جمهوری و مردم سالاری دینی مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی/ 40 انتخابات در 4 دهه نشان از تلاش برای احترام به رای مردم دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از دیار آفتاب; انقلاب اسلامی با گذشت چهار دهه از پیروزی خود شاهد دستاوردهای بسیاری در عرصه های مختلف سیاسی بوده است که یکی از این ارکان تاریخی انقلاب، انتخابات است..

یکی از اساسی‌ترین اصول سیاست که مشخصه حکومت‌ها و حاکمیت است، «استقلال سیاسی» است، مقوله‌ای که اگر غیر از این نباشد، عملاً باعث بی‌اعتباری دولت‌ها و بدتر شدن موقعیت آن‌ها در میان مردم و تاریخ آن کشور می‌شود..

آنچه در ایران همواره به عنوان مشکل با آن مواجه بوده ایم و تاریخ ما با فراز و نشیب های زیادی همراه بوده است عدم استقلال سیاسی در حکومت های آن زمان به ویژه در دوره قاجار و پهلوی است که در دوران پهلوی به اوج خود رسید. دوره زمانی. ضعف دولت مرکزی و اتکای بیش از حد به نیروهای خارجی، همیشه مانند پاشنه آشیل دوران قاجار و پهلوی، لطمات زیادی به ایران وارد کرده است..

اما انقلاب اسلامی با محور قرار دادن شعار استقلال لحظه مهمی را رقم زد و با التیام این زخم کهنه و کثیف گامی جدی در راه اعتلای کشور برداشت. به همین دلیل است که خمینی را وادار می کنم با انقلاب اسلامی دوره جدیدی در تاریخ ایران پایه گذاری کند و می توان به انتخابات سالم اشاره کرد..


40 انتخابات در 4 دهه گذشته نشان دهنده تعهد به احترام به آرای مردم است

جمهوریت و مردم سالاری دینی یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب بود که در نتیجه آن مردم آزادانه در انتخابات دوره های مختلف مجلس، شوراها، ریاست جمهوری و خبرگان رهبری شرکت کردند..

انقلاب اسلامی از همان ابتدا بر دو اصل جمهوریت و اسلام تاکید کرد، اما در ابتدا همه پرسی در مورد شخصیت آن برگزار کرد که در 12 فروردین 1358 مورد تایید مردم ایران قرار گرفت. شاید در تمام انقلاب های تاریخ معاصر چنین چیزی وجود نداشته باشد. انقلابی که پس از رضایت مردم در یک انقلاب به خودتان رای دهید.

در چهار دهه گذشته حدود 40 انتخابات در ایران برگزار شده است. اولین انتخابات پس از انقلاب اسلامی در روزهای 13 و 14 فروردین 1358 در همه پرسی ماهیت جمهوری اسلامی برگزار شد. در این انتخابات بیش از 20 میلیون نفر پای صندوق های رای رفتند. آنها رفتند.

انتخابات ریاست جمهوری در سیزده دوره از 5 بهمن 1359 تا 30 خرداد 1400 برگزار شد که بیشترین میزان مشارکت در انتخابات 1367 با 84 درصد بود. در طول 40 سال انقلاب اسلامی 11 انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار شد که مردم به طور مستقیم در آن شرکت کردند.

در همین دوره 40 ساله 6 انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا برای انتخاب مجلس شهر و در همان چهار دهه پس از انقلاب اسلامی پنج انتخابات مجلس خبرگان رهبری برگزار شد تا به طور غیرمستقیم نقش آفرینی کند. راهنمای

این ۴۰ انتخابات در ۴۰ سال گذشته نشان دهنده تعهد انقلاب اسلامی به احترام به رای مردم است. رهبر انقلاب اسلامی در این زمینه می فرمایند: «این همه انتخابات در این کشور برگزار شد، مردم بدون ضرر شرکت کردند و دخالت کردند. این هنر بزرگ نظام اسلامی است. در کشورهای به اصطلاح دموکراسی گاهی حوادث خونین و تلخ انتخاباتی رخ می دهد. ملت ما با کمال عزت در انتخابات مختلف شرکت می کند. (در اجلاس مردم کوم؛ 19 دی 1360).


b9bcd187 7c91 44fc a9fd 611b1c3974ca خبر خاکستری


جمهوری اسلامی دموکراتیک ترین نظام سیاسی است

انتخابات در یک نظام دموکراتیک دارای کارکردهای ویژه ای است که اهمیت و ضرورت توجه به آن را نشان می دهد، به طوری که انتخابات بالاترین مظهر حضور مردم در صحنه سیاسی و مهمترین مجرای تحقق حاکمیت مردم است. پاسخگوی مردم است تا نظام سیاسی به تدریج اصلاح و بهبود یابد و به تدریج توسعه یابد..

انتخابات مظهر حضور و مشارکت سیاسی مردم و عرصه ای برای تحقق اراده ملت برای تعیین سرنوشت خود است و مردم در انجام این رسالت و وظیفه بزرگ نقش اساسی خواهند داشت.

در جمهوری اسلامی ایران، حاکمیت حکومت و قانونگذاری را اداره و نظر ملت در چارچوب اصول قانون اساسی تعیین می کند و برگزاری انتخابات در واقع تبلور اراده مردم است..

انتخابات جلوه ای از رشد فرهنگی و اجتماعی مردم یک کشور است که در انتخاب مسئولیت های شایسته اجتماعی و سیاسی متبلور می شود. همانطور که یک ملت با شناخت افراد و شخصیت های مختلف و حتی احزاب و برنامه های آنها، فردی را برای تصدی مسئولیت انتخاب می کند، این امر می تواند نشان دهد که آن ملت چقدر به آگاهی رسیده است..

جمهوری اسلامی با وجود دستاوردهای گوناگون در بعد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، مدنی و بین المللی در بعد انتخاباتی، یکی از مردم سالارترین نظام ها نیز هست و این نشان می دهد که نظر مردم در همه امور کشور تعیین کننده است. .

استقلال در ابعاد مختلف یکی از ابزارهای قدرت جمهوری اسلامی است که به برکت انقلاب اسلامی و همه فشارهای دشمنان برای از بین بردن این استقلال و تسلط بر سرنوشت، منابع و ثروت ملت ایران به دست آمد. در بیش از چهار دهه از انقلاب اسلامی، سیاست نهایی حفظ این استقلال از طریق برقراری روابط دوجانبه و چندجانبه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با کشورهایی بوده است که با حسن نیت به منافع مردم ایران احترام بگذارند.

رهبر معظم انقلاب با تاکید بر اینکه روزی بالاترین مقام سیاسی این کشور منتظر معرفی سفیران انگلیس و آمریکا برای تصمیمات اساسی بودند، گفتند: اولین نعمت بزرگ الهی برای کشور، ملت و مسئولان ما عزت و استقلال است. ملی امروز هیچ قدرتی در جهان نمی تواند مدعی کنترل نظام سیاسی کشور ما باشد و ارجاعات، گمانه زنی، ارعاب یا تهدید آن می تواند بر تصمیمات ما تأثیر بگذارد. 1385/33/22


9e88b844 33fe 49eb a57b 7a0f89756ef2 خبر خاکستری

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید