جزئیات دیدار مقتدی صدر و سردار کانی؛ جناح صدر با کمیته هماهنگی شیعیان فراکسیون تشکیل می دهد

ساعت: 20:17
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۷
کد خبر: 1801400

یک منبع سیاسی آگاه گفت: پس از دیدار فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با سرکرده جریان صدر، تصمیم بر تشکیل این فراکسیون و کمیته هماهنگی تشیع برای تشکیل دولت گرفته شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ یک منبع سیاسی آگاه جزئیاتی از دیدار سردار اسماعیل کعانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با مقتدی صدر سرکرده گروهک صدر در نجف اشرف را اعلام کرد.

این منبع به بغداد الیوم نیوز گفت: کانی اواخر شب گذشته پس از زیارت نجف اشرف و کربلا در منزل رهبر جنبش صدر در منطقه الحنانه با مقتدی صدر به صورت خصوصی دیدار کرد.

وی تاکید کرد: سردار قاآنی و الصدر در حال بررسی ادغام مواضع جناح های سیاسی شیعه هستند تا فراکسیون الصدر بتواند در پارلمان با کمیته هماهنگی شیعیان موسوم به العطار التنسیقی (چارچوب هماهنگی) فراکسیون تشکیل دهد.

این منبع با تاکید بر اینکه هدف از تشکیل این فراکسیون تشکیل دولت عراق است، خاطرنشان کرد: الصدر اصرار داشت که نوری مالکی، رهبر ائتلاف دولت قانون، در دولت جدید حضور نداشته باشد.

به گفته این منبع، الصدر گفته است که اگر نوری مالکی شرکت نمی کرد، الصدر دارای یک جناح و چارچوب هماهنگی بود.

اعضای کمیته هماهنگی 13 آذر با رهبر فراکسیون صدر دیدار کردند. پس از این دیدار، دو طرف تاکید کردند که هدف از این دیدار، “بحث در مورد مسائل حل نشده و تحولات اخیر در دوره کنونی به منظور تقویت پیوند وحدت و برادری بین فرزندان کشور و منافع مردم عراق – در اولویت است. برای همه کشورها.” . “” نظر دهید.”

در این جلسه موضوعات زیر نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت:

1 اقدامات عملی لازم را برای مبارزه با فساد و پاسخگویی از مفسدان و نیز جلوگیری از سوء استفاده عمدی اموال عمومی انجام دهید.

2. تاکید بر خروج نیروهای خارجی بر اساس برنامه زمانی اعلام شده و ایجاد مکانیسم تضمینی برای انحصار تسلیحات در دست دولت.

3. حفاظت از الحشدالشعبی و حمایت و سازماندهی به گونه ای که این اقدام باعث تقویت نقش این سازمان و حفظ امنیت عراق شود.

4. جرم انگاری عادی سازی روابط [با رژیم صهیونیستی] و همه چیز مربوط به این عمل.

5. اقدام مشترک برای حفظ پایه های مردم عراق در برابر انحرافات اخلاقی و اجتماعی مطابق با چارچوب قانونی.

6. اقدام در جهت ارتقای سطح اقتصادی مناطق محروم و جداسازی رقابت سیاسی از تمامی طرح های خدماتی و رفع محرومیت این مناطق.

در انتخابات گذشته، فراکسیون صدر 73 کرسی از 329 کرسی پارلمان را به دست آورد و پس از آن ائتلاف سنی با 37 کرسی، ائتلاف دولت قانون با 33 کرسی و حزب دمکرات کردستان عراق با 31 کرسی قرار گرفتند. کردستان و ائتلاف فتح به رهبری هادی العامری با 17 کرسی در رده دوم قرار گرفتند.

درست است که فراکسیون صدر در این انتخابات بیشترین کرسی های پارلمان را به دست آورد، اما این کرسی ها برای تشکیل دولت کافی نیست و باید با سایر گروه های سیاسی پیروز انتخابات ائتلاف کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید