جزئیات محاسبه حقوق معلمان بازنشسته در طرح ارزشیابی معلمان

جزئیات محاسبه حقوق معلمان بازنشسته در طرح ارزشیابی معلمان

بیش از 10 سال است که ارزشیابی معلمان از جامعه معلمان خواسته شده است. دانش آموزانی که در آن زمان تازه کلاس اول را شروع کرده بودند، فارغ التحصیل شده اند و در راه بازار کار یا دانشگاه هستند. سفر طولانی و طولانی که طرح ارزشیابی معلم آغاز کرد هنوز به ایستگاه آخر نرسیده است و پیچ و خم های زیادی برای رسیدن به وضعیت پایدار و پایدار این طرح ملی وجود دارد. بازدیدهای طرح رتبه بندی از مجلس و کمیته های تخصصی ادامه خواهد داشت. اما مهمترین قدم تصویب طرح رتبه بندی است و اولین قدم برای اجرای آن برداشته شده است. پاسخ یکی از اعضای کمیسیون آموزش و علوم مجلس به شبهات اجرای این طرح معلمان پیش از بازنشستگی.

طرح ارزشیابی معلمان بالاخره پس از شایعات و تقلب های فراوان اجرایی شد. بر اساس این طرح، معلمان با توجه به سوابق و عملکرد خود در 5 گروه رتبه بندی می شوند و با توجه به امتیازاتی که در این رتبه بندی کسب می کنند مشمول افزایش حقوق می شوند. این طرح از شهریور ماه سال جاری آغاز شد و پیش از این در روزهای ابتدایی اجرای طرح رتبه بندی تردیدهایی در خصوص میزان و نحوه پرداخت مستمری معلمان وجود داشت.

سوال مهم این است که نقش معلمان در آستانه بازنشستگی یا بازنشستگی در چند ماه اخیر با رتبه بندی چیست؟ آیا میزان مستمری آنها با احتساب رتبه محاسبه می شود؟

محمدرضا احمدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات شورای اسلامی می گوید: در قانون بودجه سال 1401 کلیه معلمانی که از 10 شهریور 1400 در خدمت آموزش و پرورش بوده اند، مشمول قانون رتبه بندی می شوند. یعنی حتی اگر فردی در اول مهر 1400 بازنشسته شود، ابتدا نتیجه او در طرح رتبه بندی مشخص می شود و بر اساس رتبه بندی اعلام شده، طبق همان قانون مستمری وی پرداخت می شود.

بر اساس اعلام وزارت آموزش و پرورش، هنوز تعداد دقیق معلمانی که امسال به تعداد مستمری بگیران اضافه می شوند، مشخص نشده است. اما طبق قانون فوق الذکر کلیه معلمانی که بعد از 10 شهریور 1400 از خانواده بزرگ فرهنگیان بوده اند مشمول این قانون بوده و می توانند از مزایای این طرح برخوردار شوند.

مصوبه مجلس در آموزش و پرورش ابلاغ شده و بر اساس نیازسنجی، قانون بودجه برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده است. به گفته نماینده مردم رشت در شورای اسلامی، در سال 1400 قانون بودجه ای برای اجرای طرح رتبه بندی اختصاص داد. احمدی به همشهری می گوید: «بر اساس قانون بودجه سال 1400، 12 هزار و 500 میلیارد تومان برای اجرای دستورالعمل ارزشیابی معلمان آموزش و پرورش در نظر گرفته شد. در بودجه سال 1401 مبلغ 25 همات برای این پروژه پیش بینی شده است.

وی در خصوص اجرای بودجه های تعیین شده می گوید: این بودجه ها در مجلس تنظیم و توزیع می شود. امسال چقدر از این بودجه هزینه می شود و این مبالغ چگونه پرداخت می شود؟ این موضوعی است که باید در دستورالعمل آموزشی مشخص شود. اما مردادماه امسال قبل از مشخص شدن وضعیت رتبه بندی، با فشاری که مجلس بر وزارت آموزش و پرورش وارد کرد، برای هر معلم یک میلیون و 500 هزار تومان واریز شد. البته تعدادی از فرهنگیان محترم این ودیعه را گذاشته اند و آموزش و پرورش موظف است این مبلغ را برای آنها نیز واریز کند».

همچنین مابه التفاوت حقوق معلمان قبل و بعد از اجرای طرح رتبه بندی توسط آموزش و پرورش تعیین و به هزینه آنها پرداخت می شود. این پرداخت شامل وضعیت مستمری بگیرانی است که مشمول طرح رتبه بندی می شوند.

اجرای طرح رتبه بندی در ابتدای راه خود دارای ایراداتی است که وزیر آموزش و پرورش در سخنان خود پیش از آغاز به کار مجلس به آن اشاره کرد. ممانعت جمعی از معلمان از اجرای طرح رتبه بندی و اجرای آن طرح با ذوق، موضوعی بود که صدای برخی نمایندگان و اعضای کمیسیون آموزش را درآورد.

احمدی نماینده مجلس و عضو کمیسیون آموزش گفت: وزیر معلمان را از طرح مهرآفرینان حذف کرد. از سوی دیگر معلمان طرح امین و معلمان قرآن آموز را نیز باید به این طرح اضافه کرد. نواقص لازم برای بازنگری طرح توسط نمایندگان تهیه و طی نامه ای به رئیس شورای اسلامی ارسال شده تا این موارد در دولت بررسی شود. از سوی دیگر انتظار داریم وزیر آموزش و پرورش سریعا دستورالعمل طرح رتبه بندی را آماده کند تا جزئیات اجرای آن مشخص شود».

وی اجرای طرح ارزشیابی معلمان را با وجود همه این کاستی ها مثبت ارزیابی می کند و معتقد است معلمان در این شرایط با انگیزه و دست پر به کلاس های درس می روند و دانش آموزان نیز از این مشکل سود خواهند برد. استفاده از تمام ظرفیت فرهنگیان برای رفع مشکل کمبود معلم از دیگر اقداماتی است که به گفته این نماینده مجلس انتظار می رود به زودی در دستور کار آموزش و پرورش قرار گیرد. از برون سپاری آموزش و تدریس گرفته تا معلمان خصوصی و مدارس خصوصی، همه آنها را می توان از طریق آزمون ارزیابی کرد و به سیستم آموزشی کشور کمک کرد.

دیدگاهتان را بنویسید