تورم مراقبت های بهداشتی به رکورد بی سابقه ای در اوت 1401+ نمودار رسید

تورم مراقبت های بهداشتی به رکورد بی سابقه ای در اوت 1401+ نمودار رسید

روز جدید : بررسی تفکیک کالایی نیز نشان می‌دهد که تورم ماهانه در بخش بهداشت و درمان در مرداد ماه بالاترین رقم را داشته است.

تورم ماهانه خرداد ماه امسال به رکورد بی سابقه ای رسید و به 12 درصد رسید. این یک رکورد بی سابقه در 40 سال گذشته است که با حذف 4 هزار و 200 تومان ارز در کشور رقم خورد.

در حالی که برخی کارشناسان تصور می کردند تورم خرداد ممکن است مقاومت تورمی بالایی داشته باشد، اما در دومین ماه پس از اجرای مصوبه جنجالی دولت، تورم ماهانه با کاهش قابل توجهی مواجه شد.

برخی کارشناسان معتقدند این کاهش با کاهش شوک هیجانی قیمت ها در بازار مطابقت دارد.ورم

در مرداد ماه امسال تورم ماهانه 2 درصد بوده که نسبت به ماه قبل حدود 2.6 واحد درصد کاهش داشته است. البته این کاهش در کالاهای خوراکی بیشتر از کالاهای غیرخوراکی مشهود است. برخی تحلیلگران معتقدند که افزایش قیمت مواد غذایی با اندکی تاخیر به کالاهای خدماتی و غیرخوراکی سرایت کرده است و بنابراین تخلیه شوک از گروه غیرخوراکی با صحبت های بیشتری همراه خواهد بود.

در این راستا در اواسط تابستان سال جاری تورم ماهانه مواد غذایی در کشور معادل 1.4 درصد بوده که نسبت به ماه قبل 4.3 واحد درصد کاهش داشته است.

این در حالی است که تورم ماهانه کالاهای غیرخوراکی در کشور 2.4 درصد بوده و نسبت به ماه قبل 1.4 واحد درصد کاهش داشته است.

با مقایسه تمامی شاخه های تورم در این ماه می توان دریافت که بیشترین تورم ماهانه مربوط به حوزه بهداشت و درمان است که 3.6 درصد است.

نان و غلات نیز در میان سایر بخش ها با تورم 3.1 درصدی بالا هستند. این در حالی است که گوشت قرمز و مرغ و روغن و چربی دو محصولی هستند که در این ماه کاهش قیمت داشتند و تورم منفی را به ثبت رساندند.

در مجموع، مقایسه تورم ماهانه مردادماه با تیرماه در تمامی صنایع نشان می‌دهد که نرخ رشد قیمت در همه بخش‌ها به جز سه بخش کاهش یافته است. ماهی و صدف، سبزیجات و ارتباطات.

ورم

در نتیجه کاهش نرخ رشد قیمت ها در مرداد ماه، تورم نقطه ای نیز در این مدت کاهش یافت. این شاخص نسبت به وضعیت مشابه سال گذشته افزایش شاخص قیمت مصرف کننده را نشان می دهد. تورم نقطه ای در ماه جولای 54 درصد بود که به 52.2 درصد کاهش یافت، در این ماه 1.8 درصد کاهش یافت.

تقسیم قسمت های متورم به خوراکی و غیر خوراکی نکته مهم تری دارد. تورم مواد غذایی در ماه اوت با کاهش 5.6 واحد درصدی به 80.4 درصد رسید که همچنان در سطح بالایی قرار دارد.

در عین حال، تورم غیرخوراکی در مردادماه در سطح ثابت 36.9 درصد باقی ماند. که البته می تواند به معنای کنترل بیشتر تورم در خوراکی ها نسبت به غیرخوراکی ها باشد.

بررسی ها نشان می دهد که تورم نقطه ای در محصولاتی مانند شیر، پنیر، تخم مرغ و روغن ها و چربی ها بالا بوده است.

تورم نقطه ای این دو گروه در این ماه به بالاترین حد خود رسید و به ترتیب معادل 111.8 درصد و 288.8 درصد بود.

از سوی دیگر کمترین تورم نقطه ای مربوط به پیام ها بوده که 11 درصد بوده است.

در نهایت همانطور که مشاهده می شود تورم ماهانه و نقطه ای اقلام عمومی و خوراکی در کشور روند نزولی را طی کرده است و این نشان از کاهش شوک تورمی این اقلام دارد.ورم

دیدگاهتان را بنویسید