آشنایی با سختی ها و شیرینی های زنبورداری / مهاجرت های متوالی زنبورداران برای تولید عسل


ساعت: 17:02
تاریخ انتشار: 1401/02/04
کد خبر: 1834160

یکی از زنبورداران و تولیدکنندگان عسل اصفهان از نحوه کار و کار خود می گوید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ جواد نصیری در گفت و گو با صاحب نیوز گفت: حدود 2 سال است که زنبورداری می کنم و با کمک سایر اعضای خانواده این کار را انجام می دهم، زیرا کار سختی است و باید تیمی در این کار مشارکت داشته باشد تا به نتیجه برسد. .» قبل از من پدر و پدربزرگم به زنبورداری مشغول بودند و این کار را می کردند و ما به واسطه آنها وارد این کار شدیم.

زنبوردار و تولیدکننده عسل اصفهانی گفت: زنبورداران اصفهان تقریباً در اکثر اوقات سال خارج از شهر هستند، بنابراین شهریور ماه به وقت کنر است و بنابراین زنبوردار به مناطقی که کنر می روید می رود و تا اردیبهشت در مناطق گرمسیری می ماند زیرا در این مدت در اصفهان است. هوا سرد است و گلی نیست که زنبورها از آن تغذیه کنند.


* زنبورداران حدود 6 ماه در سال خارج از شهر هستند

نصیری گفت: زنبوردار حدود 6 ماه است که برای گرفتن عسل از کنر خارج از اصفهان بوده است. برای گرفتن عسل به بندرعباس می رویم. گروهی از زنبورداران به بوشهر و گروهی به کازرون و اهواز می روند. این مناطق گرمسیری هستند و در اکثر مناطق گرمسیری وجود دارند.

وی افزود: بعد از بندرعباس زنبورها را به منطقه مرکبات داراب می بریم تا زنبورها با خوردن شکوفه های پرتقال، نارنگی و میوه های مشابه، عسل مرکبات درست کنند. زنبورداران در صورت بارندگی در اصفهان تا اردیبهشت ماه در منطقه مرکبات می مانند باران نسبت به اصفهان.

جواد نصیری گفت: اگر به اقلیم کردستان برویم تا حدود شهریور ماه در کردستان می مانیم و پس از آن زنبورها را به مناطق گرمسیری منتقل می کنیم. عسل مرکبات و بهارنارنج از منطقه داراب، عسل گون و آویشن از مناطق کوهستانی اصفهان یا کردستان و عسل یونجه، شوید، جعفری و شبدر از دشت ها گرفته می شود.


* برای حرکت کندو باید در شب اقدام کرد

این تولید کننده عسل خاطرنشان کرد: جابجایی کندو در شب ضروری است، زیرا در طول روز نیمی از زنبورها خارج از کندو هستند، زنبورها را از کندو خارج کرده، زنبورها را تکان داده و روی زمین قرار داده و سپس به اتاق منتقل کنید.

نصیری تصریح کرد: در اتاق دستگاهی به نام دستگاه استخراج وجود دارد که باعث بیرون آمدن عسل می شود، تاب دادن به گونه ای است که دستگاه با دو چرخش معکوس باعث بیرون آمدن عسل می شود. یعنی عسل را در گلخانه قرار دهید.

وی خاطرنشان کرد: در این گلخانه عسل را حدود یک تا دو ساعت در دمای 15 تا 40 درجه نگهداری می کنند تا خاک رس از بین برود این فرآیند در عسل اتفاق می افتد عسل سرطان زا است.

جواد نصیری گفت: عسل فقط باید کمی حرارت ببیند تا موم از صافی خارج شود، پس از خارج شدن از صافی، عسل را در ظرفی تک جداره می ریزند و در آنجا خنک می کنند، سپس عسل را می بندند. . یک طبقه بندی گرفته شده، قیمت، برند، تاریخ ساخت و تاریخ انقضا در آن درج شده و وارد بازار می شود.

این تولید کننده عسل با تاکید بر مشکلات زنبورداری تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که زنبورداران با آن مواجه هستند این است که اگر در بیابان ها بارندگی زیاد باشد می توان عسل درجه یک تولید کرد اما اگر خشکسالی باشد و کم باشد یا اصلا وجود نداشته باشد. باران، زنبوردار باید از زنبورهای خود تشکر کند، زیرا در غیر این صورت زنبورها خواهند مرد.

نصیری بیان کرد: زمانی که زنبور از شکر تغذیه می کند میزان زاد و ولد آن افزایش می یابد و علاوه بر تغذیه از شکر از شهد گل خارج از کندو نیز تغذیه می کند و این دو عسل با یکدیگر ترکیب می شوند و در این ترکیب از عسل نار تغذیه می شود.


* در برخی موارد زنبورها قند نمی دهند، می میرند

وی افزود: کارشناسان تاکید کردند که عسل خوراکی بسته بندی نشود و وارد بازار نشود. به نظر من این نظریه اشتباه است زیرا تغذیه عسل تمام عناصر عسل معمولی را دارد و اگر زنبوردار به خاطر شرایط ایجاد شده از زنبور عسل تشکر نکند زنبورها خواهند مرد.

جواد نصیری گفت: تنها تفاوت عسل خوراکی با عسل معمولی در این است که میزان ساکارز موجود در عسل خوراکی بیشتر است و بهتر است مقدار ساکارز روی بسته بندی درج شود تا فردی که قند خون بالایی دارد این نوع از آن را مصرف نکند. عزیزم. .

به گفته این تولید کننده، خواص درمانی و درمانی عسل در گلوی زنبور عسل که به آن گیاهی می گویند، باعث می شود مقدار عسل معمولی گیاهی و عسل خوراکی که برای هر دو مورد آزمایش قرار می گیرد، به طوری که بین 4 تا 10 عسل یک عدد است. سازنده یا خاصیت درمانی آن است که هر دو نوع عسل این خاصیت را دارند.

نصیری گفت: به هر حال عسل مواد غذایی نباید وارد بازار شود زیرا به ما هشدار داده شد که ساکارز موجود در عسل باید یک عدد باشد.ما مشکل داریم زیرا ساکارز استاندارد و معین باید کمتر از 5 باشد.

وی خاطرنشان کرد: افرادی هستند که عسل خوراکی یا حتی مربا را به جای عسل بسته بندی می کنند و به بازار عرضه می کنند که اگر بیشتر از 5 باشد اعتراض می شود.


* قیمت داروها گران است

جواد نصیری در خصوص انتظارات کارکنان برای انجام بهتر کار زنبورداری اذعان داشت: داروهایی برای زنبورعسل وجود دارد که انتظار می رود کارمندان کمک کنند تا این داروها را با قیمت کمتری به زنبوردار برسانند، زیرا این داروها چند دستی هستند. به ما برسد و چون داروها خارجی هستند و به راحتی در اختیار زنبورداران قرار نمی گیرند، قیمت آن برای ما بالاست.

این تولیدکننده عسل ادامه داد: به همین دلیل برخی از زنبورداران مجبور به استفاده از داروهایی هستند که در بازار وجود دارد و استاندارد نیستند که برای سلامتی نیز مفید نیست. جهاد کشاورزی در حوزه پزشکی به زنبورداران کمک می کند اما این کمک ها آن طور که انتظار می رود نیست.

نصیری گفت: داروهای غیراستاندارد موجود در بازار، این داروها برای رفع آلودگی به زنبورها و کنه ها روی زنبورها اسپری می شود. البته زنبوردار نمی خواهد این دارو را روی زنبورهای خود بریزد، اما اگر جهادکشاورزی داروی استاندارد را به قیمتی بخرد که فروش آن به صرفه باشد، کار را برای زنبورداران بسیار آسان می کند.

وی در خصوص پیشنهاد به کسانی که می خواهند شغل ایجاد کنند و این مسیر را طی کنند، تصریح کرد: کسانی که می خواهند وارد این عرصه شوند باید بدانند که این شغل ترافیک زیادی دارد، اگر زنبوردار خواست به مناطق گرمسیری سفر کنید. برای نگهداری زنبورها فقط در اصفهان و فقط می تواند تعداد محدودی کندو نگهداری کند، در حالی که در مناطق گرمسیری ممکن است تعداد کندوها افزایش یابد.

جواد نصیری تصریح کرد: در مناطق گرمسیری به دلیل اینکه گیاهان مختلف در فصول مختلف به طور منظم شکوفا می شوند، زنبورداری بهتر از زنبورداری در اصفهان است، زیرا زنبورها در این مناطق و از نظر رشد کندو چند ماه جلوتر هستند. مناطق استوایی نیز مقرون به صرفه است، زیرا اگر گلی در این منطقه نباشد، زنبورها به خواب زمستانی می روند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید