خشکسالی و گرده های کوچک کام زنبورداران را ترش کرد/تولید عسل را کاهش داد


ساعت: 08:49
تاریخ انتشار: 1301/04/29
کد خبر: 1884306

خشکسالی و ریزگردها بلای جان زنبورها شد و به دلیل مشکلاتی که به وجود آورد، تولید عسل در لرستان کاهش یافت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش سفیرافلاک، عسل یکی از مغذی ترین مواد غذایی است که علاوه بر طعم بی نظیر، خواص درمانی نیز دارد که در علم پزشکی بسیار مورد توجه است تا جایی که از سم و ژل آن برای بسیاری از بیماری ها استفاده می شود. یا از مواد آرایشی استفاده می شود.

ایران با تولید سالانه بیش از 100 هزار تن عسل خالص سومین تولیدکننده عسل در جهان است و طبق آمار 98 هزار مزرعه زنبور عسل در کشور با بیش از 10 میلیون و 600 هزار کلنی وجود دارد و همه اینها نشان می دهد که توجه و حمایت صنعت زنبورداری می تواند نه تنها در اقتصاد و درآمدزایی بلکه در ایجاد اشتغال نیز موثر باشد.

در سال های اخیر دلالان در صنعت زنبورداری دخالت کرده و با تولید عسل تقلبی مشکلاتی را در زنبورداری ایجاد کرده اند و این مشکلات باعث ناراحتی زنبورداران شده و نیازمند حمایت و نظارت بیشتر این صنعت است.

جدای از این معضل، خشکسالی و ریزگرده ها به بلای جان زنبورها تبدیل شده و در طول سالیان متمادی مشکلاتی را برای آنها به وجود آورده است.


07100866 4c86 431c 9f7c d40f50b6d27b خبر خاکستری



مشکل خشکسالی و گرده افشانی

محمد مقدسی یکی از زنبورداران بروجردی در گفتگو با خبرنگار صفیفلک گفت: زنبورداری یکی از بخش های کشاورزی است که توجه و حمایت از این بخش می تواند موجب پیشرفت و توسعه شود چرا که به برکت تلاش زنبورداران و وجود وجود دارد. از کیفیت آب و هوا مس تولید می شود.

وی با اشاره به مشکلات دارویی در حوزه زنبورداری افزود: داروهای موجود در بازار نیاز به نظارت بیشتر دامپزشک دارد تا از داروهای تقلبی برای این صنعت استفاده نشود و مصرف نادرست و بی رویه این داروها باعث مقاومت برخی زنبورها می شود. آفات. بودن

این زنبوردار بروجردی با بیان اینکه در دنیا 9 گونه زنبور عسل وجود دارد گفت: استفاده از نژادهای اصلاح شده یکی از اقداماتی است که در سال های اخیر مطرح شده است اما هر زنبور با توجه به شرایط اقلیمی همان منطقه می تواند زندگی کند و عسل تولید کند. . و واردات نژاد از کشورهای دیگر می تواند ضربه سختی به صنعت زنبورداری وارد کند.

مقدسی بیان کرد: کارشناسان این حوزه معتقدند که باید اصلاح نژاد زنبور عسل خودمان صورت گیرد و این امر باعث توسعه این صنعت می شود چرا که ورود سایر نژادها یا ملکه های قاچاق به کشور می تواند تهدیدی جدی برای این رشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: در سال های اخیر واردات ملکه از کشورهای دیگر به صورت قاچاق بوده که با توجه به تغییر اقلیم و آب و هوا باعث بروز بیماری های زنبور عسل شده که در دراز مدت خطرناک است.

زنبوردار بروجردی با اشاره به سایر فرآورده های زنبور عسل گفت: ژل رویال از دیگر محصولات تولیدی زنبور عسل است و زنبورها با مصرف گرده ژله رویال تولید می کنند و زهر زنبور از دیگر فواید این حشره خاص بوده است. زهر زنبور عسل برای درمان برخی بیماری ها استفاده می شد و امروزه به دلیل خواص درمانی قوی برای برخی از بیماری ها مانند ام اس یا آرتریت استفاده می شود.

مقدسی خشکسالی را یکی از مهمترین مشکلات این صنعت دانست و گفت: تغییر اقلیم و پدیده خشکسالی صنعت زنبورداری را تا حدودی تحت تاثیر قرار داده است زیرا کاهش بارندگی و پوشش گیاهی مشکلاتی را برای گرده افشانی ایجاد کرد و سپس همین خشکسالی باعث کاهش گرده افشانی شد. مقدار زنبورداری محصول آورده است.


e4944d1a 8ec1 43d7 8fe4 b693b28a53b5 خبر خاکستری


وی تصریح کرد: از سوی دیگر پدیده گرد و غبار این صنعت را بی بهره نگذاشته و خسارت وارد کرده است و نکته جالب این است که بیمه خسارت ریزگردها به صنعت زنبورداری را نمی پذیرد و همین عامل است. از آسیب

مقدسی افزود: البته بسیج سازندگی برای رفع مشکلات این حوزه همکاری و تسهیلات عمرانی و جلوگیری از مشکلات مضاعف را پرداخت کرد، اما باید به مشکلات زنبورداران توجه جدی شود چرا که علاوه بر تولید بسیاری از غذای سالم و غذای لذیذ می تواند در بخش های پزشکی و دارویی نیز موثر باشد.


خسارت 50 درصدی خشکسالی به صنعت زنبورداری

لیلا افضلی کارشناس زنبورداری در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک گفت: خشکسالی حدود 50 درصد به صنعت زنبورداری خسارت وارد کرده است اما با توجه به اینکه برداشت عسل به تازگی آغاز شده است، میزان دقیق خسارت بعد از آن مشخص می شود. پایان برداشت.”

وی افزود: سال گذشته لرستان 3200 تن مس تولید کرد اما امسال به دلیل گرد و غبار و خشکسالی پیش بینی می شود تولید مس کاهش یابد.


cdb26a36 e815 43e2 ab3f fa1a4f3c3a75 خبر خاکستری


یک کارشناس زنبورداری گفت: ریزگرده ها و خشکسالی باعث کاهش شهد و گرده گل ها می شود و این تهدیدی جدی برای زنبورها است. اما علاوه بر این دو مورد، استفاده از سموم شیمیایی در مزارع کشاورزی نیز خساراتی را در این منطقه به همراه داشته است که بارها به کشاورزان آسیب وارد کرده است که استفاده از این سموم خطر جدی برای این حشره اعلام شده است.

افضلی گفت: در استان لرستان 387 هزار کندو با اشتغال 3400 نفر وجود دارد که با توجه به مشکلات این صنعت درصد زیادی از کندوها تحت پوشش بیمه نیستند.

صنعت زنبورداری در استان لرستان که شرایط خوبی برای تولید و اشتغال عسل دارد نیازمند حمایت های ویژه است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید