تورم به نقطه جوش برگشت

تورم به نقطه جوش برگشت

تورم مواد غذایی در باخمن به بیش از 70 درصد رسید

مرکز آمار ایران تغییرات مربوط به شاخص بهای مصرف کننده یا تورم بهمن ماه امسال را باز هم با یک روز تاخیر اعلام کرد. این دومین ماه متوالی است که مرکز آمار در ارائه این آمار با یک روز تاخیر مواجه است. اما بررسی اجمالی این گزارش جدید نشان می دهد که تورم نقطه ای سالانه (نرخ رشد قیمت ها در بهمن ماه امسال نسبت به بهمن ماه سال گذشته) که از شهریور ماه تاکنون زیر 50 درصد بوده است، نسبت به سال قبل 4.7 واحد درصد افزایش قابل توجهی داشته است. دسامبر. به 53.4 درصد رسیده است. برای پنجمین ماه سال 1401، شاخص تورم نقطه ای (بهمن ماه امسال نسبت به بهمن سال گذشته) از 50 درصد گذشت و به حدود 53.5 درصد رسید. علاوه بر این، تورم نقطه ای باخمن، ماه دوم، بالاترین تورم در سال جاری (تا ماه یازدهم) محسوب می شود. پیش از این، تورم نقطه ای تنها یک بار در تیرماه به 52.8 درصد می رسید. این تنها یک دهم درصد کمتر از رقمی است که در ماه فوریه به دست آمده است. دلیل این رشد قوی تورم نقطه ای است. دولت ارز ۴۲۰۰ را حذف کرد و شوک قیمتی جدی در بازار مواد غذایی ایجاد کرد. اکنون پس از گذشت 7 ماه، تورم نقطه ای به همان سطح بازگشته است. این در حالی است که تورم فوری فوریه در بخش مواد غذایی از 70 درصد فراتر رفته است. به عبارت دیگر خانوارهای شهری و روستایی در بهمن ماه امسال نسبت به سال گذشته 70.5 درصد بیشتر برای غذا پرداخت کردند.

جهش در تورم ماهانه مواد غذایی

بر خلاف تورم نقطه ای، محاسبات مرکز آمار نشان می دهد که تورم در دوره یک ماهه دی تا بهمن کاهش یافته و به 3.5 درصد رسیده است. در ژانویه تورم ماهانه 4.3 درصد بود. اما جالب اینجاست که این کاهش تورم ماهانه طبق اعلام مرکز آمار به دلیل کاهش قیمت ها در بخش غیرخوراکی است. افزایش ماهانه تورم در بخش مواد غذایی وجود دارد. تورم بخش مواد غذایی در آذرماه امسال 4.1 درصد بود، اما در بهمن ماه به 4.7 درصد رسید. در ژانویه، رکورد 27 ساله تورم ماهانه بهبود یافت. طی این سال ها تنها در سال ۱۳۷۴ تورم ماهانه به ۳/۴ درصد رسید. نرخ تورم در آذرماه به بالاترین میزان در 6 ماه گذشته رسید. اما داده های جدید تورم ماهانه مدعی است که تورم ماهانه بهمن کاهش یافته است. اگرچه این کاهش تورم ماهانه در اقلام خوراکی مشاهده نشد، اما در این حوزه نیز افزایش تورم مشاهده شد.

تاریخچه تورم سالانه مواد غذایی

تورم نقطه به نقطه خوراکی ها از ابتدای تابستان و تحت تاثیر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به ۸۶ درصد رسیده است. اتفاقی که همزمان با واکنش دولتمردان همراه شد. پس از این جهش شدید تورم ماهانه مواد غذایی در تیرماه، اثر افزایش قیمت به تدریج فروکش کرد و در آبان تورم مواد غذایی به 65.3 درصد رسید. اما این روند فقط در محصولات غذایی متوقف نشد و در فوریه به بیش از 70 درصد رسید.

لازم به ذکر است تورم مواد غذایی در آذرماه به صورت ماهانه صفر بوده است. اما در ژانویه به 4.1 درصد رسید و اکنون در فوریه به 4.7 درصد افزایش یافته است. اهمیت این عدد در این است که با وجود روند نزولی تورم ماهانه مواد غذایی که در آذر ماه به حدود صفر درصد رسیده است، تورم این دسته از کالاها مجدداً فعال می شود.

مجتبی یوسفی، نماینده اهواز در مجلس اخیرا گفته بود «زمانی که برای ارز 4200 تومانی تصمیم گرفته شد، گفتیم ارز ترجیحی کالاهای اساسی و دارو حذف نشود، اما توجهی نشده است». منظور این نماینده مجلس از «بی احترامی» به «قانون مجلس» چیست؟، اما دولت موظف شد سازوکار ارائه کالاهای کوپنی با قیمت شهریور 1400 را برای رفع خطر سوءتغذیه به ویژه برای خانوارهای کم درآمد فراهم کند. دولت بار تامین کالاها با قیمت شهریور 1400 را به دوش نکشید و آن را “فساد” و “بار مالی” تلقی کرد، اما گرانی و شتاب افزایش قیمت امروز تصویری است که از محصول غذایی باقی مانده است. ظاهراً ثابت نیست.

سرایت تورم مواد غذایی به کالاها و خدمات غیرخوراکی

زمانی که اقلام غذایی با تورم بالا مواجه می شوند، خدمات و اقلام غیرخوراکی نیز همراه با آن حرکت می کنند. تورم کالاها و خدمات غیرخوراکی پس از وقفه ای کوتاه روند صعودی به خود گرفت و در آذرماه امسال تورم نقطه ای کالاها و خدمات غیرخوراکی به 38.9 درصد رسید. رقمی که گمان می‌رفت بالاترین رقم از ژوئن 1400 بوده است. در آذرماه، این رقم بیشتر شد و تورم خانوارهای غیرخوراکی کشور به 41.2 درصد رسید. اکنون در بهمن ماه رشد یک ساله تورم در این بخش متوقف نشده و تورم 43.5 درصدی در آن وجود دارد. در واقع، در بخش غیر غذایی، تورم از ژوئن افزایش یافته است. این کالاها مستقیماً تحت تأثیر حذف ارز ترجیحی قرار نمی گیرند و رشد تورم و توقف آن در بخش غیرخوراکی نشان می دهد که عامل اصلی رشد قیمت – یعنی رشد نقدینگی و عدم تعادل بانکی – به این صورت است. مثل قبل فعال پس از تخلیه حباب تورمی در نتیجه حذف ارز ترجیحی، این بار هر دو دسته خوراکی و غیرخوراکی نسبت به یکدیگر در رشد تورم حرکت می کنند. اتفاقی که بدون شک به عوامل اصلی تولید تورم بستگی دارد. عواملی مانند فشار بر پایه پولی و افزایش نقدینگی بارها هشدار داده شده است. علاوه بر این، انتظارات تورمی عمومی بیشتر از گذشته بوده و در دو ماه پایانی سال، افزایش انتظارات تورمی منجر به رویدادهای مشابهی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید