جام جهانی فوتبال دوحه به یک قطعیت تبدیل شده است!


ساعت: 11:43
تاریخ انتشار: 25.08.1401
کد خبر: 1911356

اردوی تیم ملی ایران در قطر با اتفاقات خاص و جالبی همراه است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ جام جهانی فوتبال 2022 قطر روز یکشنبه 29 نوامبر با دیدار تیم های قطر و اکوادور آغاز می شود.

تیم ملی ایران از روز دوشنبه برای حضور در جام جهانی در قطر مستقر شده است. تمرینات تیم ایران از روز سه شنبه در دوحه آغاز شد و روز گذشته اولین کنفرانس رسانه ای کارلوس کی روش در قطر برگزار شد که البته بحث برانگیز بود. اردوی تیم ملی در قطر با تمرینات ویژه ادامه دارد و کارلوس کی روش امیدوار است تیمش در این گروه قرار بگیرد. ب آماده می کند


5d724161 f4a8 469b b2a1 8b7ed6e84d05 خبر خاکستری

قطری ها برای جام جهانی تدابیر امنیتی شدیدی اتخاذ کرده اند. توافقاتی که به صورت جامع در قطر و برای تیم های فعلی اجرا می شود. جدای از حضور نیروهای امنیتی متعدد در محل، کمپ تمرینی و ورزشگاه ها به صورت 24 ساعته، حضور مردم در اطراف تیم ها از معیارهای خاصی تبعیت می کند. کمیته برگزاری مسابقات به غیر از بازیکنان و کادرفنی اجازه حضور در تمرینات تیم را نداده است و حضور سایرین مانند تیم رسانه با سخت گیری خاصی همراه است. به این ترتیب، پرسنل رسانه باید نیم ساعت قبل از تمرین هر تیم، غربالگری و مجوزهای امنیتی و مراحل بی طرف را طی کنند و پس از آن مجاز به حضور در تمرین هستند.

حتی اصحاب رسانه همراه تیم ها نیز باید این مراحل را طی کنند و بدون تشریفات امنیتی اجازه حضور در اردو با تیم ها را ندارند.


37f57a91 05e7 4afd af2d 3bdb57523805 خبر خاکستری

فیفا برای جام جهانی 2022 به تیم های ملی اجازه داده 26 بازیکن را با خود به دوحه بیاورند اما در طول بازی ها 3 بازیکن باید روی سکو بروند. کارلوس کی روش لیست 25 نفره تیم ایران را بست. از بین دو بازیکنی که روی سکو می روند، یکی باید دروازه بان باشد.

علیرضا بیرانوند مرد شماره یک تیم کیروش و سید حسین حسینی دروازه بان شماره دو تیم ملی هستند. به جز دروازه بان، یک بازیکن دیگر برای بازی مقابل انگلیس باید روی سکو قدم بگذارد. امیر عابدزاده یا پیام نیازمندان؟ کارلوس کی روش قبل از بازی با انگلیس این موضوع را مشخص خواهد کرد.

به احتمال زیاد بازیکن دوم در سمت چپ خط دفاعی خواهد بود زیرا تیم ملی در آن پست 3 بازیکن دارد. احسان حاج صفی، میلاد محمدی و ابوالفضل جلالی. در همه پست ها یک بازیکن اصلی و یک بازیکن تعویضی داریم اما در دفاع چپ 3 متخصص حضور دارند. اگرچه نباید فراموش کرد که احسان حاج صفی در این پست یک بازیکن چند پسته است، اما با توجه به اینکه چه کسی به وضوح قصد استفاده از حاج صفی در دفاع چپ را دارد، احتمالا یکی از 2 بازیکن دیگر از لیست خارج شده و بازی خواهد کرد. از Seko تماشا خواهد کرد.


3754fcd2 b5d8 423c 87b1 88a1736d6363 خبر خاکستری

تعداد لژیونرها در ترکیب ایران یکی از نکات قابل توجه در فهرست جام جهانی است. ایران 16 لژیونر در ترکیب خود دارد که 13 نفر از آنها در اروپا و 3 بازیکن در لیگ های امارات و قطر بازی می کنند.

نکته جالب در لیست ایران این است که از بین 25 بازیکن دعوت شده، 23 بازیکن تجربه بازی در خارج از کشور را دارند و از این نظر جایگاه ایران در این جام جهانی نسبت به دوره های قبل تفاوت جالبی دارد.

فهرست فعلی ایران 16 لژیونر دارد که 13 نفر از آنها در اروپا و 3 بازیکن در لیگ های امارات و قطر بازی می کنند. 6 بازیکن بومی به نام های علیرضا بیرانوند، پیام نظام، مرتضی پورعلیگنجی، مهدی ترابی، وحید امیری و روزبه چسمی حضور دارند که 4 نفر از آنها در اروپا بازی کرده اند و چسمی و ترابی تجربه بازی در لیگ ستارگان قطر را دارند.

سیدحسین حسینی و ابوالفضل جلالی که شانس چندانی برای حضور در ترکیب اصلی ندارند تنها کسانی هستند که در خارج از کشور بازی نکرده اند و از استقلال به تیم ملی راه یافته اند.

ایران در مقاطع مختلف هرگز 23 بازیکن با این تجربه خاص نداشته است و حالا این می تواند نقطه مثبتی برای ایران مقابل تیم های قدرتمند حاضر در جام جهانی باشد.


49c19ccd 0f6b 48d4 8a9d 547d2a2b2d65 خبر خاکستری

در حالی که لیگ امارات در فصول اخیر توانسته است بیشتر ستارگان فوتبال را جذب کند، باشگاه های این کشور تنها یک نماینده در جام جهانی 2022 خواهند داشت که شباب الاهلی و احمد نوراللهی ایران خواهد بود.

نوراللهی در دومین فصل حضورش در این تیم به عنوان تنها نماینده لیگ این کشور در جام جهانی قطر حضور خواهد داشت. با این حال شاید فکر نمی شد این لیگ که در سال های اخیر تلاش می کند سطح کیفی خود را بالا ببرد تنها یک نماینده در جام جهانی قطر داشته باشد.

اما از سوی دیگر این اتفاق برای قهرمانی ما جذاب و ویژه خواهد بود چرا که تنها نماینده این کشور در جام جهانی بازیکنی از ایران است. نوراللهی با اینکه قبل از جام جهانی با مصدومیت نگران کننده ای مواجه شد و در ترکیب الاهلی امارات حضور داشت، اما در ادامه روند درمان و در شرایطی که کارلوس کی روش نیز از نزدیک وضعیت او را زیر نظر داشت، حالا توانسته جایگاهی پیدا کند. در ترکیب ایران برای جام جهانی آن را بگیرید

نوراللهی در جام جهانی قطر با بازیکنانی چون احسان حاج صفی، سعید عزت اللهی، علی کریمی و روزبه چشمی برای شماره 6 رقابت می کند، آیا در تیم اول ایران قرار می گیرد و در جام جهانی بازی می کند؟


ea3f21d8 5c18 4f22 94bb ffc8cd17d382 خبر خاکستری

دروازه بان شماره یک ایران در جام جهانی قطعا علیرضا بیرانوند خواهد بود اما امیر عابدزاده چهره خاصی در فهرست ایران است. عابدزاده با حضور در جام جهانی اتفاق بی نظیری را رقم زد و پس از پدرش تنها بازیکن تاریخ فوتبال ایران شد که در جام جهانی حاضر شد.

امیر عابدزاده امیدوار است در دومین تقابل مجدد فوتبال ایران در تاریخ جام جهانی اتفاق بی نظیری را رقم بزند.

تیم ملی فوتبال ایران در سومین بازی مرحله گروهی جام جهانی 2022 به مصاف تیم ملی فوتبال آمریکا خواهد رفت. این دیدار یادآور پیروزی تاریخی ایران مقابل آمریکا در جام جهانی 1998 است که نام مشترک این دو تقابل با فاصله بیش از دو دهه از نکات جالب تقابل دو هفته بعد ایران و آمریکا خواهد بود.

امیر عابدزاده امیدوار است مانند پدرش در سال 1377 در دیدار 17 آذر برابر آمریکا وظیفه حفظ دروازه تیم ملی را بر عهده بگیرد.

عابدزاده اگر بتواند در جام جهانی 1998 مقابل آمریکا یا هر بازی دیگری برای ایران گلزنی کند، به اولین بازیکن تاریخ فوتبال ایران تبدیل خواهد شد که او و پدرش در جام جهانی به میدان رفتند. با این اتفاق عابدزاده پدر بدون بازی صاحب رکورد جدیدی می شود و اولین پدر ایرانی خواهد بود که هم خودش و هم پسرش تجربه حضور در جام جهانی را دارند. حتی اگر حضور امیر در بازی با آمریکا اتفاق بیفتد، شاهد یک نام مشترک خواهیم بود. نامی که با سیوهای خود مانع از گلزنی آمریکا در جام جهانی 1998 شد.


65da2709 3fd7 4a40 a7a1 e33072f06d6f خبر خاکستری

فیفا آمار جالبی از تیم های حاضر در این تورنمنت منتشر کرد که بر اساس آن 137 بازیکن برای تیم ملی کشوری به میدان می روند که در آن متولد نشده اند.. این در حالی است که از ایران نام سامان قدوس متولد سوئد و در فهرست تیم ملی ایران آمده است. در این فهرست، مراکش با 14 بازیکن دارای بیشترین تعداد بازیکن تابعیت شده است.


fde34c78 e4ff 44b7 a12a 15968b5b438c خبر خاکستری

یک هفته قبل از حضور ایران در قطر، کارلوس کی روش نام جدیدی را به عنوان دستیار خود فاش کرد. حضور برونو البته رسانه ای نشد.

حدود یک هفته از حضور ناگهانی سرمربی جدید تیم ملی در تمرین می گذرد. در ابتدا تنها نام برونو و چند عکس به میان آمد و حتی نام کامل او نیز توسط نزدیکان تیم ملی گزارش نشد. اما از رابطه کی روش با او مشخص بود که او عنصر مهمی در کادر فنی است.

نام کامل این مربی برونو فلیکس ماتئوس اولیویرا است که چندین سال سابقه حضور در لیگ برتر انگلیس را با مربی معروف پرتغالی پائولو سوسا دارد.

از سال 2008 برونو با سوسا به کوئینز پارک رنجرز رفت و سال بعد در سوانسی دستیار مربی بود و سپس در لسترسیتی مشغول به کار شد. این مربی پس از 12 بازی نیمکت نشینی لستر به فوتبال آسیا رفت و ماندگار شد.

برونو در سال 2013 به تیم چینی گوانگژو رنه پیوست و حدود یک سال در آنجا بود. وی سپس به عنوان کمک مربی تیم لاهویای قطر انتخاب شد و حدود 6 سال در لاهویا و الدحیل فعالیت کرد. او سابقه همکاری با نبیل معلول، جمال بلمادی و روی فاریا را دارد و رامین رضایان و علی کریمی بازیکنان فعلی تیم ملی با او در الدیل همکاری داشتند.

این مربی پرتغالی با توجه به شناختی که از فوتبال انگلیس دارد پیش از این مسئولیت آنالیز حریفان ایران در جام جهانی را بر عهده دارد و کی روش به او اعتماد زیادی دارد. برونو در کنار راجر دسا یکی از کارکشته‌ترین اعضای کادر فنی تیم ملی ایران محسوب می‌شود. سرمربی سابق لسترسیتی، سوانسی و کوئینز پارک رنجرز اکنون در کنار کی روش در تیم ملی حضور دارد.


d57eebbe 7e3c 48dc b754 2b7f9774827e خبر خاکستری

تعداد بازیکنان فوتبال کشورمان در دوره های مختلف مسابقات جهانی از سال 1978 تا 2022 به 109 نفر می رسد.

تیم ملی با ۲۲ بازیکن در جام جهانی ۱۹۷۸ و با ۲۲ بازیکن جدید در جام جهانی ۱۹۹۸ شرکت کرد. در جام جهانی 2006 دو بازیکن تکراری و 21 بازیکن جدید در تیم ملی داشتیم، در جام جهانی 2014 تعداد بازیکنان تکراری به 4 نفر و تعداد بازیکنان جدید به 19 نفر رسید.

در جام جهانی 2018 تعداد بازیکنان جدید به 7 نفر رسید و 16 بازیکن ملی پوش جدید بودند، در حالی که در جام جهانی 2022 تعداد بازیکنان جدید به 9 نفر رسید و 16 بازیکن تیم ملی نیز بازیکنان قدیمی جام جهانی در دوره های گذشته بودند. .

بر این اساس جام جهانی 2022 برای فوتبال ایران از چند جهت تکرار می شود:

1- برای اولین بار در سومین دوره متوالی جام جهانی حاضر شدیم.

2- تکرار سرمربی تیم ملی ایران در 3 دوره اخیر جام جهانی.

3- بیشترین بازیکن تکراری را در دوره های مختلف حضورمان در مسابقات جهانی داشتیم.

4- آمریکا رقیب چندگانه ما در جام جهانی است.


fbeec0ed fa2d 49f4 9488 69ccc45906de خبر خاکستری

تیم ملی فوتبال ایران به عنوان مسن ترین تیم جام جهانی 2022 قطر انتخاب شد که میانگین سنی بازیکنان تیم ملی ایران 28.9 سال است. مکزیک و آرژانتین تیم های بعدی این جدول هستند. میانگین سنی بازیکنان مکزیک 28.5 سال و آرژانتین 27.9 سال است..

جوان ترین تیم جام جهانی 2022 تیم غنا است. میانگین سنی این تیم 24.7 سال است. آمریکا یکی از حریفان ایران با میانگین سنی 25.2 سال دومین تیم جام جهانی محسوب می شود و تیم اکوادور با میانگین سنی 25.6 سال در رده سوم قرار دارد.

تیم ملی فوتبال کشورمان برای حضور در جام جهانی 2022 با 25 بازیکن در قطر حضور دارد که علاوه بر لقب مسن ترین تیم این دوره از مسابقات با میانگین سنی 9.28 سال، رکورد منفی دیگری نیز در این رشته به ثبت رساند. انجام داده است.

شاگردان کارلوس کی روش تنها تیمی هستند که در این تورنمنت هیچ بازیکن زیر 23 سال ندارند. در واقع همه بازیکنان ایران جزو بازیکنانی هستند که سن آنها با رده سنی بزرگسالان مطابقت دارد. این امر به این دلیل است که در جام جهانی قبلی مهدی ترابی، سعید عزت اللهی، مجید حسینی و سردار آزمون 4 بازیکن با این شرایط زیر 23 سال سن داشتند.

از نظر استفاده از بازیکنان زیر 23 سال، غنا که جوان ترین تیم جام جهانی است با 13 بازیکن رکورد ویژه ای دارد.

بیشتر بخوانید:

جام جهانی فوتبال تیم ملی ایران و کی روش برای سومین بار در جام جهانی; این بار با ادویه خوش شانسی؟!

لیست رسمی بازیکنان ایرانی جام جهانی فوتبال در قطر اعلام شد / کی روش بویز; تنها ترکیب 25 نفره جام حذفی در سال 2022

دیدگاهتان را بنویسید