جدیدترین افشاگری هانیه توسلی از کراوات سیاه در سینما!

جدیدترین افشاگری هانیه توسلی از کراوات سیاه در سینما!

روز جدید هانیه طوسلی بازیگر 43 ساله و عضو کمیته مبارزه با خشونت جنسی در سینما از مشکل آزار و اذیت در سینما، کمیته 5 نفره و کمپین 800 زن صحبت کرد.

هانیه توسعه در 23 خرداد 1358 در همدان به دنیا آمد. هانیه توسلی بازیگر سینما و تلویزیون است. هانیه طوسلی فارغ التحصیل رشته ادبیات نمایشی از دانشگاه آزاد تهران است. او جدای از بازیگری به عکاسی و نقاشی علاقه زیادی دارد و هانیه طوسلی گربه دوست است. هانی تاسلی درباره آزار و اذیت در سینما صحبت کرد.

در فروردین ماه امسال کمیسیونی پنج نفره متشکل از هانیه طوسلی، ترانه علیدوستی، سامیه میرشمسی، غزاله معتمد و مارال جیرانی برای رسیدگی به تخلفات جنسی در سینما تشکیل شد.

آنها نماینده بیش از 800 تماشاگر سینما بودند که در بیانیه ای گفتند: “ما هرگونه تجاوز جنسی، آزار و اذیت و اخاذی در محل کار را محکوم می کنیم و خواستار عواقب قانونی جدی برای متخلفان برای جلوگیری از آن هستیم.”

هانیه طوسلی حالا بعد از 4 ماه در گفت و گو با روزنامه شرق از معضل آزار و اذیت سینما، کمیته 5 نفره و کمپین 800 زن می گوید. گزیده ای از سخنان وی را در زیر می خوانید:
شورای امنیت

در سینما شورای تامین وجود دارد و اگر فردی مشکل جدی داشت می رفت شکایت می کرد، اما ما احساس کردیم این شورا چندان موثر نیست. چون در شورا آیین نامه ای وجود دارد مثلاً می گویند با هم صحبت کنید و با هم دوست باشید تا موضوع حل شود!

مسئولیت پذیری ایجاد کنید

وقتی کسی (اشاره به سامیه میرشمسی) روایت خود را به نام خودش می نویسد; یعنی او مسئولیت می پذیرد و اعلام می کند که من داستانم را به نام خودم می گویم. این برای او مسئولیت ایجاد می کند.
خسارت در زمان گمنامی

بیشترین آسیبی که از بدرفتاری هایی که تجربه کردم، درست زمانی بود که به عنوان بازیگر نامی نداشتم و هیچ کس مرا به عنوان «هانی تاوسلی» بازیگر نمی شناخت. در این زمان بود که مجروح شدم. همیشه کلاس‌های بازیگری یا بچه‌هایی هستند که به امتحانات می‌روند که آسیب‌پذیر هستند.

هانیه توسلی هنگام ورود به سینما مورد حمله قرار گرفت.
آسیب در معرض غریبه ها

من چندین سال کار کردم و گاهی می گویم فلانی آدم خوبی بود و با من خیلی محترمانه برخورد کرد. دستیارم گفت:

“بله، این برای شما محترم بود.

از اونجایی که تو بازیگر معروفی به تو ربطی نداره ولی میدونم بازیگرایی که تو یه سریال کار میکردن یا دخترایی که قرار بود دو سریال بازی کنن مثل تو فکر نمیکنن و نمیگن چقدر این آدم محترمه آنها صدمه دیده بودند.”

حالا ممکن است خیلی ها جرأت نداشته باشند به من صدمه بزنند یا به من بی احترامی کنند، اما برای دختران جوان متاسفانه این اتفاق کمی بیشتر می شود.

همه آسیب پذیر هستند

هر زن خشونت را تجربه کرده است. سال ها پیش فیلم شب جمعه را با خانم مونا زندی کار کردم که درباره خشونت خانگی بود، الان آمار دقیق آن را یادم نیست، اما دخترانی هستند که در خانواده مورد آزار و اذیت و آزار قرار می گیرند.

منظور من فقط تجاوز نیست، بلکه تجاوز و خشونت به هر شکلی باشد. خوب! همه ما مورد حمله قرار گرفته ایم می توانم بگویم که در بدو ورود به محل کار مورد تعرض شدید قرار گرفتم و تحت درمان قرار گرفتم.
عدم آگاهی از حمله

شاید بسیاری از متجاوزان خود نمی دانستند که مرتکب خشونت شده اند. آقایان چندین بار به ما گفته اند که ما اصلاً نمی دانیم خشونت است.

به خدا چیزی نگفتم الان هر جا می روم مردم در مورد این داستان صحبت می کنند.

یعنی کار ما روی او تاثیر گذاشته است. هر چه جلوتر می رود، موثرتر می شود. حال اگر این مصوبه تصویب و اجرا شود بهتر است.
فضای کار ایمن

هدف ما این بود که بگوییم مشکل داریم و می خواهیم فضای کاری خود را ایمن کنیم. اگر فضا برای زنان امن‌تر شود، توانمندی بیشتری برای کار در فضای سالم پیدا می‌کنند.

توهین لفظی فرحبخش

در مورد صحبت های آقای فرحبخش حرفی ندارم. او چیزهایی گفت که در حال حاضر بسیار روشن است. اتفاقاً خشونت در سخنان او وجود دارد که ما در مورد آن صحبت می کنیم.

این دقیقا همان خشونتی است که ما در مورد آن صحبت می کنیم. خیلی برای ما مفید بود، او با عملکردش خیلی واضح قصد ما را بیان کرد.

دیدگاهتان را بنویسید