ملکه های قاچاق زنبورداران را تلخ کردند/ تهدید صنعت زنبورداری در غیاب نظارت

ساعت: 08:44
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۸/۲۷
کد خبر: 1785277

عدم نظارت این بار باعث شده تا قاچاقچیان تورهای خود را علیه صنعت زنبورداری معطوف کنند و بی توجهی تهدیدی جدی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش سفیرافلاک، عسل یکی از مغذی ترین و اساسی ترین غذاهای بشری است که نه تنها به عنوان یکی از فرآورده های غذایی شناخته شده است، بلکه به دلیل خواص فراوان، جایگاه ویژه ای در پزشکی به خود اختصاص داده است.

ایران با تولید سالانه بالغ بر 90 هزار تن عسل رتبه سوم جهان را در تولید این محصول دارد، بالغ بر 10 میلیون کلنی در کشور وجود دارد که سالانه این مقدار عسل با کیفیت بسیار بالا و مرغوب را از زنبورداران تولید می کنند.

تولید عسل توسط زنبور عسل به عنوان یکی از حشرات موجود در طبیعت تنها یکی از مزیت های آن است، زیرا سایر محصولات این حشره مانند سم، موم و یا در ساخت لوازم آرایشی مورد استفاده قرار می گیرد.

با توجه به همه این خواص اما متاسفانه دلایل و عواملی به دلیل عدم نظارت کافی باعث ورود قاچاقچیان به این بخش شد بنابراین این بار قاچاقچیان شبکه خود را در صنعت زنبورداری پراکنده کردند و بی توجهی به این موضوع تهدیدی جدی است.

682c6fe5 415c 4451 95bf c1372a25c1a3 خبر خاکستری

قاچاقچیان در صنعت زنبورداری پرسه می زنند

اگرچه برخی سودها با ترکیب چند ماده سعی می کنند عسل تقلبی و ناخالص را وارد بازار کنند، اما این تمام تاریخ صنعت زنبورداری نیست، بلکه قاچاق به زنبورها نیز رسیده است.

در حالی که خشکسالی و کاهش پوشش گیاهی نیز این بخش را تحت تاثیر قرار می دهد، آنچه که به زنبورداران آسیب می زند، ورود ملکه های قاچاق به صنعت زنبورداری است که باعث کاهش جمعیت زنبور عسل در زنبورستان ها شده است.

ملکه های قاچاق خارجی می تواند برای سایر زنبورها بیماری زا باشد و در سال های اخیر زنبورداران زیادی با این مشکل مواجه شده اند در حالی که پرورش ملکه می تواند کارآمدتر و البته بدون دردسر باشد.

محمد مقدسی مدیرعامل شرکت تعاونی زنبورداری بروجرد در گفت و گو با خبرنگار سفیرافلاک گفت: از سال 76 به مدت 24 سال در زنبورداری فعالیت دارم و با چهار کلنی کار خود را آغاز کردم و در آن سال ها تولید و توسعه افزایش یافت. داده شده.

واردات ملکه زنبور عسل

وی افزود: متاسفانه در سال های اخیر مشکلی که بیشتر زنبورداران را درگیر کرده قاچاق ملکه مادر است که با آب و هوای کشورمان ناسازگار بوده و از سال قاچاق این مادر دلیل شاهدان است. بسیاری از بیماری ها در زنبورها

مدیر عامل شرکت تعاونی زنبورداری بروجرد گفت: با توجه به اینکه کشور ما چهار فصل است و حتی می توانیم در صنعت زنبورداری رشد کنیم صادرکننده هستیم اما بعد از قاچاق ملکه به این زنبورستان ها مشکلاتی به وجود می آید.

مقدسی گفت: به دلیل ناسازگاری این گونه زنبور عسل با اقلیم کشور، علاوه بر ایجاد بیماری، مشکلاتی از جمله کاهش جمعیت زنبور عسل را به دنبال دارد. البته گفته می‌شود که ملکه‌هایی که از خارج وارد می‌شوند، تولید را افزایش می‌دهند، «اما این اتفاق تنها در سال اول رخ می‌دهد و بعد از مدتی زنبورها از کندو خارج می‌شوند و زنبورداران با کاهش جمعیت زنبور عسل مواجه می‌شوند.573a74a4 0b61 4e5e 9052 e004b19cacde خبر خاکستری

وی با اشاره به خشکسالی و کمبود پوشش گیاهی گفت: خشکسالی باعث کاهش پوشش گیاهی و همین میزان تولید عسل شده است، از سوی دیگر قیمت شکر برای زنبورداران به قدری بالا است که هر کیلوگرم شکر نسبت به بازار آزاد. حدود 800 تومان ارزان تر است.

مدیرعامل شرکت تعاونی زنبورداری گفت: قاچاق ملکه از یک سو و عدم حمایت های لازم از سوی دیگر باعث شد برخی از زنبورداران این شغل را رها کنند و می توانیم نژاد زنبور را اصلاح کنیم و نیازی به واردات نیست. ملکه ملکه .

مقدسی گفت: امسال این مشکلات در کنار هم باعث شده برداشت عسل از 140 کیلوگرم به 350 کیلوگرم برسد در حالی که سال ها پیش به یک تن برداشت می شد.

وی گفت: مشکل قاچاق ملکه مشکل تعدادی از زنبورداران است که ابتدا باید به آنها اطلاع داده شود و سپس نسبت به جلوگیری از قاچاق وی اقدام شود.

تولید 3000 تن عسل در لرستان

لیلا افضلی کارشناس مسئول زنبورداری جهادکشاورزی لرستان در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک گفت: استفاده از نوع دیگری از ملکه به گونه ای است که ابتدا باعث افزایش تولید و سپس کاهش تولید در سال های بعد می شود.

وی افزود: بیشتر زنبورداران از نژاد اصیل استفاده می کنند و در صورت نیاز به واردات، این زنبورها باید قرنطینه شوند تا مشکل یا مشکل دیگری نداشته باشند، اما در صورت واردات و قاچاق مشکلاتی را برای زنبورداران ایجاد می کند. ” ایجاد می کند.

کارشناس زنبورداری جهادکشاورزی لرستان گفت: ایمنی نژاد در زنبورداری بسیار مهم است و ناشناخته بودن نژاد مورد استفاده می تواند تهدیدی برای زنبورداری باشد.

3a1e5443 df53 463c 8411 adfd412dc6ee خبر خاکستری

3800 زنبورستان وجود دارد

افضلی گفت: 3871 زنبورستان در استان وجود دارد که از این تعداد 3574 زنبورستان در این زنبورستان ها فعالیت می کنند و 368 هزار و 953 کندو وجود دارد که عسل استخراج شده از این کندوها 3234 تن در سال است.

وی بیان کرد: خوشبختانه خشکسالی امسال تاثیری بر تولید عسل نداشته است و زمانی که بارندگی کم باشد تولید به سمت عسل سوق پیدا می کند اما این احتمال وجود دارد که در سال های آینده با توجه به خشکسالی رخ داده در سال جاری جمعیت زنبور عسل کاهش یابد.

در هر صورت تدابیر لازم جهت اطلاع رسانی و نظارت بیشتر جهت جلوگیری از ورود قاچاق ملکه ملکه به صنعت زنبورداری و تداوم نظارت بر تولید عسل نمونه و عالی در کشور ضروری است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید