«تغییرات اقلیمی» تهدیدی جدی در مازندران/ روزهای یخبندان هر سال کمتر از سال گذشته!


ساعت: 13:08
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۰۵
کد خبر: 1803272

سیدمحمدرضا رضوی با بیان اینکه پدیده تغییر اقلیم در مازندران باعث تغییر در آب و هوا، مکان، شدت، مدت و نوع بارش شده است؛ وی گفت: اکنون بزرگترین مشکل ما در مازندران این است که هر سال یک روز از روزهای یخبندان ما کم می شود و انگار برف کمتری در ارتفاعات ما می بارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سید محمدرضا رضوی در گفت و گو با خبرنگار بلاغ، گفت: در هفته جاری شاهد موج سردی مانند روزهای گذشته نخواهیم بود.

وی افزود: روزهای پایانی این هفته نسبتاً سرد خواهد بود اما چنین موج سردی نخواهیم داشت.

مدیرکل هواشناسی مازندران خاطرنشان کرد: روزهای پنجشنبه و جمعه هفته جاری تا ارتفاع حدود 700 متری برف خواهیم داشت که از نظر بارندگی حجم زیادی نخواهد داشت.

رضوی گفت: در موج بارش اخیر بیشترین بارش برف به میزان یک متر و 10 سانتی متر در هزار جریب و یک متر در کیاسر توزیع شد.

وی گفت: مرکز بارش برف اخیر عمدتا در شرق استان بوده و در البرز مرکزی اصلاً شاهد بارش برف نبوده ایم.

مدیرکل هواشناسی مازندران اعلام کرد: در صورت بارندگی از میانگین استان فراتر رفته و به 11 درصد رسیده ایم. اما بخش عمده ای از این بارندگی ها مربوط به غرب استان است و همچنان در شرق استان با بارندگی کم مواجه هستیم.

رضوی تاکید کرد: باید شاهد بارش برف در ارتفاعات روستا باشیم تا در فصل تابستان دچار مشکل نشویم و اکنون برف کافی در ارتفاعات نداریم.

وی ادامه داد: در موج سرمای اخیر فقط در نواحی شرقی استان برف بارید و در البرز مرکزی، آمل، تنکابن، نور و سایر نقاط غربی استان شاهد بارش برف نبودیم.

مدیرکل هواشناسی مازندران گفت: پدیده تغییر اقلیم در مازندران باعث تغییر آب و هوا، مکان، شدت، مدت و نوع بارش شده است. به عنوان مثال در غرب استان شاهد بارش مطلوب هستیم اما در شرق با پدیده کم بارش و در بارش برف در غرب استان شاهد بارش مطلوب برف اما در غرب استان هستیم. ما شاهد بارش برف نیستیم

رضوی گفت: این پدیده اگرچه تهدید است اما می تواند به فرصت تبدیل شود. اما چون زندگی ما بر اساس این اقلیم است، در شرایط فعلی این یک تهدید است.

وی گفت: اکنون بزرگترین مشکل ما در مازندران این است که هر سال روزهای یخبندان ما یک روز کمتر می شود. یعنی در ارتفاعات ما برف نمی بارد. یعنی آفت ما در حال افزایش است یعنی برف زمستانی که در تابستان باید کم کم آب شود در بهار آب می شود و تامین آب ما مشکل می شود.

مدیرکل هواشناسی مازندران در خصوص آخرین وضعیت آلودگی هوای مازندران پاسخ داد: هوای مازندران در فصول سرد سال (پاییز و زمستان) آلوده است. زمانی که باد شرقی باشد آلودگی هوا در آسمان مازندران باقی می ماند و زمانی که جهت باد غربی باشد این آلودگی به سمت گلستان می رود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید