آرامشی که آجرهای معماری ایرانی-اسلامی به روح انسان می بخشد/ با استفاده از معماری های غیربومی جلوه شهری نامتعادل ایجاد می کند.


ساعت: 11:24
تاریخ ارسال: 05/10/1401
کد خبر: 1887014

هویت تاریخی هر شهر در بافت های سنتی و قدیمی آن نهفته است که در طول سالیان متمادی با سبک معماری تقلیدی این نقشه های شناسایی شهر به فراموشی سپرده شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علیرضا امین زاده محقق و کارشناس حوزه مطالعات شهری در گفتگو با را آرمان با تاکید بر معماری و شهرسازی اسلامی گفت: اسلام به خوبی می داند که انسان بدون روابط اجتماعی نمی تواند زندگی کند و از این رو مردم به روابط اجتماعی و زندگی گروهی نیاز دارند. . هدف کاهش انزوای مردم از دیگران باعث شد که استخوان بندی شهر مدینه در دوره عثمانی از آغاز قرن نهم میلادی بر همین اساس و نبود فضاهای باز در شهر به منظور جلوگیری از فروپاشی اجتماعی در بین مردم است. مردم.

امین زاده حفظ حقوق همسایگان را یکی از اصول هویتی شهر و معماری سنتی دانست و ادامه داد: یکی از مزایایی که معماری سنتی را در کشورهای دیگر رواج می دهد، حفظ حقوق همسایگان است، البته باید به رفتار خوب توجه کرد. و اخلاق و روابط مستحکم اجتماعی با همسایگان نیز در گرو همین حقوق است و اهمیت رعایت حقوق همسایگان در احادیث نبوی به رسمیت شناخته شده است.



بافت تاریخی شناسنامه شهر

وی بیان کرد: هویت تاریخی هر شهری در بافت های سنتی و کهن آن نهفته است و عموماً این گونه بافت ها در گذر زمان دارای جایگاه شناسنامه آن شهر هستند.

bc5aeb91 f497 49fe 87f2 d3f869562e93 خبر خاکستری
این پژوهشگر شهرسازی افزود: معماری سنتی و اصیل ایرانی که در محوطه های تاریخی کرمان هویدا منعکس شده است، جلوه ای از هنرمندی، ذوق و خلاقیت هنرمندانی است که آجرهای این بناها را برای دستیابی به باطن بر روی هم می گذارند. آرامش کاربران، نه به فکر کردن. و هنر خاص در بناهای تاریخی ما به وضوح مشخص است، بنابراین معماری ایرانی در مقایسه با معماری سایر ملل از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است.


علیرضا امین زاده تصریح کرد: معماری ایرانی دارای ویژگی های خاصی است که این هنر اصیل را از سایر هنرها متمایز می کند و مهم ترین آنها استفاده از محاسبات دقیق و کاربردی در حین طراحی و قبل از ساخت و اهمیت ویژه در رعایت اصول فنی و حرفه ای در کار و ایوان‌های ساختمانی و ستون‌های مستحکم و رواق‌های بسیار زیبا نشان می‌دهد که این نوع معماری، هرچند ساده، دارای پیچیدگی‌ها و ظرافت‌های بی‌شماری است که با کمی دقت در طراحی و ساخت بناها، ایران به‌ویژه از طریق کرمان مشاهده می‌شود.


وی با تاکید بر اینکه تاریخ معماری در ایران و نگرش معماران ایرانی نشات گرفته از فرهنگ و آیین آنان است، ادامه داد: معماری سنتی ایران در زمان خود کاملاً پیشرفت علمی داشته و بر اساس دانش بومی و قدمت طولانی پیش رفته است. مورد توجه بوده و در طول تاریخ همواره به عنوان بهترین بخش هنر ایران شناخته شده است و در معماری اسلامی اسکلت بنا مهمترین بخش بوده و تزئین و تکمیل سطوح ساختمان از جذاب ترین عناصر به شمار می رود.



تجلی دین و هنر اسلامی در معماری مساجد

یک کارشناس شهری در مورد نقش مساجد افزود: در جهان اسلام مساجد دارای اصیل ترین و پیچیده ترین معماری دست ساز بشر هستند و در کشور ما مساجدی با هنر و معماری اسلامی ایجاد شده است و مسجد جامع کرمان یکی از آنهاست. آنها معماری مسجد شناسنامه هنرمندان مسلمان در هر دوره از تاریخ است و بهترین بیان دین و هنر اسلامی در معماری مساجد است.

b03f7dbb 3add 4639 a42a 64f44130e34e خبر خاکستری


وی با تاکید بر تاریخ کهن شهر کرمان گفت: معماری منحصر به فرد کرمان یکی از جاذبه هایی است که در هر گوشه ای از جهان توجه هر گردشگری را به خود جلب می کند و این بدان معناست که کرمان ها از پیشگامان سبک در طراحی معماری بناها و بناهای تاریخی اما امروزه در ساختمان های جدید مفهوم خاصی دنبال نمی شود و بناهای ساخته شده با فرهنگ و ارزش ها و هویت اصیل شهرهای ما همخوانی ندارد و این جایگاه رفیع و تاثیرگذار باید همواره مورد توجه قرار گیرد. توجه معماران و مهندسان



مکان آزاد معماری مجلل ایرانی اسلامی در فضای شهری

امین زاده در مقوله معماری تقلیدی از معماری غربی ادامه داد: امروزه معماری ایرانی و کرمانی به دلایل بسیاری از جمله نفوذ و تقلید نادرست معماری غربی و خالی بودن فضای معتبر و معتبر از حقیقت و اصالت خود فاصله گرفته است. معماری معتبر ایرانی اسلامی با قدمت هزار ساله در سازه ها و بناهای ما احساس می شود، بنابراین در بسیاری از این موارد فاصله گرفتن از این سبک معماری و هویت واقعی منجر به ایجاد ظاهری آشفته و نامتعادل از ساختمان ها شده است. فضای شهری

016c1649 3a2e 4bc8 93d4 13b6641b1273 خبر خاکستری


این محقق تصریح کرد: توجه و استفاده از مقررات ملی ساختمان در کنار خدمات مهندسی جامع در تمامی مراحل ساخت و ساز باید رعایت شود و بدون شک استفاده از دانش مهندسین خبره در حفظ سرمایه های مادی و معنوی نقش موثری دارد. و تضمین سلامت و صرفه اقتصادی استفاده کنندگان و حضور موثر مهندسین حرفه ای و با اخلاق باعث ارتقای کیفیت و افزایش عمر مفید ساختمان و ایجاد سیستمی کارآمد در این زمینه می شود.



قرار گرفتن در جاده ابریشم، معماری هندی و چینی را به کرمان آورد


امین زاده در خصوص تأثیر معماری بر موقعیت جغرافیایی کرمان در گذشته افزود: کرمان از دیرباز دارای موقعیت تاریخی مهمی در ایران بود و در برخی دوره ها این جایگاه اهمیت بیشتری پیدا کرد و از دوره صفویه و سپس تحول. بندرعباس در بندری مهم. از نظر تجاری، کرمان به تدریج تبدیل به یک نقطه تجاری مهم در کشور شد و همچنین در مسیر یکی از شاخه های جاده ابریشم قرار گرفت و در آن زمان مبادلات زیادی با هند و چین در کرمان انجام می شد. در نتیجه معماری شهر کرمان تلفیقی از سبک های چینی و هندی است.


وی ادامه داد: درباره تأثیر این روابط و مجاورت جغرافیایی بر معماری و تزئینات کرمان از دوره صفویه به بعد تحقیقات بسیار اندکی وجود دارد. رگه هایی از معماری هندی و چینی در کنار عناصر معماری سنتی ایرانی و گاه تأثیرپذیری از معماری غربی به وضوح دیده می شود.


امین زاده با تاکید بر نقش اقلیم در شکل گیری معماری کرمان افزود: اقلیم همواره نقش مهمی در شکل گیری شهرها و بر همین اساس معماری داشته است، بنابراین عوامل اقلیمی در شکل گیری معماری بومی در مناطق مختلف تاثیر مستقیم داشته است. به ویژه در کرمان. اقلیم گرم و خشک که بخش بزرگی از سرزمین ما را تشکیل می دهد، با توجه به محدودیت های اقلیمی ایران و در میان انواع معماری های مرتبط با گرم و خشک بسیار مهم است. آب و هوا، خانه به عنوان یک سکونتگاه انسانی و محل استراحت مردم توسط او از جایگاه ویژه ای برخوردار است.


وی بیان کرد: با بررسی عناصر معماری ایرانی-اسلامی در ایران مشخص می‌شود که شکل‌گیری و حیات معماری مبتنی بر اصولی خاص و مرتبط با الگوهای بومی و اقلیمی شهر و فرهنگ ایرانی و عمدتاً متکی بر بازار است. فضا.



بازار ستون فقرات توسعه شهری سنتی است


امین زاده ادامه داد: بازار یکی از ملموس ترین جلوه های شهرسازی سنتی ایران است که به عنوان ستون فقرات و جبهه تپنده شهر عمل می کند، از جمله بازار بزرگ کرمان که متاثر از ویژگی های معماری ایرانی اسلامی است. مکانی برای تبادلات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی به شمار می رود، همچنین دارای فضای معماری ویژه ای است که متناسب با اقلیم و با توجه به شرایط سنتی منطقه شکل گرفته است، ساکنان محلی منطقه برای حرکت به سمت مادی تدوین شده اند. و کمال معنوی

e279abb8 e4dc 4406 98a1 d8ae58128939 خبر خاکستری
این پژوهشگر شهرسازی افزود: در نهایت در ایران با توجه به تدوین معماری ایرانی اسلامی; همه معماران ایرانی و اسلامی در تلاش هستند تا هر چه زودتر این نوع معماری را به عرصه ظهور برسانند و فراموش نکنند که در این راستا اولین ایستگاه اتوبوس تندرو با معماری ایرانی-اسلامی در بزرگراه بعث تهران ساخته شده است. قبلاً به بهره برداری رسیده است.

وی در پایان گفت: امیدواریم با اجرای قوانین مساعد و مناسب با شرایط اقلیمی ایران از معماری تقلیدی غربی و شرقی جلوگیری شود تا علاوه بر آسایش اقلیمی و ساکنان شهرها، زیبایی و جذابیت محیط شهری را نیز به ارمغان خواهد آورد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید