گزش خشکسالی در زنبورداری/ کاهش 70 درصدی تولید عسل

ساعت: 09:04
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۸
کد خبر: 1800721

کاهش شدید بارندگی و تداوم خشکسالی باعث کاهش چشمگیر پوشش گیاهی مراتع و مناطق کوهستانی هلیل آباد شده است که میزان تولید عسل در زنبورستان های این شهرستان را 70 درصد کاهش داده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صبح توس; امسال سالی نفس گیر برای زنبورداران شهرستان هلیل آباد است. جمع آوری عسل از کندوهای این شهرستان در حالی آغاز شده که کندوها نیمه خالی است و زنبورداران از هم اکنون به فکر زنده نگه داشتن این حشرات زیبا در زمستان هستند.

نتایج سرشماری سراسری زنبورستان های هلیل آباد نشان می دهد که تولید عسل در زنبورستان ها 70 درصد کاهش یافته است.

مناطق جلگه ای و کوهستانی استان ظرفیت پذیرش زنبور عسل را ندارند و این موجودات کوچک و باهوش در خطر انقراض هستند. مشکلی که ذهن زنبورداران این شهر را درگیر کرد و آنها را به فکر چاره انداخت.

کاهش شدید نزولات جوی و تداوم خشکسالی باعث کاهش چشمگیر پوشش گیاهی مراتع و مناطق کوهستانی شهرستان می شود..

d09360a4 c638 4cdb b4b0 98ade9d476d0 خبر خاکستری

صنعت زنبورداری هلیل آباد در آستانه انقراض / نابودی این صنعت باعث نابودی کشاورزی می شود

محمدحسین دولتشاهی یکی از زنبورداران خلیل آباد در گفت و گو با صبح توس; وی گفت: 35 سال سابقه کار در زنبورداری دارم و چند سالی است که زنبوردار نمونه شهرستان هستم.

وی با تاکید بر اینکه گرمای هوا و خشکسالی امسال خسارت زیادی به کندوها وارد کرد و در تولید زنبور عسل و تولید عسل ضرر زیادی داشتیم، خاطرنشان کرد: تاکنون 70 درصد کندوهای ما از بین رفته است، بنابراین هر ساله ما به طور متوسط ​​15 کیلوگرم عسل داشتیم در حالی که امسال از هر کندو فقط 4 کیلوگرم عسل داشتیم.

این زنبوردار هلیل آباد گفت: این میزان برداشت عسل جوابگوی هزینه های حمل و نقل نبود و زنبورداری را در معرض نابودی قرار داد و گرما خسارت زیادی به کندوهای این شهرستان وارد کرد.

وی خاطرنشان کرد: مسئولان به هر نحوی می توانند از صنعت زنبورداری حمایت کنند چرا که زنبورداری برای دولت هزینه ندارد بلکه درآمد خوبی برای کشور به همراه دارد، کشاورزی از بین می رود.

7f6f6b4e 4b34 4bc4 b59a 6c059c17f4bd خبر خاکستری

زنبورداران به دلیل کم بودن تعهدات بیمه ای علاقه ای به بیمه زنبورداری ندارند

یکی دیگر از زنبورداران شهرستان هلیل آباد در گفتگو با خبرنگار صبح توس; وی گفت: 22 سال است که به زنبورداری مشغول هستم و امسال صنعت زنبورداری از خشکسالی آسیب زیادی دیده و تقریبا 70 درصد خانواده زنبورهای ما از بین رفته اند.

وی گفت: تولید عسل به شدت کاهش یافته است و از مسئولان می خواهیم حمایت های لازم را انجام دهند تا بتوانیم صنعت زنبورداری را احیا کنیم. بیشتر زنبورداران منطقه به دلیل تعهدات کم بیمه ای، تمایلی به بیمه زنبورستان های خود ندارند.

20ef702f 1db5 4f84 be04 c8662552d975 خبر خاکستری

کاهش 70 درصدی تولید عسل در هلیل آباد / افزایش بهره وری در دستور کار زنبورداران قرار گیرد

محمود شعبان مدیر جهاد کشاورزی خلیل آباد در گفت و گو با خبرنگار صبح توس ; وی با بیان اینکه شهرستان هلیل آباد دارای 54 مزرعه عسل با حدود 2000 کلنی است، گفت: با توجه به خشکسالی در شهرستان هلیل آباد در دو سال اخیر خسارت زیادی به زنبورستان های ما وارد شده است و تقریبا 70 درصد داریم. آسیب به کندوها

وی با تاکید بر اینکه میانگین عملکرد عسل در سال های گذشته از هر کندو به طور متوسط ​​15 کیلوگرم و حتی بیشتر بود، اما امسال گاهی به 3 کیلوگرم در هر کلنی می رسید، خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان عسل در شهرستان هلیل آباد با توجه به شرایط موجود بر روی دستور کار تا توجیه اقتصادی زنبورداری از بین نرود.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل آباد نیز گفت: راه اندازی واحد بسته بندی بهداشتی و صنایع تبدیلی عسل در شهرستان باید در دستور کار زنبورستان ها و تولیدکنندگان عسل در قالب تعاونی ها برای کسب ارزش افزوده بیشتر قرار گیرد.

f7d771d3 aacb 470b 952d 32f4bae0f123 خبر خاکستری

خشکی باعث افزایش آفات و ضعیف شدن کندوها می شود

وحید احمدی مدیر دامپزشکی خلیل آباد در گفت و گو با خبرنگار صبح توس ; وی خشکسالی را تهدیدی بزرگ برای زنبورداران شهرستان و منطقه عنوان کرد و اذعان داشت: متاسفانه خشکسالی بی سابقه در منطقه که با کاهش گل و گیاه همراه بود علاوه بر کاهش شدید تولید عسل، افزایش می یابد. آفات و بیماری هایی مانند نوسما و در نهایت ضعیف می شود.» کندوهای زنبور عسل بودند.

وی گفت: با وجود زمستان گذرانی کندوها در فصول سرد سال در استان های جنوبی، متاسفانه شاهد خسارات سنگین در کندوها هستیم. ما به پروتئین بالایی مانند گرده نیاز داریم.

مدیر شبکه دامپزشکی خلیل آباد با اشاره به اینکه استفاده از داروهای ارگانیک مانند اسید اگزالیک در مبارزه با انگل ها باعث تقویت کهیر می شود، تصریح کرد:

وی با تاکید بر اینکه طبق نظر کارشناسان شبکه دامپزشکی بیش از 80 درصد کندوها مبتلا به بیماری واروازیس هستند و مبارزه جدی با این انگل باید سرلوحه اقدامات اتحادیه زنبورداری شهرستان باشد. دولت خواسته زنبورداران است

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید