حقوق معلمان بازنشسته چگونه محاسبه می شود؟

حقوق معلمان بازنشسته چگونه محاسبه می شود؟

یکی از موضوعاتی که در ماه های اخیر قابل بحث است، بحث ارزشیابی معلمان است. بسیاری از فرهنگیان منتظر تصویب و اجرای دقیق این طرح هستند تا بتوانند با حقوق و مزایای فرهنگیان برابری کنند. برای مطالعه اخبار اقتصادی و همچنین جزئیات ارزشیابی معلمان می توانید به جدیدپرس مراجعه کنید. رتبه بندی معلمان در درجه اول مربوط به حقوق و مزایایی است که مربیان دریافت می کنند. در این مقاله قصد داریم اطلاعات جالبی در مورد مزایا و معایب ارزشیابی معلمان با شما در میان بگذاریم.

هدف از رتبه بندی معلمان
در مورد رتبه بندی مربیان به ویژه معلمان که ممکن است ابعاد مختلفی از رتبه بندی را در بر بگیرد، مطالب زیادی گفته شده است. یکی از اهداف اصلی ارزشیابی معلم، بهبود کیفیت و رسیدن به نقطه ای است که معلمان بتوانند سازوکارهای خودتنظیمی را توسعه دهند. برخی از موضوعات اصلی رتبه بندی به افزایش کیفیت معلمان مربوط می شود.

در واقع با ایجاد رتبه بندی می توان سطح معلمان را تا حد زیادی از نظر کیفی بررسی کرد. این به معلمان اجازه می دهد تا با نوشتن مقالات پژوهشی سطح خود را در میان معلمان دیگر بالا ببرند. معیارهای رتبه بندی زیادی وجود دارد که یکی از مهمترین آنها سطح کیفی معلمان است. دولت در بحث ارزشیابی معلمان، اجرای سند تحول بنیادین را دلیل اصلی ارزیابی ها عنوان کرد.

داشتن معلمان با سواد بالا تضمین می کند که یادگیری در مدارس و دانشگاه ها به بهترین شکل انجام می شود، که برای یک جامعه پویا حیاتی است.

مزایای رتبه بندی معلمان
بسیاری از نمایندگان مجلس و کارشناسان می گویند که رتبه بندی معلمان می تواند مزایای زیادی داشته باشد. در نظر گرفتن تأثیر مدرک تحصیلی و تجربه در رتبه بندی معلمان پیشنهاد می شود. این رتبه بندی را به واقعیت نزدیک تر می کند. امتیاز اضافی در حداقل حقوق معلمان گنجانده می شود. ابتدا آستانه حقوق سال بعد پرداخت می شود و سپس مازاد امتیاز به رقم پایه حقوق اضافه می شود.

این تصمیم باعث می شود تا پس از انجام رتبه بندی، افزایش حقوق زیادی در سال جدید برای فرهنگیان آسان شود. در سال های اخیر همواره فرهنگیان از کمبود حقوق و مزایا برای فرهنگیان گلایه داشته اند که تا حد زیادی با رتبه بندی مشخص می شود. هنوز بحث های زیادی در مورد رتبه بندی معلمان و مربیان وجود دارد که در حال بررسی است.

خطاهای قانون رتبه بندی
برخی از منتقدان این طرح می گویند که در قانون ارزشیابی معلمان مشکلات زیادی وجود دارد که نیاز به بازنگری اساسی دارد. یکی از مهم ترین مشکلات قانون که به آن اشاره شد، عدم تأثیرگذاری بر کیفیت کار و افزایش شأن معلمان است. با توجه به تورم بالا در کشور، افزایش حقوق معلمان در بهترین شرایط بین 1.5 تا 5 میلیون تومان خواهد بود که تاثیر چندانی بر معیشت معلمان نخواهد داشت.

مزایا و معایب ارزشیابی معلمان چیست؟
البته افزایش این میزان می تواند بخشی از نیاز فرهنگیان را تامین کند اما نقدها بر مبنای تورم در کشور است. به گفته یکی از اعضای شورای مرکزی سازمان معلمان ایران، معلمان از مشاغل مشابه محروم شدند و در این شرایط معلمان نباید بیش از 20 درصد افزایش حقوق دریافت کنند.

نحوه محاسبه حقوق بازنشستگان
بر اساس ضوابط تعیین شده برای حقوق بازنشستگی معلمان، میانگین حقوق و مزایای کسر شده از دو سال آخر خدمت و به ازای هر سال سابقه خدمت بالای 30 سال 2.5 درصد به حقوق بازنشستگان اضافه می شود. این سیستم نشان می دهد که افزایش دستمزد می تواند تا حد زیادی برای بازنشستگان نیز اعمال شود.

تداوم تصدی کارکنان در واحدهای آموزشی و در پست های آموزشی ممکن است با رتبه بندی معلمان بازنشسته مرتبط باشد. بر اساس قانون کار کشور می توان گفت افرادی که از 10 شهریور 1400 افتخار بازنشستگی داشته اند مشمول طرح مزایای رتبه بندی می شوند. البته قانون به دنبال تغییر بخش های مختلف رتبه بندی معلمان است تا همه فرهنگیان بتوانند افزایش حقوق دریافت کنند. تداوم خدمت مأموران اداری بر اساس این قانون امکان پذیر نبوده و به صورت جداگانه قابل محاسبه است.

مربیان امیدوارند رتبه بندی معلمان بتواند سطح پایه حقوق را برای مربیان با یکسان کردن حقوق آنها افزایش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید