تغییرات اقلیمی و پیامدهای وخیم آن برای ایران؛ از کمبود منابع آبی گرفته تا ناامنی غذایی و …

تغییرات اقلیمی و پیامدهای وخیم آن برای ایران؛  از کمبود منابع آبی گرفته تا ناامنی غذایی و ...

روز جدید : ایران ششمین تولیدکننده بزرگ گازهای گلخانه ای در جهان است. ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی و مدیریت ضعیف خود، باید خود را برای پیامدهای ناگوار تغییرات آب و هوایی، کمبود آب و ناامنی غذایی آماده کند. بیش از 90 درصد انرژی مصرفی ایران شامل سوخت های فسیلی است. در نتیجه حرکت ایران به سمت استفاده از انرژی پاک ضروری به نظر می رسد.

با لغو یا کاهش تحریم های آمریکا، دولت ایران باید بر اقتصاد سبز و روی آوردن به انرژی های پاک تمرکز کند.

«دولت اصولگرا اقتصاد را در اولویت قرار داده و محیط زیست را در اولویت قرار داده است. برنامه هسته ای کشور حفظ می شود.

رئیسی برای بررسی تغییرات اقلیمی در اجلاس گلاسکو شرکت نکرد، اما در عوض تیمی از کارشناسان ایرانی به این اجلاس اعزام شدند. اگرچه دولت ایران رسماً تغییر اقلیم را به عنوان یک تهدید به رسمیت شناخته است، اما مقابله با آن را در دستور کار قرار نداده و آن را در اولویت اصلی قرار نداده است.
ایران ششمین تولیدکننده بزرگ گازهای گلخانه ای در جهان است.

علی میرچی، استادیار مهندسی آب در دانشگاه ایالتی اوکلاهاما، به الجزیره گفت: «ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی و مدیریت ضعیف خود، باید برای عواقب وخیم تغییرات آب و هوایی، کمبود آب و ناامنی غذایی آماده شود. دولت ایران از اقدام جدی برای مقابله با تغییرات اقلیمی اجتناب می‌کند، زیرا بیش از 90 درصد انرژی مصرفی ایران را سوخت‌های فسیلی تشکیل می‌دهد، بنابراین به نظر می‌رسد ایران به انرژی پاک روی بیاورد. کشورهای توسعه یافته باید به کشورهای در حال توسعه کمک کنند تا به سمت انرژی های پاک روی بیاورند و 80 درصد از انتشار کربن آنها حاصل می شود. ایران یکی از معدود کشورهایی است که توافقنامه پاریس در مورد تغییرات اقلیمی را امضا کرده است، اما این بدان معناست که هیچ تعهد قانونی برای پایبندی به آن ندارد. هدف ایران کاهش انتشار کربن از سوخت‌های فسیلی تا 12 درصد تا سال 2030 است، اما 8 درصد از این میزان به لغو تحریم‌ها بستگی دارد. «ایالات متحده و ایران به منابع بین‌المللی دسترسی دارند.

اگر ایران به تعهد خود مبنی بر کاهش 12 درصدی انتشار کربن عمل کند، 70 میلیارد دلار برای کشور هزینه خواهد داشت. این در حالی است که کسری بودجه مورد انتظار ایران در سال جاری 10.2 میلیارد دلار است.

تحریم های ایالات متحده ایران را از دسترسی به سازمان هایی که به کشورها در پروژه های تغییرات آب و هوایی کمک می کنند، منع می کند.

کاوه مدنی، معاون سابق حفاظت محیط زیست ایران در این باره می گوید: «نمی توان انتظار داشت کشوری که دارای مشکلات اجتماعی-اقتصادی و سیاسی است، روی تغییرات اقلیمی تمرکز کند و اراده ای برای این کار وجود ندارد».

دیدگاهتان را بنویسید