تعداد احتمالی حقوق کارمندان و کارگران در سال 1403

تعداد احتمالی حقوق کارمندان و کارگران در سال 1403

حمید نجف با اشاره به روند تعیین دستمزد هزار و 403 کارگر گفت: موضوع دستمزد تابعی از تورم سالانه است یعنی در گذشته بر اساس تورمی که در کشور وجود داشت، نرخ دستمزد تعیین می شد. در برخی سال‌ها دولت‌ها با کنترل افزایش دستمزدها دستور کار کنترل تورم را دنبال می‌کردند، اما در عمل نتیجه آن کنترل تورم نبود و در برخی محصولات، اقلام یا بخش‌هایی مانند مسکن مشکل داشتیم. بنابراین معتقدم دستمزد عامل اصلی تورم نیست و نباید برای مهار تورم دستمزد کارگران را افزایش داد.

وی ادامه داد: دستمزدها و دستمزدها زمانی افزایش می یابد که بالاتر از نرخ تورم تعیین شده باشد. یعنی اگر تورم را 50 درصد فرض کنیم و دستمزدها 60 تا 70 درصد باشد، این تفاوت را می‌توان افزایش دستمزد نامید، اما اگر دستمزدها 50 درصد افزایش یابد، حفظ قدرت خرید نامیده می‌شود.

این کارشناس کارگری درباره پیشنهاد افزایش 18 درصدی دستمزد بودجه و تأثیر آن بر تعیین دستمزد کارگران گفت: فکر می کنم برای سال آینده تصمیم بر این است که با کنترل افزایش دستمزدها، تورم را همچنان کنترل کنیم، اما افزایش از 18 درصد ناشی از آن است. اعلام تورم رسمی پایین است و امسال شاهدیم که منجر به مهار تورم نشده است. از سوی دیگر شورای عالی کار نیز تابعی برای افزایش حقوق کارکنان دولت است.

وی ادامه داد: درست است که فرآیند تعیین دستمزد و مزایای کارگران در شورای عالی کار انجام می شود، اما دولت کارفرمای بزرگی است و علیرغم حضور شرکای اجتماعی و چانه زنی، تصمیم نهایی شورا بر این است. دولت.

نجف تعیین درصد افزایش دستمزد کارگران را متاثر از حقوق کارمندان عنوان کرد و گفت: پیش بینی من این است که برای سال 1403 سقف افزایش دستمزد در طبقات کارگری و کارمندی بیش از 25 درصد نباشد. البته این رقم 10 تا 25 درصد کمتر از تورم است، اما در صورت پیگیری این درخواست از سوی کارشناسان و معاونان اقتصادی، سقف افزایش حقوق در سال آینده می تواند بالای 25 درصد باشد.

به گفته وی، اگر قدرت خرید مردم کاهش یابد، چرخه اقتصاد متضرر می شود و ممکن است این امر بر معیشت کارگران تاثیر بگذارد.