تورم در ترکیه به 50 درصد رسید


ساعت: 12:06
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۱۵
کد خبر: 1805845

شکست سیاست پولی اردوغان و امتناع وی از افزایش نرخ بهره، تورم را در ترکیه به بالاترین سطح در دو دهه اخیر یعنی 48.7 درصد رسانده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علیرغم ماه هایی که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد که افزایش قیمت ها موقتی است و دولت می تواند بار افزایش هزینه های زندگی را کاهش دهد، تورم در ترکیه 48.7 درصد بود. به بالاترین سطح ارزش خود در 20 سال گذشته رسیده است.

موسسه آمار ترکیه اعلام کرد که قیمت کالاهای مصرفی در ماه اول سال جاری نسبت به ماه قبل 11.1 درصد افزایش یافته است. در همین حال، تحلیلگران افزایش قیمت را بین 9 تا 10 درصد در این ماه پیش بینی کردند.

امتناع اردوغان از افزایش نرخ بهره و افزایش تورم، لیر ترکیه را تا 44 درصد در سال 2021 کاهش داد. بی ثباتی ارز ترکیه دستمزدها را به شدت کاهش داده و قیمت کالاها و انرژی را به میزان قابل توجهی افزایش داده است. اولویت رئیس جمهور ترکیه اعتبار و صادرات است و علیرغم مخالفت همه اقتصاددانان، معتقد است افزایش نرخ بهره تورم را تشدید می کند.

بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره را از سپتامبر سال گذشته 500 درصد کاهش داد و به 14 درصد رساند.

اقتصاددانان این وضعیت را نتیجه شکست سیاست پولی اردوغان می دانند و استدلال می کنند که تورم را نمی توان کاهش داد مگر اینکه بانک مرکزی نتواند نرخ بهره را افزایش دهد و اردوغان بر جلب اعتماد و افزایش محبوبیت خود در قبل از انتخابات تمرکز کند.

نورالدین نباتی وزیر دارایی ترکیه پیش بینی کرد که تورم زیر 50 درصد باقی بماند و در اوایل بهار به اوج خود برسد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید