تقاضای گوشت به نصف کاهش یافت/عدم عدالت محوری در کنترل قیمت گوشت

تقاضای گوشت به نصف کاهش یافت/عدم عدالت محوری در کنترل قیمت گوشت

توزیع گوشت منجمد داخلی و گوشت وارداتی بی کیفیت تصمیم دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت این محصول پروتئینی در بازار است اما متاسفانه علاوه بر ارزان نشدن گوشت باعث افزایش قیمت در بازار نیز می شود. بازار مصرف بیش از 30 درصد نسبت به ژانویه سال جاری .

توسعه بازار گوشت

اقتصاد 24 – مریم بهنام راد – طی چند روز گذشته قیمت گوشت قرمز برای هفتمین بار در یک سال گذشته افزایش یافت و به کیلویی 400 هزار تومان رسید، البته دامداران گرانی و کمبود مواد اولیه را گران می دانند. عوامل افزایش قیمت گوشت، اما تصمیم دولت برای کاهش قیمت این محصول پروتئینی اجرایی نشده است.

با سیاست انصاف محور دولت برای تامین نیاز تولیدکنندگان، قیمت گوشت قرمز هر روز در حال افزایش است و دیگر جای گوشت بر سر سفره های مردم عادی نیست، اما برخی از افراد جامعه توانایی خرید این را دارند. محصول پروتئینی

اگرچه قیمت گوشت موضوع مهمی است که دولت با تصمیم گیری سعی در کنترل آن دارد، اما هنوز سیاست موفقی برای تثبیت قیمت گوشت نداشته است، زیرا گرانی گوشت قرمز به عوامل زیادی بستگی دارد، از غذا گرفته تا حیوانات و هزینه های نگهداری و سایر شرایط نابسامانی نرخ دلار بازار ورودی های زیادی در تعیین قیمت نهایی این محصول پروتئینی ارزشمند دارد. بنابراین، اگر تغییری در خوراک دام یا هزینه های مربوط به نگهداری آن ایجاد شود، بر قیمت گوشت تاثیر می گذارد.

طبق سال های گذشته با فرا رسیدن روزهای پایانی سال و ماه مبارک رمضان، قیمت مواد غذایی و کالاهای اساسی جهش می کند و این مشکل نگرانی مصرف کنندگان را برای تامین سفره های نوروزی و رمضانی بیشتر می کند.

پایین ترین قیمت گوشت فقط در یک ماه

به گزارش اقتصاد 24، بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، در گروه گوشت قرمز بهمن ماه 1401، قیمت گوشت گوسفند 21.8 درصد و گوشت گاو یا گوساله 13.2 درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافت.

در بهمن ماه امسال قیمت گوشت به رکورد جدیدی در سال رسید، بنابراین افزایش قیمت به مراکز توزیع گوشت قرمز دولتی رسید.

حالا در روزهای اخیر با وجود واردات گوشت گرم و توزیع گوشت منجمد خانگی توسط شرکت پشتیبانی امور حیوانات، قیمت گوشت قرمز به شدت افزایش یافته است.

بر اساس اعلام متولیان و مشاهدات میدانی، با روند افزایش قیمت گوشت قرمز، مردم به دلیل عقب ماندن توان مالی از تورم قیمتی این محصول و تقاضای بازار، دیگر نمی توانند گوشت قرمز بخرند. به نصف رسیده است

اگرچه مسئولان مدعی هستند که کمبودی در عرضه دام و گوشت وجود ندارد و تنها برای جلوگیری از افزایش قیمت و ثبات بازار بحث واردات را مطرح می کنند، اما این سیاست نمی تواند بازار گوشت قرمز را به تعادل برساند و قیمت را تثبیت کند.

بر اساس برآورد معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی، سالانه 900 هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید می شود که با وجود کاهش سرانه مصرف این محصول پروتئینی در سبد خانوار. ، این مقدار با نیازهای داخلی مطابقت دارد.

با این حال، برای جبران هزینه های تولید، برخی از پرورش دهندگان مجبور به افزایش مدت زمان پرورش دام به هر قیمتی شدند. به گفته افشین صدرادرس، مدیرعامل اتحادیه دام سبک، دام های مناسب برای پرواربندی در بازار کم است که باعث افزایش قیمت دام زنده شده است.

با این حال مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت وزارت جهاد کشاورزی در مقابل گرانی گوشت در بازار مصرف گفت: طرح تقویت نظارت و برخورد با گرانفروشان از 30 در سراسر کشور آغاز شد. بهمن ماه تا در صورت عدم رعایت هنجار مصوب، اقدامات تنبیهی صورت گیرد.

توزیع نامناسب مواد اولیه دامی از یک سو و افزایش تقاضا در بازار مصرف از سوی دیگر شرایط قیمتی این محصول پروتئینی را برای خرید بسیار دشوار کرده و عاملی برای افزایش قیمت گوشت شد. در بازار مصرف

دلار با قیمت گوشت چه می کند؟

به گزارش اقتصاد 24، افزایش قیمت دلار به دلیل سیاست های ارزی و همچنین واردات برخی شرکت ها، تامین مواد اولیه را برای تولیدکنندگان با مشکل مواجه کرده است.

دامداران می گویند: هزینه های دامداران به دلیل گرانی خوراک و افزایش هزینه های جاری افزایش یافته و از زمان حذف ارز 4200 تومانی که نرخ خوراک را 5 برابر کرد، تولید گران شد. برای آنها.

از سوی دیگر، عرضه گوشت منجمد ذخیره شده در بازار نتوانست پاسخگوی تقاضا باشد. هر چند دولت در راستای عرضه و تقاضا متناسب با عرضه گسترده گوشت منجمد در بازار تلاش کرده است، اما عدم عرضه کافی و منظم این محصول در مغازه ها نتوانسته بازار مصرف را به سمت کاهش قیمت برساند.

توسعه بازار گوشت
قیمت گوشت در بازار چطور؟

قیمت گوشت قرمز در بازار به شرح زیر است:

ردیف با استخوان گوسفند
345000

پای کامل گوسفند عالی
395000

سر گوسفند
365000

گردن گوسفند
307000

گوسفند نیم آپارتمانی
345000

آپارتمان برای لاشه گوسفند
340000

نصف پای بره
350000

پای گوساله پاک شده
315000

سر گوساله را تمیز کنید
300000

کشتارگاه گوساله
2,940,000

گردن ساق پا
2,990,000

عضلات ساق پا
307000

دیدگاهتان را بنویسید