ضمانت‌ها و دوره‌های انتظار برای وام‌های زناشویی باید طبق قوانین کاهش یابد


ساعت: 15:41
تاریخ انتشار: 04/12/1401
کد خبر: 1880566

در پی دستور رئیس جمهور، بانک مرکزی اعلام کرد؛

در پی دستور رئیس جمهور، بانک مرکزی با تاکید بر تسریع و تسهیل در بازپرداخت وام زوجیت از محل «وثیقه ها و ضمانت نامه ها» و تعیین «مدت انتظار» مجدداً خواستار اجرای دستورالعمل های صادر شده شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش بانک مرکزی، پیرو نامه های قبلی این بانک در خصوص قسمت (1) بند (الف) تبصره (16) قانون بودجه سال 1401 کل کشور با موضوع پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و طبق دستور رئیس جمهور برای تسریع و تسهیل در پرداخت وام ازدواج به عنوان «ضمانت و ضمانت» و تعیین «سقف انتظار» لازم است بانک ها و مؤسسات اعتباری کشور برای پرداخت به موارد زیر توجه جدی داشته باشند. این نوع تسهیلات:

1- بر اساس نص صریح قانون، بانک ها و موسسات اعتباری موظفند بر اساس اعتبارسنجی متقاضیان، حداکثر با دریافت سفته از متقاضی یا ضامن معتبر نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام کنند. همچنین بانک ها می توانند در چارچوب ضوابط و مقررات مربوط و بر اساس دستورالعمل اجرایی ارائه تسهیلات خرد (بخشنامه شماره 24792/01 مورخ 02/04/1401) نسبت به اخذ ضمانت نامه و وثیقه اقدام کنند. و در مراجع ذیصلاح قابل پیگیری است.

2- این بانک موظف است ضمن تعیین شعبه، پذیرش و تکلیف تعهدات متقاضیان در نوبت سامانه وام قرض الحسنه ازدواج، تکمیل مدارک از متقاضی ظرف مدت یک ماه نسبت به پرداخت تسهیلات مذکور اقدام نماید. حداکثر مدت 10 روز کاری

3- متقاضیان در صورت شکایت از روند پرداخت تسهیلات در هر مرحله از اخذ تسهیلات می توانند از طریق شماره 2706 (سامانه ارتباطات مردمی بانک مرکزی) نسبت به ثبت نام و اعلام موضوع اقدام نمایند. همچنین بانک ها موظفند به شکایات دریافتی از متقاضیان در اسرع وقت رسیدگی کنند.

با عنایت به مراتب فوق، تقاضا می شود حداکثر ظرف مدت یک هفته از تاریخ وصول این نامه، موضوع به اطلاع واحدهای اجرایی ذیربط در سراسر کشور و گزارش اقدامات انجام شده به اطلاع عموم برسد. مدیریت عملیات نقدی و اعتباری بانک مرکزی.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید