بحران آب در ایران: آب سدها به نصف کاهش یافت / شرایط بدتر از سال گذشته / کاهش آب زیرزمینی شتاب می گیرد / به حمل و نقل آب متکی نباشید

بحران آب در ایران: آب سدها به نصف کاهش یافت / شرایط بدتر از سال گذشته / کاهش آب زیرزمینی شتاب می گیرد / به حمل و نقل آب متکی نباشید

روز جدید اشکان فرهونیا، رئیس پژوهشکده تحقیقات و تحقیقات منابع آب گفت: باید برنامه‌هایی برای تطبیق با این شرایط داشته باشیم. اینکه از پارسال کمبود جدی داریم وضعیت ما را بدتر از پارسال می کند.

رئیس پژوهشکده تحقیقات و تحقیقات منابع آب گفت: شاهد کسری زیادی در مخازن آب زیرزمینی کشور هستیم و این کسری سال به سال به ویژه در مناطق مرکزی، خشک و نیمه خشک در حال افزایش است.

اشکان فرهونیا درباره وضعیت منابع آبی امسال گفت: میزان بارندگی از ابتدای سال آبی جاری (اوایل مهر 1400) نسبت به میانگین بلندمدت حدود 20 تا 25 درصد کاهش داشته که منجر به افزایش خشکسالی شده است. وضعیت بارندگی نسبت به سال گذشته بهتر است اما خشکسالی در درازمدت تاثیرگذار است و انباشت بارندگی موثر است.

آب سدهای کشور به نصف رسیده است

وی افزود: پارسال خشکسالی شدیدی داشتیم، امسال هم وضعیت به همین منوال است و انباشته شدن این دو سال متوالی شرایط را امسال سخت تر از پارسال می کند، پارسال در آن زمان 60 درصد سدهای کشور بود. پر است، اما اکنون فقط 50 درصد پر شده اند، در واقع تامین آب از منابع سطحی نسبت به سال گذشته قطعا کاهش خواهد یافت.

وضعیت بدتر از سال گذشته است

رئیس پژوهشکده تحقیقات و تحقیقات منابع آب با بیان اینکه برای تطبیق با این شرایط باید برنامه ریزی داشته باشیم، گفت: از نظر بارندگی در سال گذشته وضعیت بهتری داریم اما نسبت به میانگین همچنان در حال کاهش هستیم. و شرایط عادی در کشور «سال گذشته هم کمبود جدی داشتیم که شرایط ما را نسبت به سال گذشته بدتر می کند.

آیا برداشت چاه ها افزایش می یابد؟

وی با بیان اینکه امسال جا برای برداشت بیشتر آب های زیرزمینی وجود دارد ادامه داد: منابع. وی ادامه داد: آب‌های زیرزمینی کشور در شرایط عادی قرار دارند و این امر موجب کسری زیادی در مخازن آب زیرزمینی کشور شده و سال به سال به ویژه در مناطق مرکزی، خشک و نیمه‌خشک افزایش می‌یابد. در واقع مشکلات بیلان آب های زیرزمینی تا حد زیادی مستقل از خشکسالی سالانه در کشور است، اما در عین حال خشکسالی سالانه باعث کاهش عرضه سفره های زیرزمینی نیز می شود و شاهد تراز منفی هستیم.

کاهش آب زیرزمینی سرعت گرفته است

فرهونیا گفت: افزایش مدیریت آب های زیرزمینی قطعا در برخی مناطق می تواند اتفاق بیفتد، اما با توجه به قوانین و مقررات و اینکه بهره برداری از آب های زیرزمینی نیازمند مجوز است، کمتر به دلیل خشکسالی، برداشت وسیعی از آب های زیرزمینی داشته باشیم. اما قطعاً در سال‌های خشکسالی شاهد کاهش بیشتر آب‌های زیرزمینی خواهیم بود، زیرا خشکسالی کمتر آبخوان را تغذیه می‌کند.

به حمل و نقل آبی متکی نباشید

وی درباره انتقال آب نیز توضیح داد: در حال حاضر استخری در کشور نداریم که تنش آبی نداشته باشد و مازاد آب وجود داشته باشد، آثار آن را می بینیم. سال هاست که علاوه بر تنش های اجتماعی در نقاطی با تنش های زیست محیطی مواجه هستیم، دریاچه ها و تالاب ها تخریب شده و یا به طور کامل تخریب شده اند. واضح است که ما ظرفیت اتکای منابع آب مازاد به حمل و نقل بین حوضه ای را نداریم.

آیا محلول های نمک زدایی راه حل هستند؟

رئیس پژوهشکده تحقیقات و تحقیقات منابع آب تاکید کرد: به هر حال به دلیل چالش های اقتصادی و اجتماعی، انتقال بین حوضه ای و داخلی توصیه نمی شود البته مسائل زیست محیطی نیز وجود دارد که باید به دقت مورد توجه قرار گیرد.

وی یادآور شد: اگر طراحی و تحقیقات آب شیرین کن ها به درستی انجام نشود و کار کارشناسی همه جانبه در ابعاد مختلف آن انجام نشود، می تواند دریا و محیط ساحلی را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

فرهونیا با اشاره به تصمیمات اتخاذ شده گفت: شرب اولویت اول تامین آب است و تصمیم بر این است که در برخی مناطق بتوانیم تصفیه فاضلاب داشته باشیم و از آب شرب کشاورزی با کیفیت بهتری استفاده کنیم و از پساب تصفیه شده و پساب.آب برای کشاورزی استفاده کنیم. در برخی مناطق از سیستم‌های نمک‌زدایی و انتقال آب با توجیه اقتصادی مناسب استفاده می‌شود و علاوه بر همه این‌ها در حال بررسی الگوهای بهینه و مصرف و صرفه‌جویی آب هستیم تا بتوانیم با همان منابع آبی موجود نیازهای مختلف را برطرف کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید