تالاب بین المللی هامون به مرکز تولید میکرو گرده تبدیل می شود / بحران جدی خشکسالی در نتیجه بی وجدان بودن افغانستان تشدید می شود


ساعت: 10:12
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۸/۱۱
کد خبر: 1907739

پس از وعده های ضعیف افغانستان، دریاچه هامون به عنوان یک تالاب بین المللی و یکی از بزرگترین دریاچه های آب شیرین در جهان است. تبدیل به کویر و مرکز تشکیل گرد و غبار شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصرهامون ، بد عهدی افغانستان به عمق فاجعه خشکسالی در سیستان و بلوچستان بویژه در شمال این استان دامن زده است و بر اساس توافقنامه هیرمند در سال 1351 که مورد قبول دو طرف قرار گرفت. طرف افغانی متعهد شد 820 میلیون مترمکعب آب ارسالی را به ایران تحویل دهد، اگرچه این میزان نیاز آبی منطقه سیستان را به طور کامل برطرف نمی کند، اما انتظار می رفت افغانستان به مسئولیت خود در زمینه آبیاری اراضی این منطقه عمل کند. سیستان با این مقدار آب، نه تنها عهدشکنی کرد، بلکه ; طی دو دهه گذشته با احداث سدها و سدهای متعدد، از ورود آب به ایران جلوگیری شده است.

در عین حال، این سوء نیت منجر به افزایش میزان گرد و غبار، تغییر مسیر پرندگان مهاجر، انقراض بسیاری از گونه های جانوری، تغییر شغل مردم منطقه و مهاجرت به منطقه شد. مردم.

در همین راستا علیرضا قاسمی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان احقاق حق آبه برای تامین آب یک میلیون و 500 هزار نفر از مردم مناطق شمالی و مرکزی استان را ضروری دانست و اظهار داشت: بر اساس تفاهم نامه ایران و افغانستان با توجه به ساخت سازه های جدید بر روی رودخانه هیرمند و سرشاخه های اصلی آن در افغانستان، این کشور موظف است سالانه 820 میلیون متر مکعب آب ورودی ایران را تامین کند که متأسفانه توسط یک دوست و همسایه محقق نشده است. کشور برای بیش از 3 دهه.

دریاچه هامون فراموش شده است

وی نتیجه این وعده بد را تشدید بحران جدی خشکسالی و تغییرات اقلیمی دانست و افزود: دریاچه هامون که به عنوان یک تالاب بین المللی و یکی از بزرگترین دریاچه های آب شیرین جهان شناخته می شود، تبدیل به کویر و کویر شده است. مرکز تولید گرده

537331ae d443 4af4 a98c b5651cfa29e8 خبر خاکستری

این مقام مسئول اضافه کرد: از سال 1396 و از زمان ورود سیلاب به ایران که عملاً برای افغانستان غیرقابل کنترل بود، هیچ آبی به ایران رها نشده است، گاهی سیلاب های موقتی که به دشتمال معروف هستند و عمدتاً رسوبات بادی مسیر رودخانه که پر می شود بسیار کم جریان دارد. به سمت ایران و در مبادی ورودی خشک می شود و کمکی به تامین آب نمی کند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان با تاکید بر اینکه دریاچه هامون به فراموشی سپرده شده و این تالاب به کویر تبدیل شده است، افزود: مردم سیستان از نعمت هامون بهره ای نبرده اند و بیشتر آنها که در حال ساختن یک تالاب بوده اند. زندگی در تالاب، حالا یا تغییر شغل داده اند یا از منطقه نقل مکان کرده اند.

وی بیان کرد: با توجه به شرایط خاص منطقه و به منظور مدیریت ذخیره آب، از ابتدای جمهوری اسلامی ایران، استفاده از چاه های طبیعی واقع در جنوب شرقی سیستان و در منطقه زهک به نام نیمه چاه‌ها در دستور کار قرار گرفته است، از طرف ایرانی اولویت با نیم‌چاه‌ها است و آب به سمت این چاه‌ها هدایت می‌شود که حجم کل این نیم‌چاه‌ها حدود 1.5 میلیارد مترمکعب است.

وضعیت فعلی آب بسیار نگران کننده است

قاسمی با بیان اینکه در این چند سالی که از افغانستان آب دریافت نکرده ایم، نیم چاه تنها منبع تامین آب شرب همه ساکنان دشت سیستان و مردم زاهدان بوده است، اظهار داشت: این چاه ها تنها منبع آب شرب همه ساکنان دشت سیستان بوده است. ندارند و وضعیت آب موجود بسیار نگران کننده است.

a9f9f473 d3ac 478a 875e 14949dc1df48 خبر خاکستری

وی ادامه داد: از اوایل دهه 70، کلانشهر زاهدان با تکمیل خطوط انتقال، تصفیه خانه ها و ایستگاه های پمپاژ توسط نیمه چاه ها به هم متصل شد و زاهدان در مکانی قرار دارد که منابع تامین آب آشامیدنی پایدار در سطح شهر وجود ندارد. خود شهر و اطرافش . و بیش از 60 درصد آب مورد نیاز ساکنان شهر زاهدان از طریق چاه های نیمه تمام تامین می شود.

قاسمی ادامه داد: سیستان که متشکل از 5 شهر و بیش از 940 روستا و آبادی است، هیچ منبع آبی به جز نیم چاه ندارد، برای تمامی شهرها و روستاهای سیستان خطوط انتقال و شبکه های توزیع و تصفیه خانه ها در دهه 70 اجرا شد. و شرکت در حال حاضر در مرحله رفع مشکلات فنی تاسیسات موجود است، طرح در حال بازنگری است.

وی وضعیت آبی منطقه را بحرانی اعلام کرد و گفت: در شرایط کنونی یک میلیون و 500 هزار نفر از شمال و مرکز استان (شهرستان زاهدان) دچار تنش آبی هستند و این در حالی است که هیچ منبع آبی پایداری برای تامین آب آشامیدنی مردم وجود ندارد. این جمعیت . .

مدیرعامل شرکت آبفای استان تامین حق آبه از افغانستان را حیاتی دانست و گفت: در صورت عدم تحقق این نیاز در آینده نزدیک تامین آب شرب استان با بحران جدی مواجه خواهد شد. که عواقب جدی در پی خواهد داشت.

به گفته قاسمی، در این مدت برنامه های اجرایی کوتاه مدت و اضطراری در نظر گرفته شده است که با محاسبات انجام شده بر روی میزان آب موجود در چاه نیمه، پاسخگوی نیاز مردم به آب شرب نیست و ضروری است. اولویت اول را در سطح ملی برای تضمین آب آشامیدنی در منطقه برای اخذ حق آبه هیرمند از افغانستان قرار دهد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید