تغییرات اقلیمی در همه زمینه ها رخ داده است/ پژوهشگاه ها باید ماموریت های خود را بپذیرند


ساعت: 12:40
تاریخ انتشار: 1401/04/09
کد خبر: 1879809

تعداد کم داوطلبان ریاضی نگران کننده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: پژوهشگاه ها باید ماموریت های خود را بپذیرند، پروژه ها را بپذیرند و به همکاران خود در سایر دانشگاه ها ارائه دهند و این پروژه ها را کوتاه کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت علوم، دکتر محمدعلی زلفی گل در مراسم تجلیل از رئیس سابق پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله و معارفه رئیس جدید این پژوهشکده گفت: نگاه وزارت علوم به پژوهشگاه ها. هدایت کننده است.» این مؤسسه با توجه به اولویت کاری خود مرجعیت علمی داشته باشد و اقداماتی را برای بزرگ ماندن اعمال کند.

پژوهشکده ها باید پروژه ها را به صورت خرد به همکاران خود ارائه دهند

وی ادامه داد: در این راستا پژوهشکده ها باید ماموریت های خود را بپذیرند، طرح ها را بپذیرند و با تفصیل این طرح ها، آن ها را به همکاران پژوهشی خود در سایر دانشگاه ها ارائه کنند. از طرفی هر مدرس در موسسات باید با 5 تا 10 استاد دانشگاه یا دانشجوی دکتری و فوق دکتری تماس بگیرد.

وزیر علوم با بیان اینکه هر رئیس پژوهشکده و دانشگاه برای مجموعه خود هدفی دارد، گفت: به عنوان مثال رئیس جدید دانشگاه خواجه نصیر می خواهد برای 19 دانشکده پراکنده این دانشگاه یک زمین در اختیار داشته باشد. تهران برای ادغام این دانشکده ها «ما شروع به ادغام این دانشگاه کردیم.

ذوالفیگل با اشاره به اهمیت پژوهشکده زلزله تاکید کرد: انتظار داریم این پژوهشکده کارکردهای تحقیقاتی خود را خلاصه کند تا مردم متوجه شوند این حوزه علمی و پژوهشی چه خدماتی می تواند ارائه دهد.

وی با اشاره به اینکه یکی از عوامل مهم برای دانشمندان شاگردی و فناوری است خاطرنشان کرد: این امر نیازمند برنامه ریزی است.

تغییرات آب و هوایی در همه مناطق رخ داده است

وزیر علوم تغییر اقلیم را یکی از معضلات مهم کشور برشمرد و یادآور شد: علاوه بر تغییر اقلیم در محیط زیست، تغییرات اقلیمی فرهنگی را نیز داریم که وجود و گسترش فضای مجازی و نگاه مردم به آن از ویژگی های آن است. زندگی

وی همچنین به تغییر اقلیم در فضای آموزشی اشاره کرد و افزود: توزیع متوازن استعدادها را نداریم به گونه ای که مدال المپیاد ریاضی در رشته دیگری مطالعه شود یا دانش آموز به رشته خاصی علاقه مند باشد. اما به دلیل آینده شغلی خود در زمینه ای تحصیل می کند که توانایی های کمتری دارد.

زلفی گل تاکید کرد: اما اگر فردی که در المپیاد شیمی، ریاضی و فیزیک در همین رشته انتخاب شود، تحصیلات خود را ادامه دهد، علاوه بر کسب مدال نوبل، می تواند مرزهای علم را نیز تغییر دهد.

وزیر علوم تاکید کرد: باید برای هر فارغ التحصیل فرصت شغلی مناسبی وجود داشته باشد اما اکنون به جای دستورالعمل تحصیلی، دستورالعملی را در رشته ها تحمیل کرده ایم.

زنگ خطر برای تعداد کم داوطلبان در رشته ریاضی

وی با اشاره به توزیع داوطلبان آزمون سراسری 1401 گفت: در حالی که تعداد داوطلبان رشته تجربی 500 هزار نفر است، در رشته ریاضی 150 هزار نفر است و این زنگ خطر است. ما باید در مورد این فکر کنیم.

زلفی گل از پژوهشکده زلزله خواست تا برای دانش آموزان مستعد تورهای تحقیقاتی برگزار کند تا آنها را با این رشته آشنا کند تا در آینده دانشمندان برجسته ای در این زمینه داشته باشیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین از واحدهای مختلف این پژوهشکده بازدید و از نزدیک در جریان فعالیت های مختلف این پژوهشگاه قرار گرفت.

پژوهشکده زلزله یکی از بهترین نمونه های تصدی کرسی بین المللی در بحث دیپلماسی علمی است

ادامه دکتر پیمان صالحی; معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ضمن تشکر و قدردانی از زحمات رئیس سابق پژوهشگاه بر تقویت وحدت و افزایش سرمایه های ملی جمهوری اسلامی تاکید کرد.

معاون پژوهشی وزارت آموزش و پرورش؛ دو وظیفه اصلی موسسات دیپلماسی علمی و فناوری و یافتن جایگاه مرجعیت علمی است که با نهادهای بین المللی ارتباط برقرار کرده و بودجه لازم را نیز جذب می کند، موسسه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله یکی از بهترین نمونه های کرسی بین المللی است. معرفی کرد.

وی همچنین جذب دانشجوی فوق دکتری در پژوهشکده ها را از سیاست های در حال تدوین وزارت علوم اعلام کرد.

در پایان این مراسم از خدمات دکتر محمدکاظم جعفری رئیس سابق پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله تقدیر و دکتر محمد حسن بازیار به عنوان سرپرست جدید این پژوهشکده معرفی شد.

دیدگاهتان را بنویسید