جزئیات جدید افزایش سن بازنشستگی/شرایط بازنشستگی با قانون قبلی چیست؟

جزئیات جدید افزایش سن بازنشستگی/شرایط بازنشستگی با قانون قبلی چیست؟

معاون فنی و امور بیمه ای سازمان تامین اجتماعی گفت: اجرای افزایش سن بازنشستگی از اول فروردین 1403 است اما قانونگذار در این قانون شرطی را مشخص کرده است که طبق قوانین قبلی هر فرد می تواند بازنشسته شود.

سخنگوی شورای نگهبان چهارم دی ماه امسال از موافقت این شورا با افزایش سن بازنشستگی خبر داد. تصمیم مجلس برای افزایش سن بازنشستگی و طول خدمت بیمه‌گران، همانطور که انتظار می‌رفت، توجه عمومی را به خود جلب کرد. موافقان وضعیت بحرانی صندوق های بازنشستگی را دلیل اصلی این تصمیم می دانند در حالی که مخالفان این اقدام را منطبق بر اسناد قبلی در حوزه تامین اجتماعی و تامین اجتماعی نمی دانند.

در ایران سن بازنشستگی نیاز به اصلاحاتی داشت تا صندوق ها از وضعیت نارضایتی و چالشی خارج شوند، هرچند به گفته کارشناسان این تغییر باید به آرامی و به مرور زمان منطقی پیش برود تا پرداخت کننده بیمه و اعضای صندوق های بازنشستگی متضرر نشوند. مشکلات

در چنین شرایطی مجلس در لایحه برنامه هفتم و به منظور کاهش نابرابری صندوق‌های بازنشستگی سن بازنشستگی گروه‌های مختلف را افزایش داد و در همین راستا بند الحاقی ماده ۲۹ این لایحه را تصویب کرد که: در صورت تایید شورای نگهبان قابل انجام است.

در جلسه علنی هفتم آبان ماه شورای اسلامی، بند الحاقی بند «خ» ماده «۲۹» با تصویب دولت و کمیته برنامه به تصویب رسید و به شرح زیر تصویب شد.

1- بیمه شدگانی که دارای 28 تا 30 سال سابقه خدمت باشند برای بازنشستگی به سنوات اشتغال آنها اضافه نمی شود.

2- بیمه شدگانی که دارای 25 تا 28 سال سابقه خدمت باشند به ازای هر سال دو ماه تا زمان بازنشستگی به سنوات خدمت اضافه می شود.

3- بیمه شدگانی که دارای 20 تا 25 سال سابقه خدمت باشند به ازای هر سال سه ماه تا زمان بازنشستگی به سنوات خدمت اضافه می شود.

4- بیمه گرانی که طبق ضوابط 10 تا 20 سال سابقه خدمت دارند به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی چهار ماه به سنوات اضافه می شود.

5- بیمه گرانی که طبق قانون تا 10 سال سابقه کار دارند به ازای هر سال پنج ماه تا زمان بازنشستگی به سابقه کار اضافه می شود.

تبصره 1- اعمال کامل یا جزئی مصوبات فوق منوط به این است که سن بیمه شدگان در زمان بازنشستگی برای مردان از 62 سال و برای زنان از 55 سال بیشتر نباشد.

تبصره 2 – تغییرات فوق در قوانین صندوق بازنشستگی به استثنای صندوقهایی که حداقل سن بازنشستگی بیمه شدگان آنها بیش از اعداد مندرج در تبصره (1) باشد، به طور دائم اعمال می شود.

تبصره 3 – ایثارگران و مشمول قوانین سخت و زیان آور تابع قوانین خود هستند.

تبصره 4 – مشمولان این تصمیم با موافقت آنان و تأیید مراجع ذیربط می‌توانند تا سقف سنی موضوع تبصره (1) بدون نیاز به مدت‌های مقرر در بندهای (2) تا (5) به خدمت خود ادامه دهند. ، بسته به مورد. خدمات اضافی بر اساس قوانین و مقررات مربوط امکان پذیر است.

تبصره 5 – در صورتی که سازمانها نیازی به خدمات برخی از کارکنان نداشته باشند، می توانند با پیشنهاد بالاترین مقام سازمان و تصویب معاون اول، بدون توجه به زمان های ذکر شده، حکم بازنشستگی خود را بر اساس قوانین مربوطه صادر کنند. رئيس جمهور.

تبصره 6- افرادی که به درخواست خود بخواهند زودتر از موعد فوق بازنشسته شوند طبق قوانین مربوطه و بدون رعایت بندهای (1) تا (5) بازنشستگی رایگان بوده و حقوق بازنشستگی آنان طبق مقررات برقرار خواهد شد. از این سند

افزایش سن بازنشستگی از اول آوریل 1403 قابل اعمال است

معاون فنی و امور بیمه ای سازمان تامین اجتماعی در خصوص اجرای طرح افزایش سن بازنشستگی گفت: اجرای ماده 29 قانون برنامه هفتم و شرایط بازنشستگی منوط به تدوین و ابلاغ آیین نامه است اما اجرای آن امکان پذیر خواهد بود. طبق قانون برنامه هفتم 1 فروردین 1403. بود.

محمد محمدی افزود: اما قانونگذار در این قانون شرط گذاشته است که هر فردی می تواند بر اساس قانون بر اساس قوانین قبلی بازنشسته شود. پس نحوه محاسبه مستمری با توجه به « سنوات خدمت » و « سنوات خدمت مورد نیاز » خواهد بود.

وی ادامه داد: برای مثال تصور کنید خانمی 42 ساله با 20 سال سابقه کار، سال آینده درخواست مستمری می کند. بنابراین باید حدود سه ماه اضافه کار کند و بعد بازنشسته شود.

معاون فنی و سوالات بیمه ای سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: فرمول مستمری وی با تقسیم “سنوات خدمت” بر “سنوات اجباری کار” محاسبه می شود و البته مبلغی از حقوق فرد کسر می شود اما این قانون دارای امتیازاتی است، مثلاً قانونگذار به مخرج کسر دست نزده است، به عبارت دیگر اگر فردی بیشتر کار کند، کسر حفظ می‌شود و البته مستمری بیشتری دریافت می‌کند. از سوی دیگر، این اختیار به فرد داده می شود تا بر اساس قوانین قبلی و مشروط به نسبت اشتغال به شغل مورد نیاز برای دریافت مستمری اقدام کند.

محمدی با اشاره به مصوبه شورای نگهبان برای افزایش سن بازنشستگی گفت: بر اساس قانون به بیمه گذارانی که 28 تا 30 سال سابقه خدمت دارند سنوات بازنشستگی اضافه نمی شود اما برای بیمه گرانی که 25 تا 28 سال سابقه خدمت دارند حداکثر تا سنوات کار آنها به ازای هر سال دو ماه اضافه تا زمان بازنشستگی، برای بیمه گذاران با 20 تا 25 سال سابقه خدمت، برای هر سال تا زمان بازنشستگی سه ماه، برای بیمه گذاران با 15 تا 20 سال سابقه کار، برای هر سال تا زمان بازنشستگی چهار ماه است. و برای بیمه گرانی که طبق قانون تا 15 سال سابقه خدمت دارند، پنج سال به خدمت آنها اضافه می شود.

معاون فنی و امور بیمه ای سازمان تامین اجتماعی تاکید کرد: با توجه به اینکه در برخی سازمان ها و نهادها افراد باید با رسیدن به 30 سال خدمت بازنشسته شوند اما در این قانون فرد می تواند با مجوز سازمان به کار خود ادامه دهد.