شیرینی عسل به ذائقه زنبورداران اصفهانی / خودکفایی اصفهان در تولید عسل


ساعت: 19:01
تاریخ انتشار: 1401/03/19
کد خبر: 1854756

کارشناس زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی اصفهان:

کارشناس زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: استان اصفهان با حدود ۷۵۰۰ تن تولید عسل سومین تولید عسل در کشور را به خود اختصاص داده است. عسل استان اصفهان کیفیت خوبی دارد و پوشش گیاهی استان اصفهان نسبت به سایر گیاهان غالب است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ زنبورها یکی از مفیدترین، مولدترین و شگفت انگیزترین موجودات خداوند هستند. این حشرات کوچک از جمله عوامل تنوع زیستی در جهان هستند. برخی بر این باورند که بدون زنبورها، زندگی روی زمین به خطر می‌افتد و زندگی روی زمین بسیار دشوار خواهد بود. زیرا زنبورها نقش بسیار مهمی در گرده افشانی دارند.

ارزش اقتصادی گرده افشانی زنبور عسل بسیار بیشتر از عسل و موم تولید شده توسط این حشره است. به همین دلیل در برخی کشورها به زنبورداران مبالغ هنگفتی پرداخت می شود تا کندوهای خود را در باغ ها و مزارع قرار دهند.

حامد صدارت در گفت و گو با صاحب نیور با اشاره به خواص عسل گفت: همانطور که خداوند در قرآن کریم در سوره نحل می فرماید عسل شفای همه مردم و مجموعه ای از شفای بیماری ها است. “

کارشناس زنبورداری سازمان جهاد کشاورزی اصفهان درباره کیفیت عسل تولیدی استان افزود: با توجه به تنوع پوشش گیاهی، پوشش گیاهی مطلوب، زنبورداران فعال و مهاجرت به 10 استان کشور، عسل اصفهان از کیفیت خوبی برخوردار است. استان اصفهان با حدود ۷۵۰۰ تن تولید عسل سومین تولیدکننده عسل در کشور است.

وی گفت: این استان با حدود 5 هزار کندو و حدود یک هزار و 533 نفر شاغل در زنبورستان و بر اساس آخرین سرشماری حدود 960 هزار خانوار زنبور عسل و حدود هفت هزار و 500 تن تولید عسل در کشور به ارمغان آورده است.

صدارت در خصوص خودکفایی استان برای تولید عسل تصریح کرد: زنبورستان استان با حدود 5000 زنبورستان و حدود 1533 نفر اشتغال دارد که شامل 853 کیلوگرم ژل رویال، 10 هزار و 240 کیلوگرم بره موم، 314 هزار و 891 کیلوگرم است. موم، 32 هزار و 167 کیلوگرم گل، 0.124 کیلوگرم سم.

وی با اشاره به صادرات عسل استان گفت: پنج درصد عسل اصفهان به 11 کشور دنیا صادر می شود. امکان افزایش صادرات نیز وجود دارد. اطلاعات دقیق تر صادرات عسل در اختیار سازمان دامپزشکی است زیرا این سازمان مجوزهای لازم را برای صادرات عسل صادر می کند.

کارشناس زنبورعسل سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان خاطرنشان کرد: استان اصفهان از نظر موقعیت مکانی یکی از استان هایی است که دارای تنوع و پوشش گیاهی مطلوبی از جمله مراتع و گیاهان صحرایی است که مراتع از گون و زرد را شامل می شود. گون، کدو سبز شامل افسنطین، کنگر فرنگی، قهوه و مزارع گیاهی مانند یونجه، گشنیز، شوید، جعفری، آفتابگردان، ذرت و شامل است.

وی در پاسخ به این سوال که گرده گل، ژل رویال، زهر زنبور عسل، بره موم چه فوایدی برای ما دارد، گفت: هر کدام از این موارد کتاب مخصوص به خود را دارند، اما به طور خلاصه گرده برای درمان پروستات، بره موم آنتی بیوتیک دارد. خواص. “، ژل رویال بازیابی سلول های فرسوده بدن، روماتیسم، آرتریت، M. درمان و پیشگیری از بیماری های عصبی دیگر. موم نیز به دلیل هضم نشدن در زخم معده مفید است (عسل مصرف شده با موم حاوی چهار محصول فوق است) .

صدارت تاکید کرد: به طور کلی فرآورده های زنبور عسل هم پیشگیری کننده و هم درمانی هستند و اگر به کتاب هایی که در مورد این فرآورده ها نوشته شده نگاه کنید، خواص درمانی هر فرآورده با هم تداخل دارد و سرشار از ویتامین است.

صدارت درباره عسل غالب در اصفهان گفت: همانطور که گفته شد استان اصفهان دارای گیاهان مرتعی و صحرایی فراوان است اما پوشش گیاهی استان اصفهان نسبت به سایر گیاهان غالب است. شهر اصفهان دارای بیش از 10 آزمایشگاه تخصصی و یکپارچه برای تشخیص فرآورده های زنبور عسل می باشد. همچنین سازمان جهاد کشاورزی 4 تعاونی در شهرستان ها را به دستگاه های تشخیص کیفیت عسل مجهز کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تولید مس در اصفهان نسبت به سال های گذشته کاهش داشته است یا خیر، گفت: خیر، در سال گذشته تولید مس در اصفهان منظم بوده و افزایش یا کاهش نداشته است.

کارشناس زنبورعسل سازمان جهاد کشاورزی اصفهان در پایان گفت: البته باید توجه داشت که این استان ظرفیت خوبی برای توسعه زنبورداری و افزایش صادرات این محصول دارد و از منظر کارشناسی سرمایه گذاری در این حوزه به نظر می رسد. مقرون به صرفه با در نظر گرفتن امکان صادرات.»

صنعت زنبورداری در استان های مختلف ایران از جمله آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل، کردستان، لرستان، گلستان، مازندران و اصفهان رایج است.

ارزش غذایی عسل بسیار بالاست و یک غذای کامل است. کیفیت بالای عسل را می توان به دلیل انتخاب گیاهان از این حشره کوچک دانست. زنبورها به طور غریزی گل های مفید را از گل های بی فایده تشخیص می دهند. روی هر گلی نمی نشینند و به کمک بینش و بوی خود رنگ بهترین گل و گیاه را برای استفاده انتخاب می کنند.

عسل علاوه بر نقش تغذیه ای موثر و کمک به رفع کمبودهای تغذیه ای، می تواند به عنوان یک دارو و مکمل آن برای بهبود بیماری استفاده شود. یک کیلوگرم عسل حاوی بیش از 3000 کالری است. عسل را می توان به عنوان ضد عفونی کننده برای زخم ها به ویژه برای زخم های دهان و گلو استفاده کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید