جزئیات دیدار وزیر خارجه طالبان با احمد مسعود و اسماعیل خان در تهران

روز جدید رئیس سفارت افغانستان در ایران جزییات دیدار وزیر امور خارجه طالبان با احمد مسعود و اسماعیل خان در تهران را تشریح کرد و گفت: در مذاکرات متکی و اسماعیل خان و مسعود هیچ اختلافی وجود نداشت.

عبدالقیوم سلیمانی، رئیس سفارت افغانستان در ایران، در یک کنفرانس مطبوعاتی در مورد سفر امیرخان متکی، وزیر امور خارجه دولت موقت طالبان در تهران و گفتگوهای وی با محمد اسماعیل خان، رهبر جهادی ها و آه فرمانده جبهه مقاومت پنجشیر گفت: فضا کاملاً صمیمانه بود، سخنان امیرخان متکی در این مذاکرات خوب بود و در مقابل سخنان طرف مقابل موضع منفی نگرفت.

به گزارش خبرگزاری صدای افغانستان (آوا)، ناظر مذاکره کننده گفت: طرف های مذاکره تصمیم گرفتند تا با تیم ها، گروه های مختلف و مردم افغانستان گفتگو کنند و پس از بررسی، مذاکرات بین الافغانی با میانجیگری جمهوری اسلامی ایران از سر گرفته شد. ایران.”

عبدالقیوم سلیمانی سه شنبه شب در یک کنفرانس خبری در سفارت افغانستان در تهران گفت که در گفتگوهای محمد اسماعیل خان وزیر امور خارجه طالبان و احمد مسعود نیز شرکت کرده است و آنچه او گفته به عنوان یکی از کشورهای عضو حاضر بی طرف است.
وی افزود: همه ما مشکلات افغانستان را درک می کنیم و باید متوجه باشیم که مردم ما در وضعیت مناسبی نیستند، اما از طرفی هر روز بر تعداد پناهندگان ما در ایران افزوده می شود که مشکلات مختلفی دارند و نیاز دارند. رسیدگی شود. “

به گفته رئیس سفارت افغانستان در ایران، اگر مشکلات موجود در افغانستان را بپذیریم، باید بپذیریم که مذاکره بهترین راه حل برای این مشکلات است.

روایت او از دیدار بزرگان امارت اسلامی با اسماعیل خان و احمد مسعود به نمایندگی از سیاستمداران افغانستان این است که این مذاکرات به ابتکار و میزبانی جمهوری اسلامی ایران در سفر آقای متقی به تهران انجام شده است. به افغانستان بیایید و با آقای متکی و تیمش از کابل در جمهوری اسلامی صحبت کنید.

سلیمانی گفت: دیدار متکی و تعدادی از سیاستمداران افغانستان در تهران دیدار خوبی بود، اولین دیدار حدود 5 ساعت به طول انجامید و کشورها درباره موضوعات کلیدی گفتگو کردند. هر دو طرف دیدگاه ها و موضوعاتی را که برای حل مشکل افغانستان برایشان مهم بود، بسیار آشکار و در فضایی کاملاً آرام و صمیمانه بیان کردند.

وی یادآور شد: در این نشست اسماعیل خان تاکید کرد که برای حل مشکلات افغانستان باید یک حکومت فراگیر داشته باشیم و همچنین در مورد قانون اساسی، حقوق زنان و سایر موضوعاتی که ما را به سمت عدالت اجتماعی سوق می دهد در یک چارچوب بحث کنیم. احمد مسعود هم در این راه صحبت خوبی کرد و گفت برای جنگ نیست بلکه همه طرفدار صلح هستیم و بالاخره باید با مذاکره به نتیجه برسیم. امیرخان متکی و دوستانش هم حرف های خوبی زدند و صحبت ها به خوبی ادامه یافت.

رئیس سفارت افغانستان ادامه داد: این اولین دیدار بود و البته زمان زیادی طول می کشد که بخواهیم دو طرف بنشینیم تا موضوع را حل کنیم و در مورد اختلافات صحبت کنیم و وارد چارچوبی شویم که می تواند منجر به گفتگوهای بین الافغانی شود. بنابراین انتظار اینکه چرا مذاکرات تهران موفقیت آمیز نبوده است و شما در قطر دیدید که مذاکرات حدود دو سال به طول انجامیده است، غیر منطقی است.

وی گفت: این مذاکرات برای آغاز مذاکرات بین الافغانی خوب بود و جمهوری اسلامی ایران نیز آمادگی خود را برای برگزاری انواع گفتگوها و نشست ها در خارج از افغانستان یا داخل افغانستان برای حل مشکلات افغانستان و همجواری با طالبان اعلام کرده است. دولت و سایر گروه های سیاسی.”، استقبال و حمایت می کند.

سلیمانی گفت: نتیجه مذاکرات مثبت بود، اما با توجه به مقدماتی بودن مذاکرات، گفته شد که طرفین مجدداً با بزرگان، مردم و تیم خودشان مشورت کنند و پس از مشورت، دفعه بعد با هم پیش بروند. “

او گفت: «اگر ما واقعاً معتقدیم که مشکلات افغانستان و حل آنها مستلزم گفت‌وگو و گفت‌وگو بین افغان‌ها است، باید حقیقت را از خطابم به عنوان رئیس سفارت افغانستان که در شرایط کنونی نماینده واقعی است، بگویم». اضافه. «من مردم افغانستان هستم. من شایعات موجود در فضای مجازی در مورد آخرین مذاکرات را تکذیب می کنم که به نظر می رسد بین سیاستمداران افغانستان و متقیان شکاف ایجاد کرده است، اما فضا کاملا صمیمانه بود و در جریان مذاکرات هیچ اختلاف نظری وجود نداشت.

این دیپلمات ارشد افغانستان تاکید کرد: در مورد ساختار نظام، قانون اساسی و ایجاد نظامی که منجر به یک حکومت فراگیر و دموکراتیک شود، بحث های بسیار جدی صورت گرفت و سخنان آقای متقی نیز خوب و خلاف سخنان مجلس بود. در مقابل، او موضع منفی نگرفت.

وی گفت: دو طرف به این نتیجه رسیده اند که باید با تیم ها و گروه های مختلف مردم افغانستان گفت وگو کنند و پس از بررسی، دوباره مذاکرات بین الافغانی با میانجیگری جمهوری اسلامی ایران از سر گرفته شود.

این عضو ناظر در مذاکرات تهران افزود: جمهوری اسلامی ایران نیز تلاش کرده با کشورها گفت‌وگو کند و آنها علاقه‌مندند زمینه را برای مذاکرات بعدی فراهم کنند. با این حال، نقش جمهوری اسلامی در مذاکرات بین‌حزبی آینده مثبت خواهد بود.

عبدالقیوم سلیمانی همچنین در بخشی دیگر از سخنان خود به حل مشکلات مهاجرین افغانستانی در ایران پرداخت و افزود: با نمایندگان سازمان های بین المللی در مورد حل مشکلات پناهجویان گفت وگو کردیم؛ اما در این راستا با حضور نمایندگان سازمان های بین المللی در خصوص حل مشکلات پناهندگان صحبت کردیم. با توجه به اینکه تعداد مهاجران به 3.5 تا 4 میلیون نفر رسیده و در حال افزایش است، اما کمک سازمان های بین المللی گسترده نیست.

وی از سازمان های بین المللی خواست نه تنها به پناهجویان در ایران کمک کنند، بلکه به افغانستان کمک جدی و اساسی کنند تا مردم به دلیل فقر و بیکاری مجبور به مهاجرت نشوند.

رئیس سفارت افغانستان در تهران یادآور شد: جامع ترین پاسخ به شایعات پیرامون نحوه عملکرد سفارت افغانستان در ایران، ادامه فعالیت سفارت افغانستان در ایران پس از حوادث اخیر بر اساس قوانین بین المللی و کنوانسیون 1961 وین است.

وی در پاسخ به محکومیت اخیر و نامه منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر نظارت وی بر سفارت افغانستان در تهران، تصریح کرد: نامه منتشر شده در فضای مجازی ربطی به مذاکرات اخیر ندارد، اما این نامه در 29 عقرب (آبان) خارجی وزارت امور جمهوری اسلامی طالبان با صدور حکمی به سفارت افغانستان در ایران، پس از خروج عبدالغفور لیوال، عبدالقیوم سلیمانی سفیر افغانستان به عنوان سرپرست این سفارت منصوب شد.

سلیمانی تصریح کرد: نباید سفارت را متهم به ارتباط یا نداشتن با دولت فعلی کرد چرا که سفارت افغانستان در تهران به دلیل موقعیتی که دارد نیازی به عدم ارتباط با دولت فعلی برای حل مشکلات مردم نمی بیند. لذا فعالیت سفارت و نمایندگی های آن در ایران همانند گذشته ادامه دارد. مهمترین وظیفه سفارت در شرایط امروز خدمت رسانی به مهاجرین است و در این راستا سفارت سعی کرده از حاشیه های سیاسی دوری کند چرا که مردم ما باید خدمات ارائه دهند.

وی در خصوص هدف سفر وزیر امور خارجه دولت اسلامی به گروه طالبان در تهران گفت: در این سفر مذاکراتی بین دو کشور در مورد مسائل اقتصادی و پناهجویان انجام شد و کمیسیون های اقتصادی متعددی برای بحث در مورد موضوعات مختلف از جمله ترانزیت تشکیل شد. تجارت و راه آهن: «این هم به نفع مردم افغانستان و هم به نفع مردم ایران است.

دیپلمات ارشد افغانستان در سخنان پایانی خود گفت: باید از جمهوری اسلامی ایران تشکر کنیم که بیش از چهل سال است که مهاجران افغانستانی در ایران بوده و میزبان خوبی در این مدت بوده اند. اینکه در حال حاضر بیش از 400 هزار دانشجو و بیش از 20 هزار دانشجو و هزاران تاجر و تاجر در ایران داریم به این معنی است که این کشور میزبان خوبی بوده است. البته مشکلات موجود قابل حل است و دولت میزبان همواره به دنبال حل مشکلات مهاجران بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید