جزئیات صدور ویزای کار قطر برای ایرانیان

محمود کریمی بیرانوند در گفت وگو با ایسنا، در تشریح جزئیات سفر وزیر کار قطر، اظهار کرد: در سفر وزیر کار قطر، موضوع محوری بحث اعزام نیروی کار ماهر بود و در آنجا بود. مذاکرات خوبی در سطح کارشناسان، مدیران کل، نمایندگان مجلس و وزرا بود. مقرر شد جلسات تخصصی و مدیریتی حول این پروتکل تشکیل شود و ساز و کار اعزام نیروی کار در مسیرهای مورد نظر کشور توسط وزارت کار انجام شود.

وی در خصوص راه اندازی دفتر روابط کار ایران در قطر نیز گفت: منظور از «اداره روابط کار» همان رایزن کارگری است که به عنوان وابسته کار در سفارت مشغول به کار است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار از صدور 500 پروانه کار از قطر برای ایرانیان خبر داد و گفت: در شش ماه گذشته 500 ویزای کار برای ایرانیان متقاضی کار در قطر و بر اساس توافق نامه صادر شده است. که با کشور قطر داشتیم، تصمیم گرفتیم این کار انجام شود تا استقرار و تشکیل نیروی کار به شکل مناسبی که در حال شکل گیری است انجام شود.

کریمی بیرانوند درباره پذیرش 4200 نیروی متخصص ایرانی توسط مقامات قطری گفت: این رقمی است که قطر اعلام کرد در شش ماه گذشته 4500 درخواست ویزای کار از ایرانیان به دولت قطر ارسال شده است که از این تعداد 500 ویزای کار صادر شده است سازوکارهای بین دولتی در این زمینه ایجاد شده است، تلاش می کنیم این سازوکار را ایجاد کنیم تا جریان ورود و خروج نیروی کار ماهر به قطر در چارچوب مشخصی دنبال شود.

وی با بیان اینکه اگر خود دولت وارد چرخه نظارت و سیاست گذاری و اعزام نیروی کار نشود، فضاهای غیررسمی برای خروج نخبگان فراهم می شود، گفت: عدم ورود دولت به معنای عدم حضور نخبگان نیست. دولت باید نظارت، مساعدت و هدایت کند و در تمام دنیا از زمانی که دولت وارد شده است، هیچ خروجی نخبگان از دولت صورت نمی گیرد.

معاون اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی فعال شدن دیپلماسی در بازار کار کشورهای همسایه را در دستور کار وزارت کار دانست و گفت: به زودی شاهد فعال شدن دیپلماسی در بازار کار کشورهای همسایه خواهیم بود. بازار کار در عراق و همچنین ارمنستان، لبنان و قطر و این سیاست در دولت سیزدهم با قدرت و جدیت دنبال خواهد شد.

وی درباره سفر وزیر کار لبنان به ایران و محورهای همکاری مشترک ایران و لبنان به ایسنا گفت. از جمله موضوعاتی که وزیر کار لبنان بر آن تاکید کرد، بحث اشتغال، کارآفرینی و ارتقای مهارت بود و در این راستا خواستار انتقال تجربیات 40 ساله کشورمان در زمینه اشتغال زایی به ویژه برای کمک به موسسات شدند. و اقشار محروم و اینکه سیاست اشتغال برای آنها در نظر گرفته شده است توضیح داده ایم.

کریمی بیرانوند ادامه داد: موضوع دیگر مهارت آموزی و استفاده از تجربیات سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و همچنین ساختار مدارس آزاد بود که در این زمینه توضیحاتی ارائه شد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: مشکل دیگر حضور اتباع خارجی در لبنان بود. این کشور در حال حاضر با ورود تعداد قابل توجهی از اتباع سوری مواجه است و درخواست کرده اند که مدلی که در کشورمان برای مقابله با این مشکل دنبال می شود ارائه شود و اعلام کرده ایم که در ایران مشمولان کار کشور قانون مشخصی برای حضور اتباع خارجی است و طرح ملی ساماندهی اشتغال اتباع خارجی را به آنها معرفی کردیم که در حال اجرای آن هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید