میزان مقرری بیکاری افراد مجرد و متاهل چقدر است؟

میزان مقرری بیکاری افراد مجرد و متاهل چقدر است؟

روز جدید مدیرکل امور بیمه ای سازمان تامین اجتماعی مدت مقرر پرداخت بیمه بیکاری برای افراد مجرد، متاهل و تحت تکفل را تشریح کرد.

مهدی شکوری بیان کرد: بر اساس قانون بیمه بیکاری تمامی افرادی که مشمول قانون کار و بیمه تامین اجتماعی هستند مشمول این قانون هستند و در صورت بیکاری اجباری تحت حمایت سازمان تامین اجتماعی هستند.

وی با اشاره به اینکه طبق قانون مستمری بگیران و از کارافتادگان و شاغلان بیمه شدگان خودبیمه شده و بیمه شده اختیاری و نیز اتباع خارجی از شمول این قانون مستثنی هستند، افزود: ایجاد بیمه بیکاری یکی از حمایت های مهم بیمه ای است. برای کارگران تحت پوشش این سازمان صندوق بیمه بیکاری به عنوان صندوقی مستقل برای کمک به بیمه شدگان در دوران بیکاری و همچنین مهارت آموزی و بستر بازگشت کارگران به تولید و اشتغال تاسیس شد و در سال 1369 به صورت آزمایشی و به عنوان قانون دائمی به تصویب شورای اسلامی شهر رسید.

شکوری افزود: علاوه بر بیمه شدگانی که به صورت غیر ارادی شغل خود را از دست می دهند، گاهی برخی از کارفرمایان نیز به دلیل بازسازی، اصلاح و به روز رسانی خطوط تولید مجبور به تعدیل بخشی از نیروهای خود برای مدت معینی می شوند. ، مشمول بیمه بیکاری خواهند شد.

مدیرکل امور بیمه ای سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه حمایت از بیمه شدگان واجد شرایط در دوران بیکاری محدود به پرداخت مقرری بیکاری نیست، گفت: مشمولان این قانون علاوه بر کمک هزینه ماهانه با در نظر گرفتن سابقه بیمه آنها از خدمات پزشکی برخوردار شوند. همچنین برای افرادی که بیکار می مانند، موضوع آموزش و مهارت آموزی نیز در قانون پیش بینی شده است. یعنی اگر فردی در کاری شکست می خورد و بی اختیار شغل خود را از دست می داد، قانونگذار سازوکاری را فراهم می کرد که به وسیله آن افراد می توانستند مهارت های خود را ارتقا داده و به شغل دیگری جذب کنند و بر اساس نیاز جامعه و بازار نیروی کار از منطقه. ، ممکن است فرصت استخدام مجدد داشته باشند

وی بیان کرد: در تعریف بیکار این قانون می گوید بیکار به فردی گفته می شود که بدون میل و اراده بیکار است و آماده کار است و توانایی و تمایل به کار دارد اما به دلایل غیرارادی ارتباط با کارفرما قطع شده است پس یکی از مصادیق بیکاری قطع رابطه با کارفرما بدون اراده بیمه شده است. در صورت وقوع حوادث غیر مترقبه مانند سیل، زلزله، جنگ و موارد مشابه، قانونگذار تصریح کرده است که اگر در این حوادث به دلیل خسارت وارده به کارگاه، فعالیت کارگاه متوقف شود و بیمه شده بیکار بماند; ایجاد حمایت بیمه بیکاری برای کارگران

شکوری تصریح کرد: بر این اساس در تمام اتفاقات غیرمنتظره ای که در کشور رخ می دهد، در سیل، زلزله و آتش سوزی که رخ می دهد; بیمه بیکاری برای کارگران ایجاد می شود. جالب اینجاست که در این حوادث محدودیتی در سابقه پرداخت حق بیمه وجود ندارد. قانون بیمه بیکاری شرایطی را برای سابقه پرداخت بیمه برای استفاده از حمایت های این قانون فراهم کرده است. یعنی بیمه شده باید حداقل 6 ماه سابقه پرداخت بیمه داشته باشد اما در صورت وقوع حوادث غیرمترقبه این سازوکار دیده نشده و این حمایت بدون محدودیت برقرار می شود.

مدیرکل امور بیمه ای سازمان بیمه های اجتماعی درباره شرایط قانونی استفاده از بیمه بیکاری افزود: بیمه شدگان مشمول این حمایت باید حداقل 6 ماه سابقه پرداخت حق بیمه قبل از بیکاری و حداکثر ظرف 30 روز از زمان پرداخت حق بیمه داشته باشند. او بیکار بود، بیکاری او و درخواست استفاده. آیین نامه بیمه بیکاری ادارات تعاون، کار و بهزیستی را اعلام کنید.

وی افزود: مدت مقرری بیکاری برای افراد مجرد طبق دفاتر پرداخت حق بیمه حداقل 6 ماه و حداکثر 36 ماه و برای افراد متاهل و تحت تکفل از 12 ماه تا 50 ماه در نظر گرفته شده است.

شکوری با بیان نحوه محاسبه مبلغ مقرر بیمه بیکاری گفت: مبنای محاسبه مبلغ مقرر 55 درصد میانگین دستمزد یک بیکار در 90 روز قبل از شروع بیکاری است. برای افراد متاهل و افراد تحت تکفل سازوکار دیگری پیش بینی شده است که به ازای هر یک از افراد تحت تکفل و حداکثر تا 4 نفر، ده درصد حداقل دستمزد سالانه به حمایت افراد متاهل و افراد تحت تکفل اضافه می شود، مشروط بر اینکه مبلغ کل از 80 درصد بیشتر نشود. از میانگین حقوق بدیهی است در هر صورت مبلغ مقرر بیمه بیکاری قابل پرداخت کمتر از حداقل دستمزد سال جاری نخواهد بود.

مدیرکل امور بیمه ای سازمان بیمه های اجتماعی آمار ماهانه ایجاد احکام جدید بیکاری را برای 17 تا 18 هزار نفر و مجموع پرداختی ماهانه امسال به نزدیک به 170 هزار واجد شرایط را حدود 1132 میلیارد نفر اعلام کرد. تومان و گفت: پس از شیوع بیماری کرونا و شرایط خاص ناشی از محدودیت تردد، با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سامانه غیرحضوری اعلام بیکاری و درخواست آیین نامه ایجاد شده است. به صورت غیابی انجام می شود.

وی افزود: پیش از این بیمه شدگان بیکار برای تهیه آذوقه به شعب مراجعه می کردند اما اکنون در هیچ مرحله ای از احراز صلاحیت و تنظیم مقررات نیازی به مراجعه به تعاونی ها، ادارات کار و رفاه و شعب تامین اجتماعی نیست.

مدیرکل امور بیمه ای سازمان بیمه های اجتماعی درباره منابع صندوق بیمه بیکاری گفت: منبع صندوق بیمه بیکاری سه درصد حق بیمه بیکاری است که طبق قانون پرداخت آن به عهده کارفرما است. . البته سی سال از اجرای این قانون می گذرد، امروزه در بین برخی کارشناسان این نظر وجود دارد که عدم مشارکت دولت در تامین وجوه صندوق و به دنبال آن کسری صندوق بیمه بیکاری، یک مشکل است. اشکالات قانون بیمه بیکاری . وقتی کل کشور درگیر مشکل گسترده ای مانند کرونا است، صندوق بیکاری منابع لازم برای پوشش کل جمعیت را ندارد. بهبود خدمات و تسهیل بیمه بیکاری مستلزم تامین منابع پایدار است و یکی از پیشنهادات در این راستا این است که علاوه بر کارفرما، دولت نیز در تامین وجوه از محل صندوق بیمه بیکاری در طول مدت مشارکت داشته باشد. اشتغال همه شخص بیمه شده

دیدگاهتان را بنویسید