جزئیات شرایط کار زنان برای مشاغل سنگین طبق قوانین کار


ساعت: 09:39
تاریخ انتشار: 1401/09/10
کد خبر: 1914191

طبق ماده 75 قانون کار، کارگران زن از انجام کارهای خطرناک، سنگین و زیان آور و همچنین حمل بار بیش از حد مجاز با دست و بدون استفاده از وسایل مکانیکی ممنوع هستند.

به گزارش خبرنگار شبکه اجتماعی راه دانا؛ حمایت از زنان شاغل بحثی است که سازمان بین المللی برجسته شده است و مقرراتی پیرامون آن وجود دارد. با توجه به این نکته مهم که امروزه زنان نیمی از جمعیت فعال کشور هستند، این موضوع از چشم قانونگذار ایران دور نمانده بود..

در اصل بیستم قانون اساسی به تساوی حقوق زن و مرد اشاره شده و مقرر شده است که همه افراد اعم از زن و مرد در حمایت قانون هستند و از کلیه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلام برخوردارند..

در قانون کار در مبحث چهارم از فصل سوم قانون کار آمده است، یعنی. از مواد 75 تا 78 با عنوان این بند “شرایط کار زنان” حمایت خود را از زنان شاغل در قانون کار اعلام می کند..

از جمله مهم ترین حمایت های ذکر شده در قانون کار می توان به ممنوعیت کارهای خطرناک، سخت و زیان آور اشاره کرد. مرخصی زایمان و پس از آن بازگشت به کار، هدایت کارهای سبک به زنان و زمان کافی برای شیر دادن به کودک.

طبق ماده 75 قانون کار، کارگران زن از انجام کارهای خطرناک، سنگین و زیان آور و همچنین حمل بار بیش از حد مجاز با دست و بدون استفاده از وسایل مکانیکی ممنوع هستند. .

آیا در قانون کار برای بارداری و زایمان زن پیش بینی شده بود؟

در خصوص حمایت از زنان مشمول قانون کار، یکی از موضوعات مهم و مهم قانونگذار، مرخصی زایمان و زایمان است. طبق ماده 76 قانون کار، مرخصی بارداری و زایمان کارگران زن در مجموع 90 روز است. حتی الامکان 45 روز از این مرخصی بعد از زایمان استفاده شود. زمانی که دوقلوها به دنیا می آیند، 14 روز به مدت مرخصی اضافه می شود. البته این مدت طبق قوانین اخیر به 6 ماه و 9 ماه افزایش یافته است.

طبق تبصره یک ماده 76 قانون کار، پس از پایان مرخصی زایمان، کارگر به شغل قبلی خود باز می گردد و این مدت با تایید سازمان تامین اجتماعی در سابقه کار وی منظور می شود..

طبق این ماده اگر کارگر پس از فارغ التحصیلی دوره مرخصی بارداری و کارگر به محل کار خود برگردد و کارفرما از پذیرش او امتناع کند، اخراج غیرموجه و غیرقانونی کارگر محسوب می شود. در صورت امتناع کارفرما از پذیرش مجدد کارگر می تواند به شوراهای حل و فصل مراجعه کند اختلاف کار و کارفرمای وزارت کار درخواست خود را ثبت کنید و بیمه بیکاری بگیرید.

طبق تبصره دوم ماده 76 قانون کارحقوق مرخصی زایمان طبق مقررات حق تامین اجتماعی پرداخت خواهد شد.

در راستای زحمات زنان در دوران بارداری و زایمان، با سلامت مادر و کودک در تضاد بوده و خسارات جبران ناپذیری به بار می آورد.. در ماده 77 قانون کار قانونگذار به این مهم اشاره کرده و کارفرما موظف است کار سبک تری را برای زنان باردار تعیین کند..

طبق ماده 77 قانون کار، در مواردی که پزشک سازمان تامین اجتماعی نوع کار را برای کارگر باردار خطرناک یا سخت تشخیص دهد، کارفرما تا پایان دوران بارداری، حقوق وی را بدون کسر پرداخت می کند. حق السای کار مناسب تر و سبک تر به آن اشاره می شود.

آیا قانون کار مقرراتی مبنی بر دوران شیردهی زنان شاغل را نیز در نظر گرفته است؟

شیرخواران تا دو سالگی باید با شیر مادر تغذیه شوند و قانونگذار در بحث حمایت از زنان در این دوران به این موضوع توجه داشته است. ماده ۷۸ قانون کار در این زمینه تعهداتی را برای کارفرمایان مشمول قانون کار در نظر گرفته است.

طبق ماده 78 قانون کار در کارگاه هایی که زنان کار می کنند، کارفرما موظف است تا زمانی که کودک به دو سالگی برسد، هر سه ساعت یکبار نیم ساعت به مادران شیرده فرصت شیردهی بدهد. این فرصت بخشی از زمان کاری آنها محسوب می شود و کارفرما موظف است با توجه به تعداد فرزندان و با در نظر گرفتن گروه سنی آنها مراکز نگهداری از کودکان (مانند مهدکودک، مهدکودک و …) ایجاد کند..

آیا حقوق دریافتی کارگر زن با مرد تفاوت دارد؟

بر اساس ماده 38 قانون کار، برای انجام کار مساوی در شرایط مساوی در کارگاه، زن و مرد باید در تعیین میزان مزد بر حسب سن، جنس، نژاد، قومیت، سیاسی و مذهبی از حقوق مساوی برخوردار شوند و تبعیض قائل شوند. اعتقادات وابستگی ممنوع است.

طبق قانون کار قدیم مصوب 1337، کار شیفت شب برای زنان ممنوع بود. اما در قانون کار اخیر که در سال 69 تصویب شد، به این موضوع توجهی نشده و قانونگذار نیز در این مورد اظهار نظری نکرده است. بنابراین نتیجه گرفته می شود که بر اساس قانون کار منعی برای کار شبانه زنان وجود ندارد.

سن بازنشستگی زنان چقدر است؟

بر اساس ماده ۷۶ قانون تامین اجتماعی، مشمولان این قانون حق استفاده از شرایط زیر را دارند. مستمری بابت سابقه و سن حداقل 10 سال قبل از تاریخ درخواست بازنشستگی، حق بیمه مقرر را پرداخت کرده باشند. سن مرد 60 سال و زن 55 سال است.

بنابراین طبق بند 1 ماده 76 قانون تامین اجتماعی سن بازنشستگی زنان 55 سال است که در این صورت بیمه شده می تواند با حداقل 20 سال سابقه بیمه بازنشسته شود. چنانچه مستمری مقرر در این بند کمتر از حداقل دستمزد سال مربوطه باشد، به حداقل دستمزد افزایش می یابد. ،

در این موارد می‌توانند بدون رعایت مقررات بازنشسته شوند. ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی (پرداخت حداقل دستمزد) و با توجه به سنوات پرداختی حق بیمه تامین اجتماعی؛ بر اساس این اصلاحات، در صورتی که بیمه شده متقاضی کمتر از 10 سال سابقه خدمت داشته باشد، یک جا پرداخت می کند بیمه حق بیمه سنوات جزئی تا 10 سال می تواند از مزایای این قانون استفاده کند.

بنابراین زنانی که به سن 55 سالگی رسیده اند اما کمتر از 10 سال سابقه خدمت دارند می توانند با 10 سال سابقه خدمت با 10 روز حقوق بازنشسته شوند در این صورت اگر حقوق آنها کمتر از حداقل دستمزد باشد. مصوب شورای عالی کار تعمیر نخواهد شد.

شرایط بازنشستگی بانوان به شرح زیر است:

طبق قانون تامین اجتماعی، سن بازنشستگی برای زنان پنج سال کمتر از مردان است، به این معنی که زنان می‌توانند در سنین پایین‌تر بازنشسته شوند. اما در مورد سابقه بازنشستگی به طور کلی شرایطی که قانونگذار توضیح داده است برای زن و مرد یکسان است. اما در موارد متعددی از نظر تاریخ شرایط سبکتر و آسان تری برای زنان در نظر گرفته شده است و بدین ترتیب قانونگذار حمایت های لازم را از زنان به عمل آورده است..

در این مورد با وجود شرایط همزمان سن و سابقه، به بازنشستگی زنان توجه داشت. به عبارت دیگر، جدای از سه مورد خاص، یعنی. بازنشستگی مشاغل سنگین و زیان آور، بازنشستگی جانبازان و بازنشستگی با 35 سال سابقه خدمت برای پرداخت حق بیمه، قاعده اصلی در بازنشستگی، احراز شرایط سنی و خدمتی برای بازنشستگی است..

بیمه شده با 45 سال سن و 30 سال سابقه خدمت می تواند بازنشسته شود.

بیمه شده ای که به سن 55 سالگی رسیده و حداقل 20 سال سابقه کار داشته باشد می تواند درخواست بازنشستگی کند..

بیمه شده با رسیدن به 42 سال سابقه کار و 20 سال سابقه خدمت می تواند بازنشسته شود..

در رابطه با این گروه از بیمه شدگان، چنانچه مستمری مستمری کمتر از حداقل دستمزد سال مربوطه باشد، به حداقل دستمزد افزایش نمی یابد..

بیمه شده می تواند پس از 35 سال سابقه خدمت بدون شرط سنی بازنشسته شود.

در صورتی که بیمه شده دارای از کارافتادگی عادی باشد با 45 سال تمام و با حداقل 20 سال سابقه در پرداخت حق بیمه می تواند برای دریافت مستمری اقدام کند..

یک فرد بازنشسته می تواند با رسیدن به سن 55 سالگی با حداقل 10 سال سابقه خدمت متناسب با سنوات پرداخت حق بیمه بازنشسته شود..

در این صورت بیمه شده می تواند با سابقه 10 سال و بیشتر تا 20 سال درخواست مستمری بدهد و مستمری وی معادل سنوات پرداخت حق بیمه (بین 10 تا 20 روز کاری) خواهد بود. در این صورت ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی قابل اجرا نیست و در صورتی که حقوق وی کمتر از حداقل دستمزد باشد مستمری به حداقل دستمزد افزایش نمی یابد.


بیشتر بخوانید:

جزئیات قرارداد کمیسیون از کارفرما طبق قانون کار

غذا جزء لاینفک دستمزد و حقوق کارگران است

جزئیات قرارداد با بازرگانان قانون کار

جزئیات از کارافتادگی در قانون کار / کارفرما موظف به پرداخت ازکارافتادگی کامل کارگر است.

جزئیات حقوق کارگران بر اساس قانون کار

جزئیات حقوق و مزایای کارگر یا کارمند پس از بازنشستگی

مسئولیت پرداخت شکاف دستمزد به کارگر بر عهده کارفرماست/جزئیات شکایت کارگر از کارفرما در مورد شکاف دستمزد.

جزئیات شکایت کارگر از کارفرما به دلیل عدم پرداخت ذخیره مرخصی

پرداخت مالیات مسکن تکلیف کارفرماست/ جزئیات شکایت کارمند از کارفرما به دلیل عدم پرداخت مالیات مسکن

اعتیاد کارگر طبق قانون کار، کارفرما حق اخراج کارگری را که از اعتیاد رنج می برد ندارد.

جزئیات کسر از حقوق کارمند توسط کارفرما

وظیفه کارفرما است که در صورت عدم پرداخت حق بیمه، بیمه کارگر/شکایت از کارفرما را پرداخت کند.

جزئیات حقوق کارگر کارواش در قانون کار / کارفرما حق ندارد حقوق کارگران را نپردازد

اعتیاد کارگر طبق قانون کار، کارفرما حق اخراج کارگری را که از اعتیاد رنج می برد ندارد.

جزئیات پرداخت کمک هزینه کودک به کارگران و کارمندان توسط کارفرما

جزئیات شکایت کارمند از کارفرما برای معوقه

دیدگاهتان را بنویسید