دلایل افزایش سن ازدواج/کسب مهارت های زندگی؛ عاملی در طول عمر خانواده


ساعت: 14:11
تاریخ انتشار: 06/05/1401
کد خبر: 1892961

قاضی دادگاه خانواده خراسان شمالی توضیح داد؛

نجفی زاده با بیان اینکه ازدواج در سنین بالا در جامعه گسترش یافته است، گفت: شیوع این معضل متاثر از عوامل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نجفی زاده، قاضی دادگاه خانواده دادگستری خراسان شمالی در گفت و گو با عصرترک، با اشاره به دلایل اجتماعی پدیده افزایش سن ازدواج در جامعه، اظهار کرد: مشکلات خانوادگی و اختلافات خانوادگی که حتی به درون خانواده منجر می شود. و خانواده نیز یکی از مهمترین دلایل اجتماعی است که افراد مجرد را برای ازدواج و شروع زندگی مشترک مردد می کند.

نجفی زاده تصریح می کند: این تصور که فرد در آستانه ازدواج و مجرد نیز در دعواهای خانوادگی و دادگاه خانواده گرفتار می شود، تمایل به ازدواج با مجردها را کاهش می دهد یا موضوع ازدواج را به تاخیر می اندازد.

این قاضی دادگاه خانواده در دادگستری خراسان شمالی همچنین به اعتیاد و شیوع آن در جامعه به عنوان یکی دیگر از دلایل مهم اجتماعی افزایش سن ازدواج اشاره کرد و گفت: شیوع این بیماری در جامعه باعث کاهش یا از بین رفتن اعتماد افراد جامعه نسبت به هر یک می شود. دیگر . .

وی در ادامه با اشاره به مناطق روستایی گفت: به دلیل یافتن مشاغل پایدار و درآمدزا، نوجوانان و پسران جوان ساکن روستاها به مراکز شهر یا شهرهای بزرگ مهاجرت می کنند و این موضوع مهاجرت نیز شرط و فرصتی برای ازدواج دختران است. بر مردم ساکن روستا تأثیر می گذارد و تعادل ازدواج در روستاها را به هم می زند.

افزایش سن ازدواج در روستاها

نجفی زاده افزود: در حال حاضر شاهد ظهور این پدیده اجتماعی در سطح روستاها هستیم که در گذشته چنین نبود.

وی در ادامه به عامل فرهنگی در بالا بردن سن ازدواج دختران و پسران مجرد اشاره کرد و گفت: ازدواج در گذشته ریشه در آداب و رسوم و باورهای مذهبی داشت که به مرور زمان در جامعه تغییر کرد.

این قاضی دادگاه خانواده در دستگاه قضایی خراسان شمالی گفت: ازدواج در گذشته اولویت اجتماعی و فرهنگی بود اما به مرور زمان با نفوذ فرهنگ و باورهای غربی در کشور، این باور دیگر اولین فرهنگی و اجتماعی نیست. اولویت جامعه

وی گفت: اعتقاد و اولویت ازدواج بالای 35 سال به تدریج جایگزین ازدواج در سنین پایین یا دوران جوانی بین 20 تا 30 سال شده است.

نجفی زاده تصریح کرد: نگرانی از ازدواج زودهنگام در انظار عمومی کم رنگ شده و رویکرد جدید جوانان ازدواج در سنین بالغ تری است.

وی افزود: برخی از جوانان هدف خود را بر اساس انتخاب همسری با بلوغ فکری و عاطفی پیشرفته تر، ازدواج در سنین بالاتر قرار داده اند.

این قاضی دادگاه خانواده در دستگاه قضایی خراسان شمالی یادآور شد: این در حالی است که سوابق خانوادگی این باور را تایید نمی کند.

وی تصریح کرد: بلوغ فکری امری نسبی است و دختر و پسر مجرد هرگز به این انتخاب ایده آل نخواهند رسید.

افزایش سن ازدواج باعث سخت گیری در انتخاب می شود

نجفی زاده با بیان اینکه تجربه ثابت کرده ازدواج در سنین بالا با مشکلاتی همراه است، گفت: افزایش سن حتی افراد مجرد را نیز در انتخاب همسر سخت گیری می کند و شاید هرگز نتوانند همسر ایده آل خود را پیدا کنند.

همچنین این قاضی دادگاه خانواده در دستگاه قضایی خراسان شمالی عوامل اقتصادی را در افزایش سن ازدواج بسیار مهم می داند و می افزاید: بیکاری، نداشتن درآمد کافی، کمبود مسکن، ضعف مالی در تامین جهیزیه و همچنین نقش مهریه و تجمل گرایی در این دوران افزایش سن ازدواج افراد مجرد در جامعه بسیار موثر بود.

وی گفت: زندگی ماشینی، رفاه، تجمل گرایی، چشم و هم چشمی، مشاغل پردرآمد، خانه و ماشین داشتن سبک و اعتقاد به ازدواج و شکل گیری زندگی مشترک را تغییر داده است.

نجفی زاده تصریح کرد: برخی خانواده ها حتی میزان مهریه را عامل مهمی در طول عمر فرزندان خود می دانند و کارکرد جهیزیه برای تصمیم گیری برای زندگی مشترک نسبت به گذشته متفاوت است.

این قاضی دادگاه خانواده در دادگستری خراسان شمالی تصریح کرد: در گذشته میزان مهریه بر اساس توان پرداخت مرد ارزیابی و تعیین می شد اما در این دوران از مهریه به عنوان ابزاری برای حفظ زندگی مرد و ایجاد تعهد استفاده می شود. به زوجه ملاک حفظ کانون خانواده است.

وی افزود: بسیاری از افراد حتی زیر بار مهریه می روند که هنوز معتقدند کی داد و کی گرفت و این نگاه به این تعهد مالی بسیار اشتباه است.

این قاضی دادگاه خانواده در دستگاه قضایی خراسان شمالی تاکید کرد: آنچه موجب حفظ حیات و دوام آن می شود محبت بین زوجین و بهره مندی از مهارت های زندگی و ارتباط است.

نجفی زاده بیان کرد: این مهارت ها باید به کودکان آموزش داده شود تا در سنین مناسب برای انتخاب همسر و ساختن زندگی طولانی مدت برای ازدواج آماده شوند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید