پرورش ثمره نهال انقلابی در جهاد دانشگاهی قزوین / شیرینی تولد هزار نوزاد در ذائقه زوج های قزوینی

فعالیت‌های جهادی دانشگاه در عرصه‌های فرهنگی، پژوهشی و آموزشی یکی از دستاوردهای مهم انقلاب است، به طوری که امروزه می‌توان آن را یکی از بخش‌های تأثیرگذار در ابعاد مختلف آموزشی کشور دانست.

جوجه فرشاد مسئول جهاد دانشگاهی قزوین در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ وی با اشاره به راه اندازی جهاد دانشگاهی قزوین در 10 بهمن 1362 تصریح کرد: جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد انقلابی غیردولتی در استان فعالیت می کند.

رئیس جهاد دانشگاهی قزوین با اشاره به اینکه 10 هزار نفر در این نهاد به عنوان جهادگر فعالیت می کنند، افزود: در حال حاضر 2 دانشگاه، 5 دانشگاه، 3 پارک علم و فناوری، 30 پژوهشکده، 3 پژوهشکده، 150 مرکز آموزشی کوتاه مدت به مدت 40 سال. 40 مرکز تحقیقات کاربردی در سراسر کشور زیر نظر جهاددانشگاهی فعالیت می کنند.

وی گفت: مراکز جهاد دانشگاهی در استان ها در قالب سه معاونت فرهنگی، آموزشی و پژوهشی فعالیت می کنند. جایگزین فرهنگی ما شامل خبرگزاری های ایسنا و ایکنا، نشریات ایسپا و برین تراست به عنوان مرکز نظارت جدی در خدمات مختلف سیاسی و اجتماعی است و فرهنگی است که آمار و اطلاعات دقیقی از عملکرد دستگاه ها ارائه می دهد.

این مسئول گفت: یکی دیگر از معاونت های فرهنگی که زیر نظر معاونت فرهنگی فعالیت می کند، سازمان دانش آموزی جهاددانشگاهی است که بحث توانمندسازی دانشجویان در این سازمان را مطرح کرد.

جوجه ها ادامه داد: برنامه های معاونت پژوهشی جهاددانشاهی در هر استان متفاوت و بر اساس پتانسیل و نیاز آن استان عمل می کند.

وی تصریح کرد: حوزه کمک آموزشی شامل آموزش های کوتاه مدت است که تخصصی و مهارت محور بوده و پاسخگوی نیاز هر استان برای اشتغال و توانمندسازی داوطلبان است و آموزش های بلند مدت نیز به همین منظور در مراکز تحقیقاتی دنبال می شود.

رئیس جهاد دانشگاهی قزوین با بیان اینکه کارهای علمی و تخصصی در استان جهاد در حال انجام است، گفت: دو سال است که به عنوان استان پیشرو در حوزه نشر انتخاب شده ایم و امیدواریم در دولت جدید خدمات خوبی ارائه دهیم. “


20 هزار نفر از آموزش های کوتاه مدت جهادی بهره مند شدند

جوجه ها یادآور شد: در آموزش های کوتاه مدت به دنبال محورهای لازم استان مانند طراحی لباس و آموزش های پزشکی هستیم تا بتوانیم اشتغالزایی کنیم.

این جهادگر گفت: تاکنون بیش از 20 هزار نفر در مراکز آموزشی و 3 هزار نفر در مراکز علمی کاربردی از آموزش های کوتاه مدت بهره مند شده اند.

وی افزود: جهاد دانشگاهی قزین در حوزه پژوهشی طی 10 سال گذشته به دنبال نیازها و پتانسیل های استان که صنعت و کشاورزی است وارد شده است. بالاخره در راستای نیازهای استان گام برداشتیم.

رئیس جهاد دانشگاهی استان قزوین با اشاره به کمبود در حوزه پزشکی استان افزود: جهاد دانشگاهی در 8 سال گذشته وارد عرصه درمان شده و از سال 92 با راه اندازی مرکز ناباروری بیش از هزار کودک از طریق درمان در این مرکز متولد شده اند. «بیش از 4000 پرونده در آنجا تشکیل شده است.

مرغ ادامه داد: آزمایشگاه آسیب شناسی خون با نرخ خصوصی 55 درصدی به شهروندان خدمات ارائه می دهد تا اقشار کم درآمد بتوانند به راحتی بالاترین کیفیت را از این مرکز دریافت کنند.

وی گفت: مرکز جامع توانبخشی و فیزیوتراپی ما در زمینه درمان فعالیت می کند.

رئیس جهاد دانشگاهی استان قزوین خاطرنشان کرد: بانک خون بند ناف دانشگاهی که ما آن را بیمه می‌دانیم برای درمان سرطان و بسیاری از بیماری‌های صعب‌العلاج استفاده می‌شود که تاکنون 1300 مورد آن به ثبت رسیده و قصد داریم این موضوع را انجام دهیم. بسیار جدی است و خدمات در این زمینه در حال توسعه است.

جوجه ادامه داد: پیگیر ساخت مرکز شیمی درمانی هستیم که نیازمند کمک پرسنل و خیرین است و با توجه به اینکه مرکز فعالی در این زمینه نداریم و با وجود ظرفیت محدود مردم از استان های همجوار به مرکز ما مراجعه می کنند. ، می توانیم این را بسازیم تا یکی از مشکلات استان کاهش یابد.

وی با اشاره به نقش پژوهشی جهاددانشگاهی در حوزه گردشگری و هنری گفت: در این راستا مرکز تخصصی معماری و هنر راه اندازی کرده ایم که طرح های فاخر در استان های مختلف ارائه می شود. مهمترین پروژه در سال گذشته مربوط به سال گذشته بود. مرمت گنبد مسجد جامع.»

رئیس جهاد دانشگاهی استان قزوین ادامه داد: در نظر داریم بحث گردشگری استان را توسعه دهیم و تاکنون موفق به نگارش اسناد مهمی مانند سند توسعه فرهنگی و سند علم و فناوری شده ایم که تدوین شد. برای اولین بار در کشور.”


پژوهشگاه رویان یکی از بزرگترین دستاوردهای جهاددانشگاهی است

این مسئول گفت: جهاددانشگاهی در 40 سال فعالیت خود دستاوردهای چشمگیری داشته است که در این میان می توان به مرکز تحقیقات جنین و سلول های بنیادی اشاره کرد که یکی از بهترین مراکز دنیاست و از سال 70 فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی ادامه داد: جهاددانشگاهی در حوزه علمی و فناوری ژنراتورهای برق و باطری های قدرتمند، دکل های برق برای سامانه نیروی دریایی وزارت برق، در حوزه رادیو و برق و آنتن دهی در روستاها، ساخت موتورهای محرکه. برای قطار شهری و مترو، ساخت گیربکس خودرو در زمینه مواد شیمیایی و معدنی، ایجاد دکل های حفاری برای شرکت نفت و حفاری نشتی در حوزه نفت و گاز بسیار فعال است.

رئیس جهاد دانشگاهی استان قزوین گفت: تالیف کتب محلی آموزش زبان انگلیسی از جهاد دانشگاهی استان قزوین کار بزرگی در کشور است که بهتر از آن انجام نداده ایم و نگارش این کتاب ها پس از تحقیق و بررسی به پایان رسید.

جوجه افزود: کتاب های درسی انگلیسی جهاددانشگاهی قزوین در 8 سطح برای کشورهای مسلمان منطقه تالیف شد که در مرحله اول با توجه به ضعف های فرهنگی و در نظر گرفتن مسائل فرهنگی و سلیقه بازار و در شورای انقلاب فرهنگی پیگیری شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه جهاددانشگاهی برای ایجاد پروژه های فناوری متناسب با نیاز کشور تلاش می کند، افزود: سیاست ما استفاده از پروژه های دانش بنیان و تخصصی برای کاهش نیاز و وابستگی کشور به خارج و تکیه بر نیروی داخلی است. “


طرح ملی توسعه مشاغل خانگی از اولویت های جهاددانشگاهی است

وی با تاکید بر اینکه جهاد دانشگاهی به دنبال پاسخگویی به نیازهای کشور است، گفت: به عنوان یک نهاد انقلابی و علمی از دولتمردان می خواهیم که ماموریت های خطیر را به ما بسپارند چرا که خدماتی را که بر زمین مانده و در جهت ناامیدی دشمن می سازیم.

مرغ طرح ملی توسعه مشاغل خانگی را از دیگر برنامه های اولویت دار جهاد دانشگاهی دانست و افزود: اشتغال به سمت توسعه در صنایع بالادستی حرکت خواهیم کرد.

وی در پایان، تجاری سازی محصولات دانش بنیان را از دیگر برنامه های جهاددانشگاهی عنوان کرد و گفت: کمک به کارآفرینان و مخترعان برای تجاری سازی محصولات دانش بنیان و ورود به این بازارها و توسعه کسب و کار از دیگر موارد مهم و در اولویت است. برنامه جهاددانشگاهی ” خواهد بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید