جزئیات جدید ارائه اینترنت رایگان به دهک های پایین

جزئیات جدید ارائه اینترنت رایگان به دهک های پایین

روز جدید : اینترنت رایگان برای دهک های پایین جامعه یکی از وعده های آیت الله ابراهیم رئیسی در انتخابات 1400 بود. قول دهید زمزمه اجرای او تنها با 2 کنسرت به گوش می رسد!

آیت الله ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری وعده اینترنت رایگان برای دهک های پایین را داده است. اکنون رئیس سازمان تنظیم مقررات اعلام کرده است که دولت 2 گیگابایت بسته معیشتی ارائه می کند.

عباسی رئیس رگولاتوری گفت: 40 درصد از کاربران دیتای تلفن همراه کمتر از 2 گیگابایت استفاده می کنند. «ما به دنبال طرحی برای جبران افزایش قیمت ها به فقرا یا کل جامعه هستیم.

جزئیات این بسته هنوز مشخص نیست. اما طبق آماری که رئیس رگولاتوری عنوان کرد، مشخصاً همان 2 گیگابایت ملاک است و این حجم برای اقشار کم درآمد باید رایگان باشد.

مصرف 40 درصد کاربران دو گیگابایتی است؟

از اواسط فروردین، اپراتورهای تلفن همراه بسته های محبوب خود را برای افزایش تعرفه ها پس گرفتند. همچنین، مخابرات و شاتل ها ناگهان شروع به افزایش قیمت بسته های اینترنتی کردند. اتفاقی که تعیین کننده افزایش قیمت ها در اینترنت بود.

به گفته مسئولان به ویژه وزیر ارتباطات، افزایش قیمت اینترنت باید با هدف توسعه زیرساخت ها و تشویق اپراتورها به سرمایه گذاری و توسعه شبکه صورت می گرفت چرا که ماه هاست کیفیت و سرعت اینترنت کاهش یافته و نارضایتی ها را به دنبال داشته است. . اما به نظر می رسد افزایش قیمت تعرفه ها بیشتر برای توسعه شبکه ملی اطلاعات و حرکت به سمت محدودیت ها باشد.

ارائه تنها دو گیگابایت اینترنت رایگان به طور همزمان این سوال را در ذهن مردم ایجاد می کند که آیا واقعاً 40 درصد از مصرف کنندگان کمتر از دو گیگابایت مصرف می کنند؟ 2 گیگ اینترنت در شرایطی که حداقل مصرف بین 3 تا 5 گیگ است شوخی وزارت ارتباطات با دهک های پایین جامعه محسوب می شود.

امروزه بیشتر فعالیت های انسان در اینترنت انجام می شود. مواردی مانند شرکت در کلاس های مجازی، خرید آنلاین، استفاده از شبکه های اجتماعی، جستجو در موتورهای جستجو، دانلود اپلیکیشن و فیلم، تماشای آنلاین فیلم و سریال، به روز رسانی نرم افزار و مواردی که طبیعتا بیش از دو گیگابایت مصرف می کنند. زیرا تنها یک ساعت استفاده از اینستاگرام می تواند حدود دو گیگابایت اینترنت را اشغال کند. با این حال رئیس رگولاتوری اساسا اعلام کرد که 40 درصد مصرف کنندگان ماهانه کمتر از دو گیگابایت مصرف می کنند؟

از سوی دیگر مشخص نیست افراد نیازمند این 2 کنسرت را چگونه می توان شناسایی کرد و منابع درآمدی که برای این میزان اینترنت رایگان در نظر گرفته شده از کجا تامین می شود. آیا اپراتورها زیر بار این توزیع رایگان خواهند رفت تا رئیس حداقل به یکی از وعده هایش عمل کند یا خیر؟

آیا اپراتورها قبول می کنند؟

بر اساس گزارش‌ها، اپراتورهای تلفن همراه و ثابت تعرفه‌ها را برای هزینه کردن زیرساخت‌های قدیمی‌تر و توسعه شبکه افزایش داده‌اند. اکنون ارائه بسته های اینترنت رایگان به دهک های پایین جامعه که طبق آمار مرکز آمار ایران درصد قابل توجهی از مردم ایران زیر خط فقر هستند، کمکی به اپراتورها نخواهد کرد.

مهدی سالم، سخنگوی وزارت ارتباطات گفت: اینترنت جزء لاینفک زندگی شده است و نمی‌خواهیم با تغییر تعرفه‌ها این سرویس از سبد خرید برخی افراد حذف شود. به همین دلیل تدابیری در حال بررسی است که یکی از آنها اهدای بسته حمایتی است.

وی گفت: این امر به دستور رئیس جمهور و وزیر ارتباطات صادر شده است. اهدای این بسته به اقشار کم درآمد هم اکنون در حال پیگیری است و جزئیات این هفته از سوی عیسی زارع پور اعلام می شود. حجم دقیق این بسته ها هنوز مشخص نیست و این حجم ثابت نیست و قابل تغییر است.

سخنگوی وزارت ارتباطات همچنین از رایزنی با اپراتورها خبر داد و گفت: اپراتورها هنوز نپذیرفته اند اما تاکید داریم با تغییر تعرفه اینترنت هم کیفیت را ارتقا دهند و هم بسته حمایتی ارائه کنند. “

وی همچنین درباره افزایش قیمت تعرفه اینترنت توضیح داد: افزایش قیمت به نرخ مصوب تعرفه و حذف برخی بسته های اینترنت از اختیارات قانونی اپراتورها است و نه تنها تصمیم جدیدی برای افزایش قیمت نداریم. همچنین تلاش برای کاهش سقف تعرفه از مصوبه قبلی (روزنامه خراسان)

به نظر می رسد افزایش قیمت اینترنت باید به گونه ای انجام می شد که فشار اقتصادی بر اقشار کم درآمد جامعه و اپراتورها برای توسعه شبکه آنها وارد نشود.

دیدگاهتان را بنویسید