روایتی از سختی ها و شیرینی های حرفه مامایی / از تلاش خستگی ناپذیر برای نجات جان مادران و نوزادان تا مشکلات بیمه


ساعت: 08:40
تاریخ انتشار: 1401/02/20
کد خبر: 1837654

حرفه مامایی یکی از حساس ترین مشاغل است که با زندگی دو نفر یعنی مادر و نوزاد سروکار دارد اما متاسفانه با چالش های جدی مواجه است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرصادنیوز، زنان و زایمان یکی از مشاغلی است که بیش از صد سال قدمت دارد و خدمات گسترده ای را به زنان زیان دیده و فاقد حقوق و مزایای معین ارائه می دهد.

چالش‌های پیش روی نیروهای مامایی در حالی است که نیاز جامعه به این قشر تحصیل‌کرده و مؤثر به طور مداوم در حال افزایش است و با توجه به تصویب قوانین مرتبط با افزایش جمعیت، نقش آنها در تحقق اهداف این قوانین جدی‌تر و مهم‌تر است. جدیت افراد درگیر در محتوای کادر زنان و زایمان یک ضرورت مسلم خواهد بود.


2de55c04 d47b 4eb5 92ea d05e9b5a91ec خبر خاکستری


مامایی یک موهبت الهی است

الهه لطفی در گفت و گو با مرصاد گفت: این حرفه نیز مانند سایر مشاغل شیرینی ها و سختی های خود را دارد اما باید گفت مامایی شغلی است آمیخته با استرس و اضطراب چرا که مامایی جان دو نفر را بر عهده دارد. “

وی افزود: ماما باید بیداری های شبانه و اضطراب مادران باردار و ترس آنها از زایمان را تحمل کند و با مادران صبور باشد و آنها را دلداری دهد و به مادر کمک کند تا این روند را سالم طی کند.

این ماما فعال در بخش دولتی گفت: یک ماما باید متعهد و صبور باشد و بتواند استرس و اضطراب خود و مادرش را مدیریت کند زیرا اگر به حرفه خود عشق ورزد نمی تواند موفق شود.

لطفی با اشاره به خاطرات شیرین حرفه مامایی خاطرنشان کرد: قطعا این حرفه بسیار شیرین است. هیچ چیز زیباتر از در آغوش کشیدن هدیه پاک خداوند و دیدن زیباترین اشک ها و لبخندهای صمیمانه مادر و نوزاد و لمس ثانیه های باشکوه تولد نیست و این موهبتی الهی است که خداوند به دایه داده است.

وی گفت: وقتی یک ماما سالم زایمان می کند، تمام خستگی از بین می رود.


a8d5fcae 9f48 4925 90c6 b2f68f02fa37 خبر خاکستری


نبود پوشش بیمه ای چالشی جدی برای حرفه مامایی است

لیلا ترابی در گفت و گو با خبرنگار مرصاد با بیان اینکه مامایی در کشور قدمت 102 ساله دارد، گفت: با توجه به اینکه حرفه مامایی با مادران و مردم سروکار دارد، این شغل در هنگام کار بسیار حساس، مسئولیت پذیر و پر استرس است. این صنف خیلی بالاست ولی نسبت به آن حقوق و مزایای زیادی ندارند.

این ماما که در بخش خصوصی فعالیت می کند، گفت: ماماها برای زنان باردار برای ترویج زایمان طبیعی بسیار مشوق هستند، هرچند در سال های اخیر به دلیل تعداد زیاد سزارین ها توسط اکثر پزشکان، زایمان طبیعی با خوشی همراه نبوده و همه مردم. تشویق به سزارین شده اند.

وی ادامه داد: سزارین بسیار پیچیده‌تر از زایمان طبیعی است، مادر خون بیشتری از دست می‌دهد، عوارض زخم بسیار شدیدتر است و پس از زایمان به نقاهت و نقاهت برمی‌گردد و قدرت شیردهی با سزارین بسیار کمتر است. ترابی گفت..

وی افزود: در سال های اخیر با کمک وزارت بهداشت، زایمان طبیعی اعتبار خود را نشان داده و بسیاری از مادران باردار به این امر تشویق شده اند.

ترابی گفت: یکی از چالش های پیش روی حرفه زنان و زایمان نبود پوشش بیمه ای است چرا که قراردادهای بیمه ای به مراکز سونوگرافی تعلق نمی گیرد و آزمایشگاه ها و شرکت های بیمه در این زمینه متعهد نیستند و در نتیجه هزینه ها را پرداخت می کنند. برای بیماران دشوار است.

این ماما که در بخش خصوصی فعالیت می کند، گفت: مسئولیت بیماری های زنان و غربالگری سرطان سینه و رحم یکی از وظایف ماماها است و با همکاری ماما می توان به راحتی از مقیاس مشکلات سرطان زنان امروز کاست. و پیگیری شد.”


e50448ac 1e24 4e78 a5ee d3262917ef81 خبر خاکستری


ماماها می توانند به دولت در اجرای قانون جوانان کمک کنند

شیوا کاظمی در گفت و گو با مرصاد گفت: یکی از سختی های حرفه مامایی همجنس بودن در این زمینه است. ماماها در واقع زنانی هستند که در زندگی و نقش های اجتماعی مادری و همسری و مشکلات مربوط به آن با مشکلاتی مواجه می شوند که در این شرایط در محل کار نیز با مشکلاتی مواجه می شوند و همچنین بیماران و پزشکان این حوزه را زنان تشکیل می دهند.

وی افزود: کارکنان مامایی با برخی از مادران باردار که در هنگام زایمان دچار درد شدید می شوند برخورد می کنند بدون اینکه بتوانند از درد خود بکاهند. در واقع، بیماران با وجود هوشیاری و بدون درد، بیشترین درد را تحمل می کنند.» و ماماها با آنها صبور باشند و ماماها بی کیفیت نباشند.

کارشناس مسئول دفتر زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: کارکنان مامایی نیز مانند سایر کادر درمانی دارای شیفت شب هستند و بدون توجه به زمان ویزیت بیمار مجبور به ارائه خدمات بدون استراحت و آرامش هستند. تردد در آن با شرایط خاصی محدود می شود تا جایی که همکاران این بخش باید مشکلات مربوط به بخش را خودشان حل کنند و این موضوع برای کارکنان مامایی مشکلات جسمی و روحی ایجاد می کند.

کاظمی بیان کرد: در حوزه زنان و زایمان نیز در حوزه تخصصی با مشکلات زیادی مواجه هستیم، از جمله اینکه در بیمارستان ها با کادر درمانی دیگر و از نظر سختی و شرایط بیماران کار می کنیم، اما حرفه مامایی جزو رشته ها نیست. مشاغل سخت، مکان‌ها.» و این ظلم به ماماها است.

وی افزود: اکنون همه مشاغل دارای پنج سال بازنشستگی پیش از موعد هستند در حالی که این مدت در رشته زنان و زایمان دو سال و شش ماه است.

کاظمی گفت: جای تردید است که چرا با وجود اینکه ماماها زن هستند و از نظر جسمی برای مردان مناسب نیستند، اما چرا مردان در سایر مناطق پنج سال بازنشستگی پیش از موعد دارند اما ماماها با وجود دو شیفت های شب این شرایط را ندارند.


385d3590 ecde 498d 9815 c195b33be90a خبر خاکستری

وی گفت: پرداخت حقوق به ویژه مشوق های زایمان طبیعی به تصویب هیئت وزیران رسید که با اجرای طرح تحول نظام سلامت لغو شد و ماماهای زایشگاه دیگر این حق را ندارند و ماماها برای تشویق زایمان طبیعی دستمزدی دریافت نمی کنند «در حالی که کادر درمانی در بخش مراقبت ویژه حق کار در بخش ویژه و کادر پزشکی اورژانس حق کار در اورژانس را دارند.

کاظمی گفت: با وجود تخصصی بودن حرفه مامایی، همه نمی توانند از جمله کنترل زایمان طبیعی این کار را انجام دهند، اما باید آموزش دید و آموزش دید تا مادر و نوزاد دچار عوارض نشوند و برای ترویج زایمان طبیعی مانند ماماها تلاش کرد. حق داده نشده است

وی افزود: در ادامه با اجرای طرح تحول نظام سلامت در حوزه خدمات بهداشتی و درمانی عنوان ماما را تغییر دادند و به جای ماما از کلمه بهداشت و درمان استفاده کردند در حالی که همه نیروهای فعال در مراکز بهداشتی درمانی می توانند باشند. سلامتی. ارائه دهندگان، اما همه نمی توانند کار کنند. «آنها باید با مامایی سر و کار داشته باشند، بنابراین عنوان ماما باید برگردانده شود، زیرا تنها ماما گوش پنهانی برای زنان است، به ویژه زنان روستایی و ساکنان شهری که نمی توانند زیاد با آنها ارتباط برقرار کنند. دکتر.

کاظمی گفت: متأسفانه شرکت های بیمه در مطب های مامایی با ماماها قرارداد نمی بندند در حالی که ماماها مجوز کار دارند، بنابراین استقبال مردم از داشتن خدمات مامایی زیاد نیست.

کارشناس مسئول دفتر زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: مامایی از نظر دسترسی و زمان بیشتر برای مراقبت از مادران باردار مقرون به صرفه تر است.

کاظمی افزود: در بسیاری از مسائل نظام بهداشت و درمان، ماماها نادیده گرفته می شوند، به عنوان مثال در زمان ولیعهد، نیروهای مامایی سربازان گمنام بودند و هر چقدر نیروها کار می کردند، روی صحنه بودند، اما این نیروها بودند. دیده نشده است.”

وی افزود: حرفه مامایی از ویژگی خاصی برخوردار است و همزمان با جان دو نفر سروکار دارد و سلامت هر دو برای ماما مهم است و نمی توان هیچ کدام را فدا کرد، بنابراین حرفه مامایی بسیار حساس است و در حال حاضر شما نمی توانید مراقبت از مادران باردار را ترک کنید، بنابراین ماما مسئولیت بسیار سنگینی را بر عهده دارد.

کاظمی گفت: عبارت «خستگی با تولد نوزاد برطرف می شود» را می توان کلیشه ای دانست اما ماما می فهمد که چنین جمله ای کلیشه ای نیست.

وی افزود: از ساعت ده تا 12 و گاهی 24 ساعته با مادر باردار تا زمان زایمان خیلی سخت است. کودک فراموش شده است.

کاظمی گفت: به دنیا آوردن نوزاد سالم در خانواده ها بسیار شیرین است و خدا را شاکرم که کادر زنان و زایمان شاغل در زایشگاه ها این لحظات را درک می کنند.

وی گفت: صحنه ای که مادران از شدت درد و خستگی بی حال هستند، اما هنگام گریه نوزاد با لذت نوزاد خود را تماشا می کنند، خستگی ماما را برطرف می کند.

کارشناس مسئول دفتر زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: شاید سایر حوزه های پزشکی مربوط به بیماری و مرگ باشد اما نیروهای مامایی با تولد و شادی روبرو هستند.

کاظمی با اشاره به کمبود ماما گفت: در شهرستان های فقیرنشین استان کرمانشاه کمبود ماما وجود دارد و مسئولان باید به افزایش تعداد ماما کمک کنند و از سوی دیگر ماماهای بیکار زیادی در جامعه وجود دارد.

کاظمی گفت: در حال حاضر 880 ماما در بخش دولتی و خصوصی استان کرمانشاه مشغول به کار هستند و با کمبود ماما مواجه هستیم نگرش درمان بارداری و ناباروری.

وی افزود: در صورت سرمایه گذاری دولت در زمینه زنان و زایمان و تقویت حرفه مامایی می توان امیدوار بود که رشد جمعیت سریعتر اتفاق بیفتد و یا سریعتر به اهداف خود برسیم.

به گزارش مرصاد، توجه ویژه به حرفه زنان و زایمان و فعالان این حوزه بر هیچکس پوشیده نیست و از مسئولان می خواهد که به این موضوع توجه بیشتری کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید