حداکثر و حداقل سن بازنشستگی مردان و زنان اعلام شد + جزئیات سن بازنشستگی مشاغل سنگین

حداکثر و حداقل سن بازنشستگی مردان و زنان اعلام شد + جزئیات سن بازنشستگی مشاغل سنگین

براساس لایحه برنامه هفتم توسعه، حداقل سن بازنشستگی از مشاغل سخت و زیان آور برای زنان 45 سال و برای مردان 50 سال تعیین شده است.

در ماده 66 لایحه برنامه هفتم توسعه آمده است: سن و سابقه قابل قبول در کلیه موارد احراز شرایط بازنشستگی در کلیه سازمان ها و صندوق های بازنشستگی طی برنامه هفتم در مواردی که کارفرما دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (1) در صورت احراز قانون، در صورتی که بیمه‌شده دارای مدرک تحصیلی فوق‌لیسانس و بالاتر باشد، پس از احراز شرایط بازنشستگی، مشروط بر اینکه از شصت و پنج سال سن بیشتر نباشد، می‌تواند به کار ادامه دهد. اعضای هیات علمی و داوران دانشگاه تابع قوانین و مقررات خود هستند.

تبصره 1- صندوق های بازنشستگی که سن بازنشستگی آنها 60 سال به بالا باشد از شمول مقررات این تصمیم مستثنی هستند.

تبصره 2- در مورد صندوق های بازنشستگی که فاقد حداقل سن بازنشستگی هستند، حداقل سن لازم برای بازنشستگی 53 سال در سال اول اجرای طرح می باشد. زنان شاغلی که پس از لازم الاجرا شدن قانون حمایت از خانواده و جوانان مصوب 1400 صاحب فرزند یا فرزند می شوند، برای هر فرزند از یک سال کاهش سن بازنشستگی و فرزند سوم و بعد از آن بهره مند می شوند. – برای فرزندان بزرگتر، مبلغ یک سال و نیم کاهش می یابد و به ازای هر فرزند خواهد بود. تبصره – حداکثر سنوات بازنشستگی مشمولان قانون اصلاح تبصره (2) ماده (76) قانون تامین اجتماعی (مصوب 1392/7/13) * حداکثر هفت سال و برای مشمولان موضوع “قوانین مربوط به مشاغل سخت و زیان آور در دستگاه های اجرایی یک عضو” 1. این قانون بسته به شرایط سخت و زیان آور حداکثر پنج سال خواهد بود. آیین نامه مربوط به میزان سنوات دوستی برای مشاغل سخت و زبان های مختلف ظرف مدت شش ماه از تاریخ ابلاغ این قانون توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با مساعدت سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه می شود. بالا و برای تصویب به هیأت وزیران ارسال شد.

تبصره 4- در موارد پیش بینی شده در قوانین بازنشستگی پیش از موعد به ازای هر سال کمتر از 30 سال پوشش بیمه ای معادل 2 سال از سنوات پایه برای محاسبه اولین حقوق یا مستمری خدمت بیمه ای کسر می شود.

تبصره 5- حداقل سن لازم برای بازنشستگی از مشاغل سخت و زیان آور برای زنان 45 سال و برای مردان 50 سال تمام می باشد.

تبصره 6- معافیت از پرداخت کسور بازنشستگی بالای 30 سال برای افرادی که سابقه بیمه آنها بیش از 30 سال از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون باشد در قوانین و مقررات عمومی و خاص پیش بینی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید