توزیع سهام عدالت بازماندگان جدی تر از گذشته شده است

توزیع سهام عدالت بازماندگان جدی تر از گذشته شده است

روز جدید وزیر اقتصاد گفت: انتظار داریم خیلی سریع و حتی قبل از پایان سال سهام عدالت برای بازماندگان مشخص شود.

طرح واگذاری سهام بازمانده یکی از مواردی است که هر سال وعده آن داده می شود. این طرح در دولت دوازدهم نیز مطرح شد و دولت قبل نبود اعتبارات کافی را دلیل عدم توزیع این سهام بین بازماندگان عنوان کرد.

اما دولت سیزدهم از ابتدا واگذاری سهام عدالت به بازماندگان را امری عملی می دانست. موضوعی که قانون نیز بر آن تاکید زیادی دارد و بند ج سیاست های کلی اصل 44 مربوط به واگذاری عمومی سهام است.

به گفته منابع آگاه، نزدیک به 20 میلیون نفر در طبقات مختلف جامعه با عدالت رها شده اند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص برنامه دولت برای توزیع سهام عدالت بین بازماندگان قول داد تا پایان شهریور ماه قیمت را تعیین کند.

آقای پورابراهیمی گفت: یک سری اتفاقات در گذشته رخ داده که نباید اتفاق می افتاد و الان یک سری تاخیرها وجود دارد، حالا طبق آخرین اطلاعات وزارت اقتصاد چگونه مجلس وارد بحث بازماندگان می شود. در مورد افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی که 4 میلیون نفر هستند، در مرحله اول تصمیم گیری شده است و قسمت دوم به دهه های آینده بازمی گردد که کار در اولویت ادامه دارد.

وی گفت: در مرحله اول برای چند میلیون نفر از بازماندگان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و در مرحله دوم اطلاعات افراد فاقد سهام عدالت در دهک های اول و دوم تا پنجم و ششم شناسایی شده و به نظر می رسد بحث در مورد بازماندگان تا پایان سپتامبر انجام خواهد شد.

موضوعی که وزیر اقتصاد بارها در هیات دولت به آن اشاره کرده بود اما اواخر شهریورماه خبری از وضعیت سهام بازماندگان نشد.

باشگاه خبرنگاران جوان نیز این موضوع را از آقای احسان خاندوزی وزیر اقتصاد پیگیری کرد.

سرمایه بازماندگان چه زمانی تعیین می شود؟
آقای هندوزی گفت: با توجه به اینکه واگذاری سهام عدالت به بازماندگان یکی از مفاد قانون بودجه 1401 است، وزارت اقتصاد در کرداد پیش نویس مصوبه ای را در خصوص نحوه تقسیم سهام به بازماندگان تهیه کرده است.

وی گفت: با توجه به اینکه مجلس وظایف دیگری را برای دولت برای توزیع سهام شرکت‌های دولتی در صندوق‌های بازنشستگی تامینی و غیره تعیین کرد، سهام در اختیار بازماندگان برابر بود که در گام اول فقط توانستیم جبران کنیم. سهام بازماندگان تحت پوشش نهادهای حمایتی کشور است، به این ترتیب این مصوبه به تصویب کمیته اقتصادی دولت رسید و یک بار در مجمع دولت مطرح شد.

خاندوزی می گوید: معاونت حقوقی رئیس جمهور به مصوبه ای که می توان سهام برخی شرکت ها را تامین کرد یا خیر، ایراداتی دارد؟ مقرر شد اختلاف نماینده حقوقی دولت و شورای اسلامی حل و فصل شود. به محض حل اختلاف بین دو نماینده قانونی مجلس، مطمئناً تصمیم نهایی دوباره خواهد گرفت.

وی با طرح این سوال که آیا واگذاری باقی مانده سهام تا پایان امسال مشخص می شود؟ وی همچنین گفت: انتظار ما خیلی زودتر از این حرف هاست.

منابع مورد نیاز برای توزیع سهام عدالت بین بازماندگان شناسایی شد
15 مهرماه آقای بهادری جهرمی سخنگوی دولت از تصویب واگذاری بخشی از سهام دولتی برخی بانک ها و شرکت های دولتی به غیر سهامداران در حمایت از کمیته امداد و بهزیستی و تشکل های انجمن ایثارگران خبر داد.

وی گفت: با این مصوبه افرادی که تحت پوشش این نهادهای حمایتی هستند و سود سهام عدالت ندارند مشمول این سهام می شوند، بخشی از سهام دولت در بانک صادرات، ملت، بانک تجارت، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران. و صنایع پتروشیمی خلیج فارس به صورت سهام. عدالت در مورد افراد مذکور اجرا خواهد شد.

براساس مصوبه هیأت وزیران، میزان سهام اعطایی به هر یک از ذینفعان حداکثر معادل یکصد میلیون ریال با 50 درصد تخفیف در اقساط سالانه به مدت 10 سال است. همچنین مشمولین این تصویب نامه توسط نهادهای ذیربط شناسایی و نمایندگی خواهند شد و احراز عدم تخصیص سهام عدالت به آنها (در مرحله واگذاری 1385) بر عهده سازمان خصوصی سازی خواهد بود.

همچنین سازمان خصوصی سازی موظف است سهام را از طریق بورس و سازمان تسویه به کد سهامداران هر ذینفع واگذار کند.

سهام واگذار شده تا پایان دوره اقساط در تعهد سازمان خصوصی سازی خواهد بود و پس از پرداخت کامل اقساط به صورت مرحله ای (به نسبت مساوی طی 3 سال) آزادسازی آنها انجام خواهد شد. علاوه بر این، پس از پایان سال پنجم، سهامداران می توانند تسویه حساب زودهنگام انجام دهند و سهام خود را آزاد کنند.

آقای آسایش، کارشناس بازار سرمایه در زمینه واگذاری بانک ها می گوید: چند سالی است که صحبت از واگذاری سهام دولت در بخش های مختلف در قالب سهام بازمانده است. واگذاری سهام دولت علاوه بر کاهش اختیارات دولت که در قانون نیز تصریح شده است، بخشی از جامعه را صاحب سهام می کند که این سهام را به حقوق صاحبان سهام نزدیک می کند.

وی می گوید: باید به سمت واگذاری مالکیت دولت به مردم حرکت کنیم چرا که نتایج دوره تصدی دولت را تا کنون پس از اینکه خود دولت از سهام بخش های مختلف مانند بانک ها عنوان کرده است، دیده ایم. مسئولیت منابع سهام عدالت نیز مشخص شده است. شناسایی صحیح و اصول انتقال هر چه سریعتر انجام شود

باید منتظر ماند و دید بالاخره کی موضوع بازماندگان سهام عدالت باز می شود و آیا دولت حاضر است برای تکریم عدالت و سهامدار ساختن مردم سهام خود را به مردم واگذار کند یا خیر؟

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاهتان را بنویسید