رفراندوم و بیش از 40 انتخابات نشان از التزام به احترام به رای مردم است/ شعارهای استقلال و آزادی با استقرار نظام جمهوری اسلامی اجرا شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از دیار آفتاب; تشکیل جمهوری اسلامی نه تنها اراده ملت را برای سرنوشت خود ثابت کرد و برای آنها استقلال و آزادی به ارمغان آورد، بلکه در دل محرومان و مستضعفان جهان امیدوار شد که آنها نیز می توانند مظهر وعده الهی پس از آن باشند. قرن ها رنج. همان وعده پیروزی مستضعفان بر مستکبران که کتاب وحی وعده داده است.

نهال انقلاب اسلامی که با خون پاک فرزندان رشید در ایران پرورش یافت سرانجام در 22 بهمن 1357 به ثمر نشست و با پیروزی انقلاب اسلامی مهمترین رفراندوم تاریخ ایران و به عبارتی اولین انتخاب سرنوشت ساز ملت ایران پس از سالها ظلم و ستم سیاسی و اجتماعی. برای تعیین نوع حکومت ارائه شد.

13 فروردین یکی از روزهای تاریخی و مهم ایران اسلامی است که در این روز با رای اکثریت قریب به اتفاق مردم، نظام سیاسی کشور پس از سال 2500 از سلطنت به جمهوری اسلامی و حکومت مردمی تبدیل شد. ایران تأسیس شد و نظام جمهوری اسلامی ایران تأسیس شد.

بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی (ره) در پیامی به ملت ایران، 13 فروردین را روز عید نامیدند. تا حدی پیام این است: ملت ما باید این روز را جشن بگیرند و آن را زنده نگه دارند. روزی که کنگره های کاخ 2500 ساله فروریخت، حکومت طاغوت فرو ریخت و حاکمان خبیث برای همیشه ناپدید شدند و حکومت مستضعفین که حکومت خداست به جای آن نشست.


1a54f63a 3fc4 4f65 9fcb 67ecb187c6ce خبر خاکستری


جمهوری و مردم سالاری دینی مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی است

در شکل گیری انقلاب اسلامی و شعارهای مردم ایران از همان ابتدا بر دو اصل جمهوریت و اسلام تاکید داشتند، اما در ابتدا همه پرسی برای تعیین ماهیت نظام حکومتی برگزار شد. شاید در تمام انقلاب های تاریخ معاصر هیچ انقلابی وجود نداشته باشد که بتواند پس از رضایت مردم در یک انقلاب به خود رای دهد.

استاد شهید مطهری کلمه «جمهوری اسلامی» را چنین تفسیر می کند: «مسئله جمهوری مربوط به شکل حکومت است; این بدان معناست که مردم حق دارند بر سرنوشت خود مسلط شوند و کلمه «اسلامی» بیانگر محتوای این حکومت است. بنابراین جمهوری اسلامی; یعنی حکومتی که شکل انتخاب رئیس حکومت توسط مردم و محتوای آن اسلامی و بر اساس اصول و احکام اسلام اداره می شود».

جمهوری و مردم سالاری دینی یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب است که بر اساس آن در 4 دهه گذشته بیش از 40 انتخابات در ایران برگزار شده است. اولین انتخابات پس از انقلاب اسلامی در 20 و 21 فروردین 1358 برگزار شد که در این انتخابات بیش از 20 میلیون نفر پای صندوق های رای رفتند.

این ۴۰ انتخابات در ۴۰ سال گذشته نشان دهنده تعهد انقلاب اسلامی به احترام به رای مردم است. رهبر انقلاب اسلامی در این زمینه می فرمایند: «این همه انتخابات در این کشور برگزار شد، مردم بدون ضرر شرکت کردند و دخالت کردند. این هنر بزرگ نظام اسلامی است. در کشورهای به اصطلاح دموکراسی گاهی حوادث خونین و تلخ انتخاباتی رخ می دهد. مردم ما با کمال عزت در انتخابات مختلف شرکت می کنند». (در جلسه مردم کوم؛ 10 دسامبر 1981).


66733b1d e3f6 42c6 9dfb b97b0358d8c8 خبر خاکستری

جمهوری اسلامی با وجود دستاوردهای گوناگون در بعد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، مدنی و بین المللی در بعد انتخاباتی، یکی از مردم سالارترین نظام ها نیز هست و این نشان می دهد که نظر مردم در همه امور کشور تعیین کننده است. .


انتخابات در یک نظام دموکراتیک دارای کارکردهای ویژه ای است که اهمیت و ضرورت توجه به آن را نشان می دهد، به طوری که انتخابات بالاترین مظهر حضور مردم در صحنه سیاسی و مهمترین مجرای تحقق حاکمیت مردم است. در برابر مردم مسئول است و رژیم پهلوی فاقد این پایگاه مردمی و مشروعیتی بود که برای بقای آن لازم بود، و پهلوی ظهور خود را مدیون حاکمیت خارجی بود. مؤید این واقعیت است که آنها در مواقع اضطراری و بحران های شدید مجبور به فرار می شدند..


شعارهای «استقلال» و «آزادی» با استقرار جمهوری اسلامی اجرا شد.

“آزادی” یکی از شعارها و مطالبات اصلی ملت ایران در روزهای انقلاب بود که با استقرار نظام جمهوری اسلامی شکل عملی به خود گرفت و اقشار مختلف آزادانه به خواسته های خود پرداختند و در همه صحنه ها حضور داشتند و در تعیین تکلیف مشارکت داشتند. سرنوشت آنها


»استقلال بُعد دیگری از نظام جمهوری اسلامی ایران است که خلقت آن ملت ایران را از وابستگی به شرق و غرب رهایی بخشید و با رعایت اصول، استقرار جمهوری اسلامی در ایران و سرنگونی سلطنت، از حقوق خود در عرصه بین المللی دفاع کرد. تغییراتی در معادلات بین المللی به ویژه در خاورمیانه ایجاد کرد، تغییراتی که با اهداف استعمارگران همخوانی نداشت و دشمنی آنان را با ملت ایران برانگیخت..

رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: امروز هیچ قدرتی در دنیا نمی‌تواند ادعای حاکمیت بر نظام سیاسی کشور ما را داشته باشد و اشاره، مشخصات، تهدید یا تهدید آن می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های ما تأثیرگذار باشد. 1385/33/22


80312c74 27b1 496d 996f 9786a321d6e3 خبر خاکستری

آنچه در ایران همواره به عنوان معضل با آن مواجه بوده ایم و تاریخ ما با فراز و نشیب های زیادی همراه بوده است عدم استقلال حکومت ها به ویژه در دوره قاجار و پهلوی است که در دوره پهلوی به اوج خود رسید. ضعف دولت مرکزی و اتکای بیش از حد به نیروهای خارجی، همیشه مانند پاشنه آشیل دوران قاجار و پهلوی، لطمات زیادی به ایران وارد کرده است..

اما انقلاب اسلامی با محور قرار دادن شعار استقلال و التیام این زخم کهنه و کثیف و گامی استوار در راه اعتلای کشور، لحظه مهمی را رقم زد، لذا امام خمینی (ره) با انقلاب اسلامی دوران جدیدی را در تاریخ ایران رقم زد. .


استقلال در ابعاد مختلف یکی از ابزارهای قدرت جمهوری اسلامی است که به برکت انقلاب اسلامی و همه فشارهای دشمنان برای از بین بردن این استقلال و تسلط بر سرنوشت، منابع و ثروت ملت ایران به دست آمد. در بیش از چهار دهه از انقلاب اسلامی، سیاست نهایی حفظ این استقلال از طریق برقراری روابط دوجانبه و چندجانبه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با کشورهایی بوده است که با حسن نیت به منافع مردم ایران احترام بگذارند..

انقلاب اسلامی ایران اکنون 43 سال از عمر خود می گذرد و ملت با ایستادن و دست به دست هم دادن اولین گام انقلاب خود را علی رغم همه فشارهای استکبار برداشته و اهداف ارزشمندی را در پیش گرفته است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید