه سهام بانک در بانک مرکزی بیشتر باشد، نرخ افزایش نسبت پولی کمتر می شود و بالعکس. همچنین تجدید ارزیابی دارایی های بانک تاثیری بر تغییر نرخ افزایش نسبت پولی ندارد.

با وجود کنترل پایه پولی در شهریور، با توجه به رشد نسبت، آمار رشد نقدینگی در این ماه نگران کننده بود. پیگیری های خبرنگار بانک مرکزی از فارس نشان می دهد این بانک از مهرماه تصمیم کنترل ترازنامه بانک ها را اجرایی کرده است.

یکی از کارمندان آگاه بانک مرکزی درباره روند کنترل ترازنامه بانک ها گفت: این برنامه توسط بانک مرکزی اجرا می شود و در این راستا نرخ سود سپرده های قانونی 5 بانکی که مانده معینی ندارند. نسبت رشد ورق، تا 13 درصد افزایش یافته است.

وی افزود: بانک مرکزی به طور جدی در کنترل ترازنامه بانک ها دخالت دارد و اعمال این قوانین برای بانک ها کار سختی نیست، زیرا کافی است میزان وجوه خود را در حدود مشخصی تعیین کنند، اما اگر این کار را انجام ندهند. با رعایت این نسبت جریمه می‌شوند و سپرده‌های تکلیفی آن‌ها 13 می‌شود.» درصد در حال افزایش است.

در پاسخ به این سوال که بر اساس دستورالعمل مصوب 27 اسفند سال گذشته بانک مرکزی، رشد دارایی بانک های تجاری نباید بیش از 2 درصد در ماه افزایش یابد، این رشد اشتباه است و هر ماه نسبت به سال قبل محاسبه می شود. ماه قبل یا ایسنا . وی با توجه به حجم دارایی های بانک در پایان سال گذشته گفت: خیر، نسبت به ماه قبل اشتباه نیست، اما به طور کلی سقف رشد ترازنامه بانک به جز در این موارد است. ، برای یک سال نباید از 24 درصد تجاوز کند.”

پیش از این نرخ سپرده تکلیفی اکثر بانک ها زیر 11 درصد بود که افزایش سپرده تکلیفی این 5 بانک تاثیر بسزایی در کاهش نرخ رشد نرخ افزایشی خواهد داشت. اگرچه بهتر است بانک مرکزی متناسب با وضعیت مالی و نسبت کفایت سرمایه هر بانک، سقف های متفاوتی را برای رشد ترازنامه بانک ها تعیین کند، اما به طور کلی کنترل رشد ترازنامه بانک ها در شرایط فعلی. گامی موثر برای کنترل رشد نقدینگی است.

در صورت ادامه این روند می توان انتظار داشت که رشد نقدینگی تا پایان سال به کمتر از 30 درصد برسد که با توجه به نرخ تورم امسال مناسب تلقی می شود. اگر دولت به تلاش خود برای عدم استقراض از بانک مرکزی و کنترل ترازنامه بانک ها ادامه دهد، می توان انتظار داشت که تورم تا پایان سال 1401 به حدود 20 درصد کاهش یابد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید