میزان مقرری مقرری بیکاری چگونه محاسبه می شود؟


ساعت: 12:15
تاریخ انتشار: 1401/06/17
کد خبر: 1896016

مدیرکل امور بیمه ای سازمان بیمه های اجتماعی درباره نحوه محاسبه ریالی مبلغ مقرر بیمه بیکاری گفت: مبنای محاسبه مبلغ مقرر 55 درصد متوسط ​​حقوق یک فرد بیکار در 90 روز قبل از شروع کار است. بیکاری.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مهدی شکوری، مدیرکل امور بیمه ای سازمان تامین اجتماعی گفت: بر اساس قانون بیمه بیکاری، تمامی افراد مشمول قانون کار و تامین اجتماعی مشمول این قانون هستند و در صورت بیکاری غیرارادی از حمایت سازمان تامین اجتماعی برخوردار می شوند. سازمان تامین اجتماعی.

وی با اشاره به اینکه طبق قانون مستمری بگیران و معلولان و شاغلان خوداشتغالی و بیمه اختیاری و اتباع خارجی از شمول این قانون مستثنی شده اند، افزود: ایجاد بیمه بیکاری یکی از حمایت های مهم تامین اجتماعی از کارگران تحت پوشش است. توسط این سازمان

مدیرکل امور بیمه ای سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: صندوق بیمه بیکاری به عنوان صندوقی مستقل برای کمک به بیمه شدگان در دوران بیکاری و همچنین مهارت آموزی و بستر بازگشت کارگران به تولید و اشتغال تشکیل شد. قانون بیمه بیکاری پس از اجرای آزمایشی به مدت سه سال در مصوبه سال 1366 و تصویب شورای اسلامی شهر به عنوان قانون دائمی در سال 1369 ایجاد شد.

شکوری افزود: علاوه بر بیمه شدگانی که به صورت غیر ارادی شغل خود را از دست می دهند، گاهی برخی از کارفرمایان نیز به دلیل بازسازی، اصلاح و به روز رسانی خطوط تولید مجبور به تعدیل بخشی از نیروهای خود برای مدت معینی می شوند. ، مشمول بیمه بیکاری خواهند شد.

مدیرکل امور بیمه ای سازمان بیمه های اجتماعی با اشاره به اینکه حمایت از بیمه شدگان واجد شرایط در دوران بیکاری محدود به پرداخت مقرری بیکاری نیست، افزود: مشمولان این قانون علاوه بر استفاده از خدمات درمانی نیز استفاده می کنند. به کمک هزینه ماهانه با در نظر گرفتن سابقه بیمه آنها. همچنین برای افرادی که بیکار می مانند، موضوع آموزش و مهارت آموزی نیز در قانون پیش بینی شده است. یعنی اگر فردی در کاری شکست می خورد و بی اختیار شغل خود را از دست می داد، قانونگذار سازوکاری را فراهم می کرد که به وسیله آن افراد می توانستند مهارت های خود را ارتقا داده و به شغل دیگری جذب کنند و بر اساس نیاز جامعه و بازار نیروی کار از منطقه. ، ممکن است فرصت استخدام مجدد داشته باشند

شکوری درباره نحوه محاسبه مبلغ ریالی مقرر برای بیمه بیکاری گفت: مبنای محاسبه مبلغ مقرر 55 درصد میانگین حقوق یک فرد بیکار در 90 روز قبل از شروع بیکاری است. سازوکار دیگری برای افراد متاهل و تحت تکفل در نظر گرفته شده است که به ازای هر فرد تحت تکفل و حداکثر تا 4 نفر، ده درصد حداقل دستمزد سالانه به حمایت افراد متاهل و تحت تکفل اضافه می شود، مشروط بر اینکه کل مبلغ بیشتر نباشد. 80 درصد متوسط ​​دستمزد. بدیهی است در کلیه موارد میزان تعیین شده بیمه بیکاری قابل پرداخت کمتر از حداقل دستمزد سال نخواهد بود.

آمار ماهانه مقررات جدید بیکاری

وی آمار ماهانه ایجاد آئین نامه جدید بیکاری را به طور متوسط ​​حدود 17 تا 18 هزار نفر اعلام کرد و کل مبلغ پرداختی در ماه امسال برای حدود 170 هزار واجد شرایط را حدود 1132 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: پس از گسترش نرخ بیکاری بیماری کرونا و شرایط خاص ناشی از محدودیت تردد، سامانه غیرحضوری اعلام بیکاری و درخواست آیین نامه با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایجاد شد که هم اکنون از ابتدای سال جاری به صورت غیرحضوری انجام می شود. درخواست معرفی و بررسی شرایط و صدور رای و ایجاد آیین نامه. پیش از این بیمه شدگان بیکار برای تهیه آذوقه مکرر به شعب مراجعه می کردند، اما در حال حاضر در هیچ یک از مراحل واجد شرایط بودن و تشکیل احکام، نیازی به مراجعه به تعاونی ها، ادارات کار و رفاه و شعب تامین اجتماعی نیست.

منابع صندوق بیمه بیکاری

مدیرکل امور بیمه ای سازمان بیمه های اجتماعی درباره منابع صندوق بیمه بیکاری گفت: منابع صندوق بیمه بیکاری سه درصد حق بیمه بیکاری است که طبق قانون کارفرما موظف به پرداخت آن است. البته سی سال از اجرای این قانون می گذرد، امروزه در بین برخی کارشناسان این نظر وجود دارد که عدم مشارکت دولت در تامین وجوه صندوق و به دنبال آن کسری صندوق بیمه بیکاری، یک مشکل است. اشکالات قانون بیمه بیکاری .

وی تاکید کرد: وقتی کل کشور درگیر معضل گسترده ای مانند کرونا است، صندوق بیکاری منابعی برای پوشش کل جمعیت مشمولان را ندارد. بهبود خدمات و تسهیل بیمه بیکاری مستلزم تامین منابع پایدار است و یکی از پیشنهادات در این راستا این است که علاوه بر کارفرما، دولت نیز در تامین اعتبارات صندوق بیمه بیکاری مشارکت داشته باشد. هنگام استخدام هر بیمه شده

دیدگاهتان را بنویسید