معماری شهر جهانی یزد نشان از فرهنگ اصیل ایران زمین/ بادگیرهای بلند یزد نمادی از جایگاه ایرانیان در طول تاریخ است.


ساعت: 10:44
تاریخ انتشار: 28.07.1401
کد خبر: 1904588

معماری شهر باستانی و جهانی یزد که هنوز زنده و پابرجاست، به صلابت دیوارهای این شهر و بلندی بادگیرهای این شهر، گواهی بر فرهنگ ماندگار و غنی این مرز و بوم است. و محیطی که بر خلاف برخی از دولت های تازه ایجاد شده مسیر تباهی و نابودی را در پیش نگرفت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش یزدرسا ، بافت تاریخی یزد در سال 1396 به دلیل معماری منحصر به فرد، بکر بودن و طراوت این بافت و سنت و فرهنگ نهفته در پس این شاهکار هنری و چیدمان دیدنی و خلاقانه خشت و گل و … به ثبت جهانی رسید. ایجاد کوچه ها، سبت ها، خانه ها تا ایجاد بافت تاریخی، زمین را از خشت خام به اثری شگفت انگیز ملی تبدیل کرد.

قرار گرفتن یزد در میان کویر لوت و دشت کویر یا به عبارتی خشک ترین مناطق ایران، سرنوشت طبیعت را بر ساکنان این شهر باستانی متاثر کرد، به طوری که در نهایت این مردم از خشت و گل استفاده کردند. با طبیعت خشن یزد دوست باشید و برای همزیستی مسالمت آمیز عنوان مصالح اصلی ساختمان خود را برگزیدند و این بافت را به عنوان هسته اصلی شهر یزد ایجاد کردند که دارای 77 محله و 1700 اثر است.

با توجه به قرار گرفتن شهر یزد در منطقه ای کویری با هوای گرم و خشک، معماری در این شهر برای تسهیل زندگی مردم این دیار طراحی شده است.


f65cc8ce 53cd 4354 937c 51ec0cdad43c خبر خاکستری

یکی از مشخصه های اصلی بافت تاریخی این است که تمامی بناهای تاریخی این شهر فشرده و متراکم هستند، کوچه های این منطقه نامنظم، باریک و طویل و گاه دارای سقف بوده و خانه ها و عمارت ها به یکدیگر متصل شده اند. کاملا از خاک رس ساخته شده است.

معماران یزدی به جز دلایلی مانند ایمنی از بادهای شدید، آفتاب سوزان و سوزان و دلایل زیست محیطی مانند احترام به شهروندان، افزایش همدلی و … دلایل دیگری برای تنگ کردن کوچه ها و پوشش سقف آنها داشتند. این راه ها به عنوان «راه های آشتی» شناخته می شوند.


بادگیر، معماری در ادبیات فارسی

یکی از جاذبه های معماری استان یزد، شهر باستانی و تاریخی بادگیر است. بادگیر سازه ای بلند است که بر روی آن فلپ هایی نصب شده است، اختراع عجیب و ساده پیشینیان که هرچند ساده و زیبا، کاربرد بسیار مهمی به ویژه در مناطق کویری دارد تا گرمای سوزان تابستان را در آن مناطق قابل تحمل کند. و به قول ناصر خسرو: تنها می خواهی جاودانه بمانی/ در این بنیان سست باد– از این خانه باد تا آخر/ باید با باد رفت.


e2807b0f f27d 4aa9 9e37 8993fde7f79f خبر خاکستری

اگر در شهرهای کویری از جمله یزد زندگی کرده باشید یا در اواسط تابستان به این شهر کویری سفر کرده باشید، به نقش و اهمیت بادگیرهای مرتفع پی خواهید برد و به نقش بادگیرها در معماری گذشته پی خواهید برد. این شهر بسیار بزرگ است و به دلیل پیچیدگی هایی که در طراحی و ساخت این بادگیرها وجود دارد، هوش و ذکاوت و البته سخت کوشی این افراد دست مریزاد است.

یک نکته جالب در مورد طراحی توربین های بادی این است که اگر از معماران امروزی بخواهید که طراحی و ساخت توربین های بادی را انجام دهند، ممکن است ساعت ها طراحی و طراحی آن ها طول بکشد، اما قدیمی ها این مهارت را کاملاً تجربی به دست آورده اند، فقط یک معمار با تجربه می توانست این کار را انجام دهد. محل بادگیر، ارتفاع ستون، انطباق آن با فضای خنک کننده و همچنین جهت پره ها و تعداد آنها باید به طور دقیق و صحیح تعیین شود. اگر در طراحی و ساخت آن اشتباه می شد، به جای هوای خنک، هوای گرم و کثیفی وارد می شد. در گذشته معماران با استفاده از نردبان های بلند به پشت بام ساختمان ها می رفتند تا مکان مناسبی برای بادگیرها پیدا کنند و با استفاده از حساسیت گوش های خود جهت باد و ارتفاع بادگیر را تعیین کنند.

شاید رهبری یزدی ها در علم و بسیاری از دروس دیگر و کسب رتبه اول 27 ساله در موفق ترین امتحانات، میراث پدرانی باشد که به دلیل سختی زندگی در این خطه زیبای ایران، باید فکر می کردند، تلاش می کردند. و می سازند و حتی امروز فرزندانشان وارثان آنها هستند.

از دیگر جاذبه های خانه ها و معماری این شهر قدیمی و بافت تاریخی یزد، آب انبارها است. این سازه شامل یک استخر سرپوشیده است و در زیرزمین خانه ها ساخته شده است. در فصول بارندگی جمع آوری و ذخیره می شود تا در زمان بارندگی کمتر مورد استفاده قرار گیرد.

این معماری باستانی که بر اساس شرایط آب و هوایی این مردم طراحی شده است نشان از قدمت، هوش، استعداد و تلاش مردم این شهر دارد، مانند سایر مناطق کشور، زمانی به اهمیت این موضوع پی خواهیم برد که بدانیم. که در برخی نقاط این سرزمین کمترین اهمیت را به محیط زیست، آب و خاک می‌دهند و حتی مردم بومی که مالکان اصلی این مناطق بودند، آن را ممکن می‌دانستند.

اصالت و جهان بینی صلح طلب مردم یزد که نشات گرفته از فرهنگ والای ایرانیان است که قطعا یکی از مولفه های یک ایران قدرتمند است.

معماری یزدی و همزیستی مسالمت آمیز پس از ورود اسلام به ایران تغییری نکرد، فقط شکل آن تغییر کرد.


معماری یزد یک معماری منعطف است

با ورود اسلام به ایران، معماران یزد با استفاده از قوانین و مقررات دینی، نوع جدیدی از معماری را در یزد ایجاد کردند، به گونه ای که دیوار خانه ها و درب ورودی، پیام آور حفظ حریم خانواده بود. به خصوص زنان و من می خواهم درهای خانه ها ادامه داشته باشد. آنها در خانه های قدیمی رنگ و بوی کوبنده داشتند و آیفون اختراع نشده بود تا بتوانیم از صدای هر ضربه بفهمیم که مرد یا زنی منتظر باز شدن در است.


bde14b49 09e3 44e8 b6cd bdf5dbb6e6c0 خبر خاکستری

سرزندگی بافت تاریخی و جریان زندگی در این بافت پس از هزاران سال دلیل دیگری است که سالانه گردشگران زیادی را از سراسر جهان به سوی خود می کشاند.

به جرات می توان گفت که یزد در طول تاریخ با وجود سختی ها و ناملایمات همیشگی محیطی، جبر جغرافیایی و… همواره مستحکم بوده و پایداری بافت تاریخی پس از گذشت بیش از هزار سال گواه این امر است.

مردم یزد بر خلاف برخی از کشورها از ابتدا سرسختی را آموختند و سعی کردند به جای تسلیم شدن در برابر شرایط، از خلاقیت خود برای مقابله با ناملایمات و رفع آن استفاده کنند و شاید به همین دلیل است که استحکام دیوارهای بافت تاریخی، سبت ها، آسیاب های بادی. و… در طول تاریخ صدای مقاومت و خلاقیت نیاکان ما شده اند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید