تلاش خستگی ناپذیر دولت برای سکوت وزیر!

تلاش خستگی ناپذیر دولت برای سکوت وزیر!

ایمان ربیعی

یک روز بیشتر از ارسال نامه قالیباف به رئیسی در خصوص ارائه لایحه تجارت نگذشته بود که معاونت دولت از تصویب این لایحه خبر داد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور در جمع خبرنگاران اعلام کرد: فکر می کردیم چون برنامه وزارت بازرگانی وجود دارد و لایحه دوموفقیتی سازمان بازرگانی ارائه شد، شاید لازم نباشد، اما وقتی هیئت رئیسه و رئیس مجلس مجلس این موضوع را مطرح کرد، امروز در دولت لایحه تشکیل وزارت بازرگانی به تصویب رسید.

وی یادآور شد: در اولین فرصت آن را به مجلس می‌آوریم، این امر باعث می‌شود که از بار دوش وزارت حراست و کشاورزی کاسته شود و آنها بیشتر به وظایف اصلی خود که تولید است و در عین حال آن را بر عهده بگیرند، بپردازند. موجب هماهنگی و همکاری بیشتر دولت و مجلس خواهد شد.

این لایحه به شرطی به شورای اسلامی تقدیم شده است که جلسه استیضاح وزیر صمت در 20 اردیبهشت ماه برگزار شود.

که برگزار خواهد شد.

اکنون بسیاری بر این باورند که تشکیل وزارت بازرگانی این بار نیز رمز عملیاتی به نام نجات وزیر صنعت است.

تیرماه سال گذشته درخواست استیضاح وزیر صمت در مجلس بررسی شد. محمد باکر کلیباف از فرصت دو ماهه دولت بهارستان برای ارسال لایحه تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت و اصلاح ساختار در این وزارتخانه به مجلس گفت.

کلیباف در آن زمان دلایل استیضاح را تشریح کرد و توضیح داد: «در هفت روز گذشته طرح استیضاح وزیر در مجلس پیگیری و به هیئت رئیسه داده شد. با توجه به وضعیت معیشتی مردم و گرانی ها در بازار و وضعیت صنعت خودرو، جمعی از نمایندگان مردم پیشنهادی برای استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت و تعدادی دیگر از وزرا ارائه کردند. مجلس در طرح استیضاح وزیر صمت قصدی جز بهبود اوضاع نداشت. «مجلس به وظیفه ذاتی خود عمل کرده و دولت نیز موظف به انجام آن است.

رئیس مجلس حتی به صحبت‌های خود با رئیس‌جمهور درباره وظایف وزارت امنیت اشاره کرد و در نهایت گفت: پس از صحبتی که با رئیس‌جمهور و معاون اول ایشان و وزیر صنعت، معدن و تجارت داشتم، آنها پذیرفته‌اند که در این وزارتخانه مشکل ساختاری وجود دارد». در آخرین صحبتی که با رئیس جمهور داشتم به این نتیجه رسیدیم که باید ساختار این وزارتخانه را بازنگری کنیم. این وزارتخانه باید به دو وزارتخانه تبدیل شود و دو وزیر به شورای اسلامی راه پیدا کنند و دولت سریعاً این موضوع را در قالب لایحه در مجلس مطرح کند.

کلیباف در پایان با بیان اینکه با توجه به گفتگو با نمایندگان استیضاح کنندگان درخواست کرده است با توجه به اینکه دولت مشکلات ساختاری را پذیرفته و قصد دارد لایحه را فوری به شورای اسلامی ارائه کند، استیضاح نشود. فعلا اعلام کرد و دو ماه به دولت فرصت داد تا اصلاحات ساختاری را انجام دهد.

اما در عمل دولت هیچ اقدامی برای در دستور کار قرار دادن این لایحه انجام نداد و در نهایت وزیر صمت در آبان ماه گذشته استیضاح شد اما موفق شد رای مثبت نمایندگان را برای ادامه فعالیت کسب کند.

اکنون کمتر از شش ماه دیگر فاطمی امین برای دومین بار توسط نمایندگان استیضاح می شود. استیضاح دوم در شرایطی صورت می گیرد که بسیاری از نمایندگان مردم و کارشناسان دو گزینه را پیشنهاد می کنند: استعفا یا برکناری. اما به نظر می رسد دولت مصمم به حفظ فاطمی امین در وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

دولت تلاش های چشمگیری برای حفظ فاطمی امین انجام داد. این در حالی است که بسیاری از نمایندگان بر این باورند که فاطمی امین این بار شانس چندانی برای ماندن در وزارت صمت ندارد، مگر اینکه تصویب لایحه ایجاد وزارت بازرگانی ساختار اداری کشور را در آستانه یک تحول بزرگ قرار دهد.

عملیات نجات با رمز عبور تکراری

اکنون برای دومین بار در دو دوره، درست در آستانه استیضاح وزیر حریم خصوصی، بحث جدایی وزارت بازرگانی از حریم خصوصی و ایجاد وزارتخانه جدید داغ شده است. برخی معتقدند دولت عملیاتی را برای نجات وزیر با نام رمز تکراری تدارک دیده است و در تلاش است تا نمایندگان مردم را در رسیدگی به این لایحه و تعیین تکلیف وزیر از استیضاح وزیر متقاعد کند. همچنین خبری مبنی بر کاهش تعداد امضاهای استیضاح به کمتر از حد مجاز منتشر شد که نماینده دماوند رسولی نژاد آن را تکذیب کرد. سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در گفت وگو با ایلنا تاکید کرد: در چنین شرایطی تلاش برای حفظ فاطمی امین لطمه ای به دولت آقای رئیسی است. من به دولت توصیه می‌کنم برای فاطمی امین بیشتر خرج نکند.» فاطمی امین مطلقاً محبوب مردم نیست، این را همه می‌دانیم؛ هم دولت و هم نمایندگان مجلس باید به این موضوع توجه کنند.

وی خاطرنشان کرد: من معتقدم نوع گزارش های آقای فاطمی امین دولت را متقاعد کرده که در آنجا رشد وجود دارد، اما این گزارش ها گزارش های درست و دقیقی نیست. انشاءالله در روز استیضاح ایشان توضیح داده می شود که گزارش ایشان در مواردی صحت ندارد یا در مواردی صحت ندارد. بنابراین به نظر من او با نحوه عملکرد خود و گزارش هایی که به دولت داده است، دولت را متقاعد کرده است که در آنجا خوب کار می کند.»

در چنین شرایطی علی اصغر باقرزاد نماینده بابلسر از تماس تلفنی با نمایندگان مجلس خبر داد و آنها اعلام کردند استیضاح به صلاح نیست.

علاوه بر آنها احمد علیرضابیگی نماینده تبریز نیز در گفت و گو با ایلنا از ارائه 70 تا 75 خودروی شاسی بلند به نمایندگان برای لغو استیضاح قبلی خبر داد. ادعایی همراه با تکذیب فاطمی امین.

آخرین تلاش ها در روزهای آخر

در فضایی که اداره حریم خصوصی تلاش رسانه ای سنگینی برای نجات فاطمی امین انجام داده است، نمایندگان نیز خود را برای استیضاح آماده می کنند. دولت سیزدهم در آستانه دو سالگی خود از دور اول با بسیاری از مردم خداحافظی کرد. حجت عبدالمالکی، وزیر اسبق تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛ میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه؛ سعید محمد، ساداتی نژاد، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و… از جمله افراد برجسته ای هستند که دولت را ترک کردند و موضع حاشیه ای تری گرفتند. اما اکنون دولت تلاش گسترده ای برای حفظ فاطمی امین انجام داده است. این در حالی است که بسیاری از نمایندگان بر این باورند که فاطمی امین این بار شانس چندانی برای ماندن در وزارت صمت ندارد، مگر اینکه تصویب لایحه ایجاد وزارت بازرگانی، ساختار اداری کشور را در آستانه یک تحول اساسی قرار دهد. تغییری که شاهد معرفی وزیر جدید در وزارت بازرگانی و روشن شدن سرنوشت وزیر صنعت و معدن است. شمارش معکوس شروع شده است. باید دید دولت تا چه اندازه حاضر به پرداخت این هزینه است.

دیدگاهتان را بنویسید