مد عاملی برای افزایش تنش خانوادگی/ زوال فرهنگ اصیل قزوین از نفوذ فرهنگ بیگانه

وی در ادامه به تقلید و مد در حوزه جراحی زیبایی ادامه داد: در جامعه شناسی نظریه ای به نام «کارکردگرایی» وجود دارد که یکی از اصول آن را بیان می کند; هر چه هست، باید کار کند و هر چه هست، باید وجود داشته باشد.» پس ابتدا باید مشخص کنیم که آیا این مد و برخی جراحی های زیبایی اصلاً مشکل ساز است، چه بخواهیم آن را مطالعه کنیم یا نه.

این جامعه شناس با بیان اینکه طبق تحقیقات انجام شده کشور ما در حال تبدیل شدن به پایتخت جراحی زیبایی بینی است، افزود: جراحی زیبایی یک آسیب محسوب می شود زیرا باعث ایجاد آثار منفی و تنش در خانواده ها و فرزند یا همسر برای انجام این عمل در کنار خانواده می شود. وارد بحث ها و چالش ها شوید.

مرتضوی خاطرنشان کرد: قزوین با وجود پیشینه غنی فرهنگی و مذهبی، امروزه درگیر مد و گسترش فرهنگ بیگانه شده است. اما این سنت ها در حال حاضر کمتر به چشم می خورند، بنابراین شاهد رسوخ مد و در واقع پایبندی به مد روز دنیا و فرهنگ بیان حتی در شهرهای سنتی هستیم.

وی افزود: استان قزوین به دلایلی از جمله مهاجرت، همجواری با تهران و وجود دانشگاه ها، روند مدرنیته را سریعتر از سایر شهرها در دست گرفته است، بنابراین قزوین در حال و هوای کنونی خود نیازمند بررسی است.

نسل امروز باید با خاستگاه فرهنگی کشور آشنا باشد

این جامعه شناس گفت: نسل امروز به دلیل احساس پوچی و بی معنایی ناشی از عدم شناخت عمیق تاریخ و تمدن فرهنگ ایرانی به هر آنچه که به عنوان مد تعریف می شود عادت کرده است و فرصت طلبان نیز همین فرصت را برای نفوذ دارند. و از گسترش فرهنگ بیگانه استفاده کنید. به همین دلیل یکی از اصلی ترین راهکارهای مقابله با پدیده مد، آگاه سازی نسل امروز از خاستگاه فرهنگی کشورمان است.

مرتضوی بیان کرد: در واقع ناآگاهی از فرهنگ و فلسفه وجودی انسان باعث می شود که درگیر مد شویم و معمولا افراد برای آنچه دوست دارند دلیل می آورند، اما دلیلی برای دوست داشتن و پیروی از سبک زندگی و نشان دادن این مزخرفات وجود ندارد.

وی با بیان اینکه امروز جامعه فقط سطحی است و به زیبایی ظاهر اهمیت می دهد، گفت: وی گفت: در گذشته فرهنگ ما برای شخصیت بیشتر ارزش قائل بود اما امروزه سیطره فرهنگ سطحی باعث تقویت مد و ظاهر و ظاهر شده است.

این جامعه شناس تصریح کرد: بُعد اجتماعی فردگرایی که اندکی نیز متاثر از سیاست است، باعث می شود افراد فقط بر روی خود تمرکز کنند و به هر نحوی توجه دیگران را به خود جلب کنند که در قالب جراحی زیبایی خود را نشان می دهد.

مرتضوی ادامه داد: گاه جایگاه هدف و وسیله تغییر می کند و زیباسازی وسیله ای برای رسیدن به هدف نیست بلکه خود هدف است که در این صورت تمام هم و غم یک انسان فردگرا در زیبایی خلاصه می شود.

وی با اشاره به عوامل دیگری که افراد را به سمت انجام جراحی های زیبایی سوق می دهد، گفت: زیبایی و زشتی از بدو تولد تا فرزندان در خانواده برچسب گذاری می شود و متاسفانه خانواده ها چارچوبی برای زیبایی ایجاد می کنند که نسبی است. در مدرسه گاهی این علامت گذاری وجود دارد و در سینما بازیگرانی با چهره های زیبا انتخاب می شوند.

این جامعه شناس در پایان خاطرنشان می کند: طبیعتاً وقتی مروجین فرهنگی چارچوب و الگوی زیبایی را ایجاد می کنند، این موضوع در جامعه بیش از پیش نمایان می شود، بنابراین اگر بخواهیم با جراحی در مسیر درست و منطقی حرکت کنیم، باید فرهنگ و هویت اصیل را تقویت کنیم. “بیایید پرداخت کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید