تصمیمات سختی خواهیم گرفت/ کارخانه خصوصی شده به انبار پیاز و سیب زمینی تبدیل شد


ساعت: 12:43
تاریخ انتشار: 1401/02/31
کد خبر: 1840338

رئیس جمهور با بیان اینکه تصمیمات سختی را در کشور خواهیم گرفت، گفت: ممکن است برخی مخالف باشند اما این نگاه انتقادی ما را به افق روشنی که اقتصاد را هدایت می کند هدایت می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ آیت الله سیدابراهیم رئیسی در اولین رویداد خصوصی سازی در اقتصاد ایران گفت: برای همه فعالان اقتصادی، اساتید و مدیران اقتصادی مشخص است که تاکنون چه اقداماتی انجام شده است. اما بازنگری در آنچه انجام شده یک ضرورت است. بر همگان روشن است که اقتصاد که 80 درصد آن دولتی است با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد.

وی با بیان اینکه بر اساس قانون اساسی اقتصاد کشور باید از سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی تشکیل شود، گفت: بر همگان واضح است که در حوزه اجرا باید بر سیاست های اصل 44 تاکید شود. برنامه های توسعه نیز به وضوح بر فقدان مالکیت دولتی تاکید دارند. دولت باید رهبر، ناظر و حامی باشد و در برگزاری مداخله نکند. اگر به قوانین برگردیم، تفاوت بین آنچه باید انجام می شد و آنچه انجام شده است را می بینیم.

رئیس جمهور افزود: همه ما معتقدیم که دولت نباید دست به کار شود و باید حمایت و هدایت شود. بررسی شورای خصوصی سازی و نگاه انتقادی به ما کمک می کند تا جلو برویم. ما باید خیلی مراقب باشیم و به موارد مختلف توجه کنیم. باید ببینیم که آیا در ساختارها یا رفتار مشکلی وجود دارد یا خیر. اگر ساختارها مشکل دارد، هر چقدر هم مدیران را عوض کنیم، اگر رفتارها اشتباه بود، باید اصلاح شود.

وی ادامه داد: در پاسخ به این سوال که چرا سیاست های اصل 44 طبق قانون سیاست گذاری اجرا نمی شود، باید گفت که نظر همه کارشناسان و کسانی که در این زمینه فعالیت می کنند و سرمایه خود را به کار گرفته اند، مشکلات و دلایل موفقیت دقیقا مشخص شده است.

رئیسی با تاکید بر اینکه بازاندیشی در مسیر گذشته ضروری است، گفت: سیاست های ما مانند گذشته و زیر سیاست های اصل 44 است. سیاست اقتصاد مقاومتی و عقب ماندگی بخش خصوصی واقعی است. انتقال به ارگان های مختلف دولتی اصلا قابل قبول نیست و فقط باید اسمش را عوض کنیم و عنوان کارکردی به آن بدهیم. آیا واگذاری به بانک ها و شهرداری ها خصوصی سازی می شود؟ این اقدامات به معنای تمدید مأموریت دولت تحت عناوین دیگر است.

وی افزود: اگر بخش خصوصی بگویند فضا برای سرمایه گذاری مناسب است قابل قبول است اما اگر وضعیت فعلی را تایید نکنند نیاز به تغییر فضا است. بحث فساد در مرحله دوم است اما گام اول عدم اجرای قانون و سیاست های اصل 44 است که نیاز به بازنگری دارد. ما نیاز به اصلاح ساختار و رفتار داریم نه اینکه خصوصی سازی را کند کنیم. ما باید در مورد مشکلات به توافق برسیم و متحد شویم.

رئیس جمهور با بیان اینکه باید به بخش خصوصی واقعی فرصت داده شود، گفت: ساختارهای موجود در این زمینه مانند هیئت واگذاری باید کارآمدی لازم را داشته باشند. در لرستان شاهد یک سری خصوصی سازی بودیم که هم خوب بود و هم بد. مدتی به مدیران نالایق واگذار شد اما بعداً به بخش خصوصی واقعی واگذار شد که منجر به استخدام و موفقیت شرکت شد. تحقیقات ما نشان می دهد که در موارد مختلف کارخانه ها به انبار سیب زمینی تبدیل شده اند و پیاز و یا ماشینی فروخته شده است.

وی تاکید کرد: این موضوع حاصل روش هایی است که منجر به پرونده های فساد می شود. ما به دولت آمدیم تا ساختارها را اصلاح کنیم تا چنین مواردی ایجاد نشود. اگر فرض کنیم با متخلفان هدف و سیاست ما رشد اقتصادی و تولید در کشور است. رشد اقتصادی که تعیین می شود مانند یک شعار است.

رئیسی با بیان اینکه رشد اقتصادی بر دو پایه استوار است، گفت: یکی افزایش سرمایه گذاری و دیگری افزایش بهره وری است. باید ببینیم چه کار کنیم تا سرمایه گذار احساس امنیت کند و بداند سودش تضمین شده است. این باید در عمل اتفاق بیفتد. اگر این امنیت ایجاد شود اما از سرمایه گذار دعوت کنیم می آیند و ما دنبال آن هستیم. رشد اقتصادی کشور به حمایت قوی از بخش خصوصی واقعی بستگی دارد. بخش خصوصی نباید پس از واگذاری رها شود و حمایت های دولتی تازه شروع شده است. در این مرحله نیازمند توانمندسازی بخش خصوصی و برخورداری از امکانات و حمایت های لازم از سوی آنها هستیم. بخش خصوصی که وارد این حوزه می شود در واقع توسط دولت حمایت می شود، بنابراین شما باید مورد حمایت قرار بگیرید.

وی گفت: در صورت شکل گیری این دیدگاه مشترک و اصلاح ساختارها بر این اساس، می توان انتظار بهبود شرایط را داشت. باید در حوزه اقتصادی پیام مثبت ایجاد شود. پیام مثبت زمانی شکل می گیرد که اقدامات مناسب با ساختار مناسب انجام شود. اقداماتی که امروز برای بررسی شورای خصوصی سازی انجام شد قابل قبول است و باید منصفانه نقد شود نه اینکه تقصیر را به گردن مدیران قبلی انداخت. ما نباید افراطی یا منحرف به نظر برسیم. ترسیم اقدامات و قوانین صحیح برای خصوصی سازی ضروری است و مهمتر از همه، دولت مردمی باید به آن متعهد باشد.

وی گفت: نگاه به گذشته بسیار مثبت است، به خصوص اگر با بررسی علل شکست و موفقیت، وظایف مختلفی تعیین شود. همین بخش ها باید در مورد بخش خصوصی یا همکاری آن اظهار نظر کنند. ما باید اصلاحاتی انجام دهیم تا کشتی خصوصی سازی بتواند به این مسیر ادامه دهد.

رئیسی گفت: دانشگاه ها امانت مغزی دولت هستند و باید از نظر آنها استفاده شود. ضمن اینکه باید به بازار و فعالان اقتصادی توجه جدی شود و افرادی که نظرات متفاوتی با دولت دارند نظرات خود را بیان کنند تا به نقطه مشترکی برسند و کشور را در مسیر درست حرکت دهند. ما در کشور تصمیمات سختی خواهیم گرفت و ممکن است برخی با آن موافق نباشند. اما اقدامات دولت باید پایه و اساس محکمی داشته باشد تا اگر کسی دلایل را شنید، قانع شود.

رئیس جمهور در پایان گفت: شکی نیست که همه دغدغه رشد و توسعه اقتصادی کشور را دارند و باید بتوانیم با توکل به خدا و داشته های خود به این هدف برسیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید