تظاهرات بازنشستگان و کسبه در شهرهای کشور ادامه دارد

تظاهرات بازنشستگان و کسبه در شهرهای کشور ادامه دارد

بازنشستگان تامین اجتماعی که روز دوشنبه ۱۶ خرداد در اعتراض به شکست لایحه حقوق و دستمزد شورای عالی کار و تصمیم دولت مبنی بر افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان به سایر مقاطع به خیابان ها آمدند، روز چهارشنبه نیز به اعتراضات خود ادامه دادند.۲۶ خرداد نیز شعار سر دادند. علیه مقامات شهرهای تهران، اهواز، شوش، شوشتر، کرمانشاه و دورود از جمله شهرهایی بودند که بازنشستگان آنها به خیابان ها آمدند و خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند. بازنشستگان اهوازی که در مقابل استانداری و فرمانداری این شهر تجمع کرده بودند، شعارهای «قیام، تورم، جان باختن»، «می جنگیم، می میریم، حقمان را می گیریم» سر دادند. اهواز یکی از شهرهایی است که در روزهای اخیر تقریباً هر روز شاهد اعتراض مستمری بگیران تامین اجتماعی بوده و گفته اند افزایش 10 درصدی حقوق بازنشستگان غیردولتی متناسب با تورم بالای کشور نیست.
در تهران نیز جمع کثیری از بازنشستگان شبکه بانکی در مقابل صندوق بازنشستگی این بانک تجمع کردند و شعار «مدیر نالایق، استعفا، استعفا» سر دادند.
تجمع مستمری بگیران ادامه دارد تا اینکه حجت الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از 300 روز روز سه شنبه (24 خرداد) از سمت خود استعفا داد. پس از اعلام استعفای این وزیر پرحاشیه، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت از موافقت ابراهیم رئیسی با استعفای عبدالملکی خبر داد. تصمیم افزایش 10 درصدی حقوق بازنشستگان یکی از اقداماتی بود که در دوران تصدی وی انجام شد و اعتراضات گسترده بازنشستگان را به دنبال داشت. همزمان با اعتراض بازنشستگان، محمدرضا پوابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در نامه ای به محمدباکر کلیباف خواستار تجدید نظر در مصوبه دولت برای افزایش حقوق بازنشستگان دولت در مجلس شد. وی در این نامه خاطرنشان کرد: به نظر می رسد این مصوبه دارای مغایرت قانونی است.

بازنشستگان تنها گروهی نیستند که در روزهای اخیر حضور گسترده ای در خیابان ها داشته اند. برخی از کسبه و بازاریان نیز روز چهارشنبه ۲۵ خرداد در اعتراض به مالیات های سنگین و مشکلات معیشتی دست به اعتصاب و بستن مغازه های خود زدند و در برخی شهرها به خیابان ها آمدند. شهرستان های فسا و ایلام از جمله مناطقی بودند که شاهد ادامه اعتصاب بازار بودند. در ایلام معترضان مقابل اداره مالیات این شهر تجمع کردند و شعار «مدیر نالایق استعفا استعفا» سر دادند. روز سه شنبه، تجار و بازاریان در هفت شهر مختلف دست به تظاهرات زدند. در این تجمعات شعارهایی علیه مقامات و مقامات جمهوری اسلامی مطرح شد. در اعتراضات اخیر تجار تهرانی، نیروهای امنیتی و پلیس آنها را متفرق کردند.
تصمیم دولت مبنی بر عدم افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی «احتمالا خلاف قانون است».
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در نامه ای به محمدباکر کلیباف خواستار بررسی مصوبه دولت برای افزایش حقوق بازنشستگان در تابلوی «انطباق مصوبات دولت با قوانین مجلس» شد. اشاره وی به تصمیم دولت مبنی بر عدم افزایش حقوق بازنشستگان از سایر بیمه های تامین اجتماعی بود که اعتراضات و اعتراضات گسترده ای را در چند شهر به دنبال داشت. محمدرضا پورابراهیمی در این نامه نوشت که «حکم اخیر دولت» مغایر قوانین و مقررات از جمله بند ۹۶ قانون تأمین اجتماعی، قانون بودجه ۱۴۰۱ و قوانین مربوط به برنامه ششم توسعه است. علاوه بر مغایرت‌های مذکور با قوانین مذکور، تامین اجتماعی یک نهاد عمومی غیردولتی است که تصمیم‌گیری در مورد منابع، هزینه‌ها و تعهدات این سازمان باید در حدود اختیارات ذی‌نفعان باشد. کارفرمایان و مستمری بگیران.”
معترضان می گویند امسال دستمزدها در سایر سطوح درآمدی به جز حداقل دستمزد باید 38 درصد به اضافه 515 هزار تن افزایش می یافت، اما این قانون رد شد و طبق اخبار منتشر شده تنها 10 درصد به دستمزد اضافه می شود که اینطور نیست. متناسب با تورم بالا در کشور

دیدگاهتان را بنویسید