وظایف بیش از حد شبکه بانکی عاملی برای افزایش تورم


ساعت: 18:10
تاریخ انتشار: 14/05/12
کد خبر: 1811075

رئیس کل بانک مرکزی گفت: اعمال عوارض غیرضروری بر شبکه بانکی موجب افزایش عدم تعادل، اضافه برداشت بانک ها از بانک مرکزی، رشد پایه پولی و در نتیجه افزایش تورم می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی پس از دیدار با همتای عراقی خود در پاسخ به سوالی درباره تعیین بانک ها در بودجه سال آینده، افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون در مجموع حدود 2300 تلاش یک بانک است که حدود 67 درصد آن مربوط به سرمایه در گردش شرکت های تولیدی است.

وی با بیان اینکه در کمیسیون تلفیق و در بررسی لایحه بودجه 1400 در بندهای مختلف بانک ها موظف به انجام وظایفی شدند که خارج از توان شبکه بانکی است، اضافه کرد: در تبصره 16 لایحه بودجه 1401 بالغ بر 1300 تسهیلات تکلیفی وجود دارد. بانک ها موظف به پرداخت آنها در سال آینده هستند که این رقم چند برابر تسهیلات پرداخت شده در سال جاری است.

وی این شرایط اجباری را محدود به تبصره 16 دانست و گفت: بندهای الحاقی موارد دیگری را مغایر با لایحه دولت مطرح کرده است چرا که آنچه در لایحه دولت به آن اشاره کردیم یک بند کلی بود و در حال حل و فصل بود. باید طبق مقررات دولتی و با توجه به منابع موجود بانک ها شفاف سازی شود، اما کمیسیون تلفیق آنها جزئیاتی را ارائه و بندهای دیگری را که در لایحه دولت نبود، اضافه کرد.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: افزایش روابط بانکی زمینه ساز توسعه تجارت ایران و عراق است.

صالح آبادی در خصوص نکات مهم این دیدار دوجانبه با همتای عراقی خود افزود: خوشبختانه تجارت و تجارت بین ما و عراق در سال های اخیر پیشرفت خوبی داشته است.

وی گفت: عراق نقش مهمی در منطقه دارد و یکی از همسایگان خوب ما است. البته توسعه همکاری های بانکی بین ما و عراق نیز یکی از اولویت هاست.

صالح آبادی افزود: توسعه روابط تجاری و گسترش روابط ایران و همسایگان از اولویت های کشور بوده و در دولت سیزدهم مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به سفر اخیر خود به عراق به منظور گسترش روابط اقتصادی و بانکی دو کشور، افزود: سفر امروز رئیس بانک مرکزی عراق به کشورمان در راستای روابط بانکی و اقتصادی دو کشور انجام شد. “

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید