جزئیات شرایط ارزشیابی معلمان

جزئیات شرایط ارزشیابی معلمان

نحوه ارزیابی و رتبه بندی معلمان در قوانین رتبه بندی به عوامل مختلفی بستگی دارد که منجر به منافع ملموس و نامشهود برای آنها می شود. اما این عوامل و مولفه ها کدامند؟

چهار عامل موثر در قوانین رتبه بندی معلمان
شایستگی (میانگین نمرات و نظر آموزشی مربوطه)

30% صلاحیت کل (اخلاق و اعتقادات)
صلاحیت حرفه ای 26% (شامل مدرک تحصیلی و …)
24 درصد صلاحیت حرفه ای
20% سابقه (سالها تجربه از قبیل تدریس، مدیریت، حضور در مناطق محروم و …)
بر اساس آیین نامه رتبه بندی معلمان که برای صدور حکم معلمان اعلام می شود، نحوه ارزیابی رتبه بندی معلمان هر 5 سال یکبار به شرح زیر است:

جدول رتبه بندی معلمان
رتبه بندی مبانی شایستگی عمومی شایستگی تخصصی صلاحیت حرفه ای تجربه
دستیار معلم (رتبه 1)
پایه (حداقل): 45
پایه دو: 47
پایه سه: 50
حداقل 13 امتیاز حداقل 12 امتیاز حداقل 11 امتیاز حداقل 2 امتیاز
مدرس مربی (رتبه دوم)
پایه: 55
پایه دو: 57
پایه سه: 60
حداقل 16 امتیاز حداقل 14 امتیاز حداقل 13 امتیاز حداقل 10 امتیاز
دستیار (رتبه سوم)
پایه: 65
پایه دو: 67
پایه سه: 70
حداقل 19 امتیاز حداقل 16 امتیاز حداقل 15 امتیاز حداقل 12 امتیاز
دانشیار (مقام چهارم)
پایه: 75
پایه دو: 80
پایه سه: 85
حداقل 23 امتیاز حداقل 19 امتیاز حداقل 17 امتیاز حداقل 14 امتیاز
معلم (رتبه پنجم)
پایه: 90
پایه دو: 95
پایه سه: 100
حداقل 25 امتیاز حداقل 21 امتیاز حداقل 20 امتیاز حداقل 17 امتیاز
توجه : کسب رتبه چهارم و پنجم شرایط خاصی دارد که در زیر آمده است.

شرایط ویژه اخذ مدرک چهارم ( دانشیار )
سالهای آزمایشی (شامل مزایای قانونی): حداقل 15 سال
مدرک تحصیلی: حداقل مدرک کارشناسی ارشد
حداقل یک مقاله پژوهشی مرتبط با بهبود کار معلمان، مانند اقدام پژوهی و دوره پژوهشی
میانگین نمره سالانه حداقل 90 در طول پنج سال منتهی به رتبه (نمره سالانه نباید کمتر از 85 باشد)
شرایط ویژه کسب رتبه پنجم (معلم)
سابقه تدریس (شامل مزایای حقوقی): حداقل 21 سال
مدرک تحصیلی: حداقل مدرک دکتری مورد تایید وزارت علوم
حداقل 2 مقاله پژوهشی مرتبط با بهبود کار معلمان مانند اقدام پژوهی و دوره پژوهشی
میانگین نمره سالانه حداقل 95 در طول پنج سال منتهی به رتبه (نمره سالانه نباید کمتر از 90 باشد)
جدول افزایش حقوق معلمان
حقوق معلمان بر اساس سه مولفه حقوق کار، حقوق کار و فوق العاده متفاوت است.

دستیار معلم ابتدایی دستیار معلم دستیار معلم دستیار معلم
پایه 3.45 × 55 × 65 × 90 × 75
پایه 2.47.57.67.80.95
پایه 1.50.60.70.85.100
عناصری که در رتبه بندی معلمان گنجانده شده است:
به گفته کاسم احمدی لاشکی، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش، شاخص های زیر از جمله شاخص های رتبه بندی هستند:

دوره های ضمن خدمت، مناسب سازی رشته تدریس و یادگیری، سیستم پروپوزال یا سیستم مدیریت دانش، تدریس در کارگاه های تخصصی یا دوره های بدون کار، عضویت در کارگروه ها، معلم پژوهی، توسعه نرم افزارهای آموزشی برای تسهیل آموزش، تولید محتوا، همکاری و مشارکت موثر در فرآیند نظارت و داوری، سمت گرفتن در جشنواره ها، مسابقات و احترام به مقام معلم، گواهینامه، کارکنان با بیش از 24 ساعت وظیفه، مربی، تماشاگر و سرپرست نیروهای فرهنگی و ورزشی

احمدی لاشکی همچنین با بیان اینکه ارزیابی عملکرد سالانه برای سه سال منتهی به سال 1400 در ضوابط رتبه بندی لحاظ می شود، گفت: اجرای رتبه بندی معلمان در تاریخ 31 شهریور 93 برنامه ریزی شده است.

شامل و در رتبه بندی نشده است
افرادی که بعد از 31 شهریور 1400 بازنشسته شده اند مشمول این رتبه بندی می شوند اما کسانی که قبل از این تاریخ بازنشسته شده اند مشمول این رتبه بندی نمی شوند.

کارکنان اداری استخدام شده به عنوان معلم نیز از محل طرح طبقه بندی مشاغل معلمان و احتساب مدت خدمت آنها مصوب 26 شهریور 58 شورای انقلاب مشمول این قانون می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید