تولید رول سرد با عرض نامتقارن


ساعت: 10:56
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۲۵
کد خبر: 1905535

مدیرعامل فولاد مبارکه از تولید کویل سرد با عرض نامتقارن در تاسیسات اسلاتر در خط نهایی نورد سرد برای اولین بار در این شرکت خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد یاسر طیب نیا مدیرعامل فولاد مبارکه روز چهارشنبه به همراه جمعی از معاونین و مدیران این شرکت ضمن حضور در منطقه نورد سرد پس از نشستی با مدیران و کارکنان این حوزه از نزدیک از روند تولید در این خط و اظهار داشت: همانطور که قبلا تاکید شد باید از تمام ظرفیت های موجود استفاده کنیم و خوشبختانه امروز با راه اندازی مجدد این خط گام دیگری در راستای پاسخگویی بهتر و بیشتر به نیاز بازار و مشتریان برداشته شد.

وی با بیان اینکه خط اسلاتر به لطف خداوند و تلاش کارکنان دوباره به مرحله تولید بازگردانده شد، گفت: یکی از اهدافی که در رویکرد مدیریتی جدید فولاد مبارکه مطرح شده است، استفاده حداکثری از ظرفیت موجود است. به فضل الهی در کشور ما و به طور مشخص در فولاد مبارکه ظرفیت ها و زیرساخت های بسیار خوبی ایجاد شده است اما متاسفانه از این ظرفیت ها استفاده بهینه نمی شود.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر برنامه‌های توسعه‌ای جدی، بلندپروازانه و ارزشمندی که در فولاد مبارکه در پیش گرفته‌ایم، استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله زنجیره‌های تولید و حوزه‌های زیربنایی و توسعه را خواستار و تاکید کرده‌ایم.

وی راه اندازی این خط را مصداق بارز این رویکرد دانست و گفت: واحد مورد نظر با تلاش شبانه روزی همکاران داخلی پس از چندین سال تعطیلی با بهره گیری از تجربیات شرکت، مجددا به بهره برداری رسید. همکاران

بر اساس اظهارات مدیرعامل فولاد مبارکه، با استفاده از این خط تولید، علاوه بر اینکه بهره وری تجهیزات و نیروی انسانی ارتقا یافته است، شاهد خواهیم بود که ورق های مورد نیاز مشتریان در عرض کم و مختلط و به طور کلی محصولات سفارشی مشتریان و نیاز بازار را با سهولت و کیفیت بهتری تولید و عرضه خواهیم کرد.

طیب نیا ابراز امیدواری کرد: سایر برنامه های این شرکت نیز یکی پس از دیگری با تلاش همکاران به نتیجه برسد تا کشور هر چه سریعتر از واردات ورق فولادی به طور کامل رها شود.

خبرنگار فولاد پس از کسب این موفقیت ارزشمند، نظر برخی از مدیران و دست اندرکاران این حوزه را جویا شد که در ادامه ماحصل این گفتگوها را می خوانید.

بهزاد بهادرانی مدیر بخش نور سرد

با توجه به تاکید مدیریت ارشد سازمان بر استفاده بهینه از ظرفیت های موجود در زنجیره فولاد مبارکه و پاسخگویی حداکثری به نیاز بازار و کشور، پروژه ای با عنوان تولید کلاف سرد با عرض نامتقارن در تاسیسات اسلاتر در خطوط انتهایی تعریف شده است. برای نورد سرد در حال حاضر برای تولید محصولات کم عرض مورد نیاز مشتریان فولاد مبارکه باید از ابتدای زنجیره تولید در واحد ریخته گری ورق کم عرض تولید و سپس با همان عرض کم چرخه تولید انجام شود. در منطقه نورد گرم و به دنبال آن عبور از منطقه نورد سرد. با دستیابی به این موفقیت، می‌توان محصولات متنوع‌تر و باکیفیت‌تر را با کاهش هزینه‌ها، افزایش بهره‌وری و سرعت بالاتر به مشتریان تحویل داد. آنچه در این زمینه قابل توجه است این است که تمامی اقدامات لازم برای راه اندازی این خط تولید با تکیه بر توان فنی موجود و همکاری همکاران گروه فنی و پشتیبانی از جمله تعمیرات و تعمیرگاه مرکزی، تولید انجام شده است. دفاتر فنی و تعمیرات فنی بخش نورد سرد.

محسن زارع مدیر تولیدات روکش شده و نهایی

با توجه به اینکه تولید محصولات با عرض کم منجر به کاهش بهره وری کل چرخه تولید فولاد مبارکه می شود، پروژه مذکور به گونه ای تعریف شده است که از ابتدای چرخه تولید فولاد در بلوک ریخته گری، میلگردهای عرض بالا. همچنین در انتهای چرخه تولید در ناحیه نورد سرد تولید می شوند.در واحد تخته سنگ خطوط نهایی، کلاف مورد نیاز مشتری به طول با عرض مورد نظر بریده می شود. در این صورت فولاد مبارکه با تولید یک کویل برای اولین بار قادر به پاسخگویی همزمان به دو یا چند مشتری خواهد بود.

احمد آقایی رئیس برنامه ریزی و کنترل تولید نورد سرد

یکی از عواملی که بر راندمان تولید در طی فرآیند تولید از تولید فولاد تا نورد سرد و گرم تأثیر می گذارد، عرض محصولات تولیدی است. بر این اساس جذابیت سفارشات مذکور همواره با سختگیری همراه بوده است. بر اساس داده کاوی، 100000 تن سفارش با عرض کمتر از 1000 میلی متر در سال گذشته قابل ادغام و تولید با عرض نامتقارن است که با جذب تقاضای بالقوه بازار می توان این میزان را افزایش داد. حتی از طریق بازاریابی جدید، سفارشات از عرض 300 تا 650 میلی متر را می توان به سبد محصولات فولاد مبارکه اضافه کرد. به این ترتیب این پروژه علاوه بر کاهش محدودیت در ثبت سفارش مشتری و به تبع آن افزایش دامنه سفارشات و توسعه سبد محصولات مشتری، ارزش افزوده قابل توجهی را به همراه خواهد داشت. از طریق سیستم در حال طراحی و پیاده سازی می توان یک کویل برای دو یا چند سفارش یا مشتری تولید کرد.

با انجام و تکمیل سایر فازهای این پروژه، ضمن کاهش زمان تحویل سفارشات، کیفیت محصولات تولیدی افزایش یافته، هزینه های مربوط به فرآیند کاهش می یابد، رضایت مشتری افزایش می یابد، مدت زمان تاخیر کاهش می یابد. کارایی کل زنجیره تولید محقق خواهد شد.

لازم به ذکر است مدیرعامل فولاد مبارکه در بازدید از منطقه نور سرد ضمن دیدار با عوامل تولید و تعمیرات منطقه از زحمات و مشارکت جمعی آنان در اجرای پروژه ها قدردانی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید